نسخه چاپی

در گفت و گو با دكتر بهمن آرمان بررسی شد؛

تأثیر توافقنامه هسته‌ای بر بازار بورس/ بورس‌بازان مراقب تركیدن حباب بورس باشند

در حال حاضر شرایط خرید وفروش سهام اوراق بهادار حبابی است و در آینده نزدیك شاخص قیمت اوراق بهادار نرخ واقعی خود را پیدا خواهد كرد.

به گزارش نما، دكتر بهمن آرمان كارشناس اقتصادي و رييس پيشين اداره مطالعات و بررسي اقتصادي سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ضمن اعلام، اين خبر در گفت وگو با الف، اظهار داشت: از آنجايي كه بورس اوراق بهادار به عنوان يك ابزار جديد سرمايه گذاري شناخته مي شود، لذا افزايش بي رويه سرمايه در بورس به جهت اينكه بلافاصله در توليد جذب نمي شود و ارزش افزوده واقعي ايجاد نمي كند، به عنوان يك حباب قيمتي در جهت صعود شاخص بورس اوراق بهادار كشور عمل نموده است.

وي به فعالان بورس توصيه کرد: خريداران و فروشندگان سهام در بازار بايد مواظب سرمايه هاي خود باشند، زيرا با توجه به غيرواقعي بودن قيمت سهام و روند صعودي بزرگ شدن اين حباب، امكان تركيدن آن وجود دارد و اين موجب وارد آمدن خسارات زيادي به بورس بازان مي گردد.

دكتر آرمان با اشاره به توافقنامه صبح امروز هيأت هسته اي ايران با گروه۱+۵: اين توافقنامه عملاً به معناي خروج جمهوري اسلامي ايران از يك ايزولاسيون بين المللي است و طبيعتاً اثرات مثبت آن بر روي اقتصاد ايران بسيار سريع خواهد بود.

به گفته وي در اولين گام حذف تدريجي اين تحريم ها، صنايع پتروشيمي، نفت و گاز و خودرو كه در گذشته دچار آسيب جدي ناشي از وضع تحريم ها شده بودند، روح تازه اي در آنها دميده خواهد شد و سرمايه گذاري در اين صنايع رونق خواهد يافت.

دكتر آرمان خاطرنشان كرد: در حال حاضر تعداد ۶۴ طرح بزرگ پتروشيمي در كشور در دستور كار قرار گرفته است كه فعاليت خود را مجدداً از سر خواهند گرفت در حالي كه فعاليت طرح هاي مذكور در گذشته به خاطر تحريم ها عملاً متوقف شده بودند.

رييس پيشين اداره مطالعات و بررسي اقتصادي سازمان بورس با اشاره به تأثيرپذيري بيشتر صنايع پتروشيمي، نفت و گاز و خودروسازي نسبت به ساير صنايع مانند فولاد و آلومينيوم، تأكيد كرد: به عنوان نمونه اخيراً وزير نفت اعلام كرده است كه با توسعه و بهره برداري از ۵ فاز توسعه ميادين گازي در پارس جنوبي پيش بيني مي شود، درآمدي معادل ۲۱ ميليارد دلار براي كشور حاصل گردد.

وي با بيان اين مطلب كه در آينده نزديك شاخص بورس اوراق بهادار منطقي و واقعي تر خواهد شد، خاطرنشان ساخت: اگرچه با برداشتن ابتدايي برخي از تحريم ها، قيمت اوراق بهادار و شاخص بورس روند افزايش سريعي به خود گرفته است ولي اين به خاطر اثر رواني است. لذا به سرمايه گذاران واقعي توصيه مي شود كه روي صنايع پتروشيمي، نفت و گاز، صنايع اتومبيل سازي و قطعه سازي سرمايه خود را متمركز نمايند تا اطمينان لازم را در آينده نسبت به بازدهي سرمايه خود داشته باشند.

وي همچنين درباره منابع مالي بلوكه شده ايران در اروپا و آمريكا گفت: با حذف تدريجي و برداشتن كامل تحريم ها در آينده نزديك با توجه به ورود قابل توجه منابع مالي و ارزي به كشور فرصت سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اقتصادي با تزريق ارز به آنها فراهم مي گردد.

دكتر آرمان تأخيرپذيري تحريم ها در بازار طلا و سكه، ارز و بورس اوراق بهادار را آني توصيف كرد و خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود طي ۶ماه آينده روند كلي قيمت سكه، ارز، طلا كاهشي و شاخص بورس اوراق بهادار صعودي باشد. همچنين اين تحريم ها شعاع عمل بانك هاي كشور را نيز افزايش داده، در نتيجه حجم اعتباردهي اين بانك ها در جهت رونق فعاليت هاي اقتصادي داخل كشور شايان توجه خواهد بود.

۱۳۹۲/۹/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...