نسخه چاپی

صنعت ساخت طلا توان جذب 300 هزار نیروی كار دارد

عکس خبري -صنعت ساخت طلا توان جذب 300 هزار نيروي کار دارد

رئیس اتحادیه تولید كنندگان طلا و جواهر ایران گفت: صنعت ساخت طلا ،جواهر و نقره ایران توان جذب 300 هزار نیروی كار دارد.

عبادالله محمد ولی رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید ملی صحبت کردند، این فرمایش فصل الخطاب همه مسئولان در امر تولید است.

وی افزود: این سال به عنوان یک موهبت برای رونق گرفتن تولید ملی باید به کار گرفته شود و از این فرصت حسن استفاده انجام شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران یادآور شد:‌ یکی از ده‌ها مشکل تولید در صنعت طلا و جواهر، قاچاق طلای ساخته شده کشور است که سال گذشته کار تحقیقی خوبی روی آن انجام شد، تا دستگاه‌های ناظر و اهالی این صنف حساس شوند، آن روز حدود 80 درصد محصولات عرضه شده طلا به صورت قاچاق بود و امروز به زیر 50 درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: قبلا قاچاقچیان جسارت داشتند و کالای طلای ساخت خارج را در جلوی ویترین می‌گذاشتند، امروز دیگر جرات پیدا نکرده و آن را در ویترین قرار نمی‌دهند، بلکه به زیرزمین‌ها و زیر میز منتقل شده است.

محمدولی تاکید کرد: همان گونه که اگر یک طلا فروشی عیار طلا را یک درجه تغییر دهد، به تعزیزات معرفی می‌شود، در مورد قاچاقچیان طلا باید این سخت‌گیری انجام شده و کسانی که به عرضه کالای ساخته شده طلای خارجی اقدام می‌کنند، به سازمان تعزیرات معرفی شوند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران یادآور شد: بازار 75 میلیون نفری جمعیت کشور سالانه بین 300 تا 350 تن مصرف طلا دارد، البته این آمارها به صورت برآوردی است، چون با وجود فعالیت 40 ساله اتحادیه‌های طلا و جواهر، هنوز هیچ آمار رسمی و مکتوب از میزان مصرف و تولید در کشور وجود ندارد.

وی افزود: اتحادیه تولید کنندگان طلا قصد دارد، بانک اطلاعاتی راه‌اندازی کند که میزان تولید و مصرف طلا در کشور مشخص شود.

محمدولی در مورد تعداد نیروی شاغل در صنعت طلا گفت: بر اساس کد اعطا شده سازمان استاندارد به سازندگان طلا حدود 4 هزار واحد تولیدی کد استاندارد دریافت کردند که به نظر من بیش از 6 هزار و 500 واحد تولیدی طلا، جواهر و نقره در کشور فعالیت دارند که حدود 120 هزار نیروی کار به صورت مستقیم در این صنعت مشغول کار هستند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران یادآور شد: اگر فضایی فراهم شود که واحدهای بزرگ طلا سازی راه‌اندازی شده و طرح‌های جدید از محصولات طلایی تولید شود، این صنعت قابلیت جذب 300 هزار نیروی کار فقط در بخش ساخت و تولید جواهر، طلا و نقره و بدلیجات دارد.

محمدولی یادآور شد: واحدهای تولید طلا در حال حاضر با یک سوم نیرو کار می‌کنند و باید با حمایت از این صنعت ظرفیت اشتغال در این واحدها تکمیل شود.

وی در مورد کارخانه‌های ساخت طلا گفت: کمتر از یک درصد واحدهای تولید طلا سازی به صورت کارخانه است و هنوز به شکل صنعت پیشرفته در نیامده و اکثر واحدهای تولید طلا به شکل کارگاهی اداره می‌شوند و برای اینکه تولید به سمت صنعتی شدن و انبوه پیش برود،باید طراحی‌های صنعتی انجام گیرد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران تاکید کرد: با تولید انبوه می‌توان هزینه ساخت طلا و جواهر را کاهش داد و در سال 91 ساخت کارگاه‌های صنعتی پیشرفته در دستور کار قرار دهد.

محمد ولی همچنین با توجه به گسترده شدن صنعت طلا، نقره ،جواهر و بدلیجات خواستار جدا شدن اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر از اتحادیه فروشندگان و توزیع کنندگان طلا و جواهر شد.

وی افزود: از مسئولان می‌خواهیم اتحادیه تولیدکنندگان طلا که در قالب نظام صنفی فعالیت می‌کند و از سال 89 از اتاق ایران مجوز دریافت کرده، به صورت جداگانه از اتحادیه فروشندگان طلا فعالیت کند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران تاکید کرد: بیش از 20 هزار واحد خرده فروشی و بنکداری طلا در کشور وجود دارد که تعداد زیادی کارگر در این واحدها مشغول کار هستند.

محمد ولی در پاسخ به این پرسش که چرا سازندگان داخلی طبق سلیقه مشتری محصولات جدید تولید نمی‌کنند، تا مردم مجبور به استفاده از مصنوعات خارجی طلا نشوند،‌ گفت: تولید کننده امروز خودش را مدیریت نمی‌کند و مسائل حاشیه‌ای مانند قاچاق، بیمه و مالیات و عوارض مشکلاتی برای او ایجاد کرده است. باید بتواند طبق شرایط خود را آماده کرده و بر اساس نیاز مشتری محصولات زیبا تولید کند.

محمدولی افزود: مشکلاتی که تولید کنندگان طلا با آن دست به گریبان هستند، فرصت نمی‌دهد تا به طراحی و مدل روز در مصنوعات طلا فکر کند، در این زمینه نگاه محبت آمیز بانک‌ها را می‌خواهد، اما وقتی وام‌های بانکی با سود 20 درصد به سازندگان طلا می‌دهند، در حالی که آنها نیز تولید صنعتی دارند، اما برای سایر صنایع وام‌های ارزان و برای این صنعت طلا وام 20 درصد پرداخت می‌شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران تاکید کرد: سهم کارفرما از بیمه کارگران در سایر رشته‌های صنعتی حداقل است و دولت 20 درصد از سهم بیمه را پرداخت می‌کند اما در اتحادیه سازندگان طلا 30 درصد حقوق کارگر به عنوان حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

وی افزود: حداقل دستمزد 340 هزار تومان در ماه است که حدود 120 هزار تومان برای بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

محمد ولی تاکید کرد: اگر صنعت طلا به سمت طراحی زیبا حرکت کند، همچنین تولید صنعتی به صورت انبوه انجام شود، باعث کاهش هزینه تولید شده و استقبال مردم از محصولات داخلی بیشتر می‌شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران تصریح کرد: همه تولید کنندگان باید به سمت حمایت از تولید ملی حرکت کنند و برای کشور افتخار بیافرینند، اما اگر فقط به روش سنتی نگاه شود، وضع تولید بدتر از وضع کنونی می‌شود.

وی تاکید کرد: عدم توجه به سلیقه مشتری باعث می‌شود مصنوعات طلایی به صورت همراه مسافر تا 150 گرم و یا به روش‌های قاچاق وارد کشور شود ، بنابراین باید به سلیقه و طراحی مشتری توجه شود.

محمد ولی در مورد مالیات و حمایت از تولید به عنوان منبعی برای پرداخت مالیات گفت: بخشی از تولید کنندگان طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نشدند اما برای پیشرفت امور ثبت نام کرده و اگر همه فعالان اقتصادی از مالیات بر ارزش افزوده استقبال کنند، به نفع همه مردم است.

وی گفت: همانگونه که تولید کننده و عرضه کننده طلا باید به حق خود برسند، دولت نیز باید در گرفتن مالیات به حق خود برسد و تولید کنندگان طلا و جواهر مالیات بر مشاغل را به خوبی می‌پردازند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران گفت: حمایت از تولید ملی مستلزم حمایت از تولید کنندگان است و باید در این زمینه و اجرای مالیات بر ارزش افزوده فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صورت گیرد.

محمد ولی گفت: بخشی از ضعف اطلاع رسانی در مالیات ارزش افزوده بر عهده دولت و برخی بر عهده خود ما اتحادیه است که مردم را توجیه نکردیم.

وی در مورد صادرات طلا و جواهر گفت: بسیار ضعیف است، اما در سفرهایی که به سوریه و بلوک شرق مانند روسیه، اوکراین و بلاروس انجام شده، آنها از محصولات طلای ایرانی استقبال می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر ایران تاکید کرد: برای رسیدن به صادرات طلا باید طراحی متناسب با سلیقه مشتریان خارجی انجام شود.

۱۳۹۱/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...