نسخه چاپی

جامعتین شرایط را برای وحدت جبهه متحد و پایداری فراهم كرد

عکس خبري -چرا جبهه پايداري وحدت در سايه جامعتين را نپذيرفت

جبهه متحد از آغاز كار دو نفر برای جبهه پایداری در شورای مركزی جا گذاشت. اگر از جبهه پیروان خط امام و رهبری كه از 15 تشكل مثل موتلفه، جامعه اسلامی مهندسین و.. تشكیل می‌شود دو نفر نماینده تعیین كرد، برای جبهه پایداری هم دو نفر جایگاه در نظر گرفت.

به گزارش نمانیوز جبهه متحد و جبهه پایداری همانند دور اول انتخابات در تهران هر کدام در فهرست جداگانه ارائه کرده‌اند اینکه چرا این دو تشکل اصولگرا نتوانستند به وحدت برسند و این عدم وحدت چقدر در نتیجه انتخابات تهران و ورود تنها 5 نامزد به مجلس از این حوزه انتخابیه موثر بوده است؛ حال مجله مثلث مسائلی را که با اسدالله بادامچیان در میان گذاشته و نظراتش را جویاشده است به شرح ذیل بیان میکند.

فلسفه تشکیل جبهه متحد اصولگرایان چه بود و از کی کار آن شروع شد؟
از بهار دو سال قبل کار تشکیل این جبهه آغاز شد.

یعنی قبل از جلسه 30 چهره اصولگرا یا رئیس جمهور در آبان 89؟
بله، قبل از جلسه اصولگرایان با رئیس جمهور پیشنهاد این جبهه طرح شد و مقدمات آن برای شکل گیری کلید خورد. اخباری که می‌رسید. فضای جامعه از نظر طراحی‌های بیگانگان بعد از تجربه انتخابات ریاست جمهوری 88 شفاف نبود، خطر روشن شدن آتش فتنه از سوی فتنه‌گران بعد از شکست سنگینی که خوردند وجود داشت احتمال اینکه اصلاح‌طلبان جدی تر به صحنه بیایند و عده و عُده در حاکیت جمع کنند احساس می‌شد، جریان خاص در تلاش برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس بود تا تفکرش را قوی تر دنبال کند، فارغ از این مسائل هنگام انتخابات باید از بروز اختلاف و چالش میان گروههای مختلف جریان اصولگرا جلوگیری می‌شد تا هر کدام از آنها در انتخاب نامزد مورد نظر خود به چالش با هم برنخیزند، بنابر این محور وحدتی لازم بود که بر پایه فقاهت، روحانیت و مردم متدین و انقلابی باشد. البته پیگیری وحدت ساده‌اندیشه نبود، یعنی دنبال اتحاد صددرصدی نبودیم بلکه تحقق وحدت حداکثری هدف بود. با این پیش زمینه‌ها در خدمت آیت اللهمهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران و آیت الله محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیدیم، با رئیس جمهور و رئیس مجلس هم صحبت شد که جلسه 30 چهره اصولگرا با محمود احمدی نژاد در این رابطه بود تا وحدت خوبی در جریان اصولگرا میان گروههای مختلف شکل بگیرد. در کل توفیق خوبی نصیب شد تا جبهه متحد اصولگرایی تشکیل و اعلام موجودیت کرد؛ البته از ضلع رایحه خوش در جلسات شرکت نکرد و بعد هم که اعلام جدایی کرد.

کمیته سه نفره منتخب رئیس جمهور در جبهه متحد اصولگرایی ادغام شد، چرا؟
چون این سه نفر اگر نماینده فقط شخص رئیس جمهور می‌بودند، دخالت رئیس جمهور در امر انتخابات مجلس تلقی می‌شد و قانونا این کار صحیح نبود. بنابر این تصمیم‌گیری شد که اینها از طرف جامعتین هم تأیید شوند که این کار صورت گرفت.

جبهه متحد تشکیل شد آن هم با ترکیب اضلاع مختلف اما جبهه پایداری نیامد، چرا؟
دلایلش مختلف است، خودشان باید بگویند.

پایداری می‌گفت ساکتین فتنه در ترکیب شورای مرکزی جبهه متحد نباید باشند، اصلا چنین چیزی وجود داشت؟
این اتهام آنها بود، واقعیت این است که در جمع جبهه متحد اصولگرایی ساکت فتنه وجود ندارد، اگر مقصود جناب مهندس باهنر است که ایشان با میرحسین موسوی از حزب جمهوری اسلامی اختلاف داشت، در مجلس دوم بنده و باهنر جزء نود و نه نفری بودیم که با نخست وزریری میرحسین موسوی مخالفت کردیم. کسانی که آن موقع این طور فکر می‌کردند نمی‌آیند در قبال کارهای میرحسین موسوی بعد از انتخابات 88 ساکت بمانند، بنابر این این تهمت بدی بود که جبهه پایداری با یک حرکت تخریبی نسبت به آقای علی لاریجانی، مهندس باهنر و برخی دیگر از اعضای جبهه متحد وارد کرد که این دور از اخلاق اسلامی و اصولگرایی بود.

آنها می‌گفتند حضور نماینده آقایان قالیباف و لاریجانی در 7+8 تداعی‌گر نمایندگان باند قدرت و ثروت است، آیا نقد آنها درست بود؟
این هم تهمت است. لاریجانی باند قدرت است؟ قالیباف یک شهردار موفق است که در تهران کارهای خوبی انجام داد، آیا نماینده ایشان در جبهه متحد به این دلیل بود که ایشان بیاید به جبهه متحد کمک مالی کند یا آنکه جبهه متحد به خاطر آنکه از ایشان پول بگیرند نماینده قالیباف را پذیرفت؟ این مسائل هم دروغ است.
ایشان یک ریال به جبهه متحد اسولگرایی پول نداد،در فهرست انتخاباتی هم دو نفر از طرف ایشان – آقایان خانی و رودکی – حضور داشتند که به دور دوم انتخابات تهران راه یافتند. اکنون که مشخص شد این حرفها نادرست است، اگر آنها خود را پایبند به اصول و ضوابط می‌داند بایدخیلی صریح و با شجاعت بیایند به این اشتباه خود و تخریبی که علیه افراد یاد شده انجام داده عذرخواهی کنند و قبول کنند که اشتباه کرده و حلالیت بطلبند. دعوای اینها با آقای لاریجانی نیز سر این حرفها نیست، بلکه سر ریاست مجلس است. صریح به مردم می‌گویم که در قم راه افتادند، علیه لاریجانی هر چه خواستند کردند، اطلاعیه دادند و اعلام کردند ستاد مقابله با مردودین فتنه در قم؛ منظورشان از مردودین فتنه آقای لاریجانی بود. این تهمت و افترا را مطرح کردند، در حالی که آقای لاریجانی مورد تایید جامعه مدرسین و مراجع محترم تقلیت بود. این بزرگواران که نمی‌آیند مردود فتنه را تایید کنند، حداقل باید احترام مراجع را حفظ می‌کردند، متاسفانه این کار را نکردند، چون اصل ماجرا این است که تیم آنها به مجلس برود و اکثریت شود. آیت الله مصباح به اینها گفتند که اصلح را انتخاب کنید ولو از گروه خودتان نباشد، ولی اینها در بستن فهرست انتخاباتی فقط نام خودشان را گذاشتند.
آیت الله مصباح از همان آغاز گفتند و علتی هم پخش شد که با آیت الله مهدوی وحدت کنید اما جبهه پایداری این کار را نکرد. به هیچ عنوان تخریب‌های جبهه پایداری علیه جبهه متحد مورد تایید آیت الله مصباح نبود. اینها مجموعه‌ای هستند که می‌خواهند به مجلس بروند، برای همین فقط افراد خودشان را در لیست انتخاباتی قرار دادند.

جبهه متحد تلاش کرد پایداری را مجاب به وحدت کند؟
بله، جبهه متحد از آغاز کار دو نفر برای جبهه پایداری در شورای مرکزی جا گذاشت. اگر از جبهه پیروان خط امام و رهبری که از 15 تشکل مثل موتلفه، جامعه اسلامی مهندسین و.. تشکیل می‌شود دو نفر نماینده تعیین کرد، برای جبهه پایداری هم دو نفر جایگاه در نظر گرفت.
از سوی آقایان لاریجانی و قالیباف هر کدام یک نفر و از رهپویان و ایثارگران هر کدام یک نفر در شورای مرکزی نماینده داشتند، اما پایداری اول گفت در هیات اجرایی سه نفر، در داوری یک نفر اضافه شود، در کنار آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی هم یک نفر می‌خواهد.

هدف بر هم خوردن بازی بود یا تغییر در ترکیب؟
نه، این نیت را نداشتند بلکه می‌خواستند سهم بیشتری بگیرند.

شما می‌گویید دنبال سهم‌خواهی بودند؟
من از این عناوین خوشم نمی‌آید ولی اینها این کار را کردند. در سایت‌ها، بولتن 80 صفحه‌ای جنبش دانشجویی و... تا آنجا که ممکن بود تخریب انجام شد.

چرا جبهه متحد با این همه ظرفیت تشکیلاتی که داشت و همه گروههای اصولگرا را غیر از پایداری زیر چتر آورد آنطور که باید موفق نشد؟
آنطور که باید وسیع تبلیغات نکرد، پول نداشت و امکان تبلیغات مناسب برایش میسر نبود، دوستانی هم که مسئول تبلیغات بودند تسلط لازم را نداشتند، خوب هم از فرصتها استفاده نکردند.

حذف غفوری فرد و مطهری از فهرست جبهه متحد از ظرفیت رای جبهه متحد اصولگرایان کم نکرد؟
آقای مطهری رای خودش را دارد، ضمن آنکه درون جبهه متحد هم موافق دارد و هم مخالف.

آقای غفوری فرد را هم در لیست انتخاباتی وارد نکردند، چرا؟
در قرعه کشی رای نیاورد.

چرا وقتی در مرحله دوم که جا برای غفوری فرد خالی شد نام ایشان در فهرست جبهه متحد قرار نگرفت؟
می‌خواستیم نشان دهیم جبهه متحد نگاه جامع‌نگر دارد، بنابر این دو نفر از پایداری را در لیست گذاشت.

از سامان رای پایداری تعجب نکردید؛ مخصوصا در تهران که با جبهه متحد رقابت تنگاتنگ داشت؟
خیر.
در مرحله دوم چطور خواهد شد؟
از هر سه تا فهرست – پایداری، صدای ملت و جبهه متحد – رای می‌آورند، اما اکثریت قریب به اتفاق منتخبان از جبهه متحد خواهد بود.

رفتارشناسی انتخاباتی مردم نشان می‌دهد که در مرحله دوم کمتر پای صندوقها می‌آیند..
این دوره بیشتر می‌آیند، چون رقابت تنگاتنگ است، سه لیست یاد شده با هم رقابت می‌کنند.

کسی که فقط در دور اول رای داده می‌تواند در دور دوم نیز رای دهد، بنابر این مشارکت بیشتر از مرحله نخست انتخابات نخواهد شد. در این شرایط وضعیت کدام لیست را بهتر می‌بینید؟
از دو میلیون و خرده‌ای که در تهران رای دادند یک میلیون و خرده‌ای دوباره پای صندوقهای رای حاضر می‌شوند.

کاهش میزان مشارکت به نفع پایداری تمام می‌شود یا جبهه متحد؟
تا چه کسانی بیایند.
منظورتان از چه طبقه و گرایش اجتماعی و سیاسی است؟
از دو میلیون و خرده‌ای چه نگرش و نگاهی دوباره رای دهد مهم است، هر گرایش متمایل به پایداری یا جبهه متحد بیشتر بیاید بیشتر به نفع آن فهرست می‌شود.
آقای توکلی می‌گوید هر چقدر مشارکت افزایش پیدا کند، به نفع جبهه متحد می‌شود؟
آن بحث دیگری استف من هم معتقدم به نفع جبهه متحد اصولگرایی خواهد شد.
چه برنامه‌ای برای مرحله دوم دارید؟
هر مجموعه سیاسی نقاط سیاسی و ضعف را بررسی می‌کند به اقتضای شرایط سیاست گذاری می‌کند و وارد رقابت خواهد شد.

ساز و کار جبهه متحد برای ریاست جمهو هم کارآیی دارد؟
چو فردا شود فکر فردا کنیم.

اختلاف داخل جبهه متحد در باره رئیس مجلس نهم باعث تضعیف آن نمی‌شود؟
این هم بعد از انتخابات مرحله دوم قابل بحث است.

بدنه اجتماعی راست سنتی تضعیف نشده است؟
راست سنتی یعنی چه؟
جبهه پیروان خط امام و رهبری؟
خیر، اینطور نیست؛ کاهشی در بدنه اجتماعی آن صورت نگرفته است.

۱۳۹۱/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...