نسخه چاپی

یك كارشناس سیاست بین‌الملل:

نتایج ژنو، نه «خوشحالی» دارد و نه «گریه»

احمد جانسیز كارشناس سیاست بین‌الملل با بیان اینكه واكنش‌های داخلی و خارجی نسبت به توافق ایران و كشورهای 1+5 ادامه دارد، گفت كه به خاطر نتایج مذاكرات ژنو، نباید جشن گرفت و نباید گریست.

به گزارش نما، دکتر احمد جانسیز کارشناس سیاست بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره توافق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 اظهار داشت: به فکر آینده باشیم، شش ماه زود می‌گذرد، ایران می‌تواند دستاوردهای خود در ژنو را حفظ کند و ضایعات را با جایگزین‌های مناسب جبران نماید.

به دیپلماسی عقلانی و خونسرد در سیاست بین‌الملل نیازمندیم

وی با اشاره به رویکرد جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاکید نمود: به دیپلماسی فعال، عقلانی و خونسرد در سیاست بین‌الملل نیاز داریم. ایران نباید در معادلات و تحولات اصلی جهان سیاست نیمکت نشین باشد و به یک بازیگر بی‌تاثیر تبدیل شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان یادآور شد: ایران تا اینجای کار خوب ظاهر شد؛ ولی هنوز آغاز کار است و برای موفقیت بیشتر در آینده، تجربه‌های فرآیند مذاکرات ژنو باید آسیب شناسی شود. بنابراین، اکنون به خاطر نتایج مذاکرات ژنو، نباید جشن گرفت و نباید گریست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با انتخابات اخیر اصولگرایان از همه عرصه‌ها همانند دیپلماسی و فعالیت‌های هسته‌ای حذف شده‌اند، گفت: سنگر آنان عوض شده است و در برابر مردم و نظام سیاسی ایران وظایف و مسئولیت‌های جدیدی دارند. می توانند تولید فکر کنند و در عرصه های مختلف نظرات و پروژه های سازنده ای ارایه دهند.

نخبگان جامعه در غنی‌سازی فرهنگ و سیاست اهمال نکنند

وی افزود: تدبیر شکنی؛ باعث فرسایش نظام سیاسی و همبستگی ملی می‌شود، لذا، هم در قدرت و هم در مخالفت می‌توان به مردم و ساختار جمهوری اسلامی کمک کرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: مردم ایران شایستگی دسترسی به امتیازات زیادی در عرصه های مختلف دارند و تنها انرژی هسته‌ای حق مسلم آنان نیست. نخبگان جامعه در کنار غنی سازی اورانیوم، نباید غنی سازی فرهنگ و سیاست را اهمال کنند. در خارج نیز ایران باید به طور جدی جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای، احترام به حاکمیت ملی و امنیت پایدار برای بشریت را مطالبه نماید.

۱۳۹۲/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...