نسخه چاپی

صدا و سیما خود را به كرم و كباب پز فروخت

به گزارش نما، الف نوشت: ارتقاء عملكرد رسانه ملي در راستاي تحقق اهداف اقتصادي كشور از جمله مقاوم سازي مردم و اقتصاد در مقابل تحريم ها، مستلزم توجه بيشتر به كيفيت برنامه سازي و هماهنگ شدن تمام بخش هاي آن با هدف گيري كلي اقتصاد كشور است.

متاسفانه وابستگي شديد رسانه حاكميت به بودجه نفتي دولتي و عدم استراتژي مشخص در جهت گيري هاي رسانه اي متناسب با اقتصاد تحت تحريم، به يكي از نقاط ضعف اساسي فرهنگ سازي اقتصادي مقاومت در مقابل تحريم ها تبديل شده است.

تغذيه سازمان صدا و سيما از بودجه دولت باعث شده كه در اكثر سال ها و اكثر دولت ها اين سازمان با احتياط فراوان و حتي در مواردي حمايت محض از دولت حاكم گام بردارد. گوشت صدا و سيما هميشه زير دندان دولت است و هرگونه بداخلاقي نسبت به دولت مي تواند عواقب نامناسبي براي اين سازمان به دنبال داشته باشد و دولتي ها مي توانند به روش هاي گوناگون در مسير رسيدن و تخصيص بودجه هاي مصوب مانع تراشي كنند.

حتي هنگامي كه روابط سازمان و دولت نيز مناسب است، نوسان در منابع درآمدي بودجه، به عنوان مثال كاهش فروش نفت، پس از مدتي به ركود در برنامه سازي تلويزيوني منجر مي شود. نمونه بارز اين وضعيت در يكي دو سال اخير اتفاق افتاده و تلويزيون مجبور شده براي تامين بودجه خود، به فروش آنتن روي بياورد.

اما نكته تاسف آور اينكه اين آنتن فروشي با اهداف كشوري كه زير بار تحريم ها در حال مقاومت است، در موارد بسياري متناقض بوده است. انبوه آگهي هاي پخش شده در مورد كالاهاي لوكس يا حتي بي ارزش و القاي تقاضاي مصنوعي براي خريد اجناس بُنجل، نقطه اوج اين رويكرد نامناسب بوده است. تلويزيون از يك سو شعار اقتصاد مقاومتي مي دهد و از سوي ديگر با ايجاد تقاضاي القايي اجناس يا اشخاص بي ارتباط با مقاومت و حتي تضعيف كننده آن، در سمت و سوي عكس اين مسير حركت مي كند.

در فقدان يا كاهش منابع عمومي تلويزيون، اگرچه پناه بردن به آگهي شايد تنها راه تامين كسري به نظر مي رسد (در كنار اصلاح بدنه نيروي انساني زايد و ...)، اما پذيرش و دريافت آگهي نيز خود راه و روشي دارد كه به نظر مي رسد هرچه زودتر بايد در دستور كار مديران اين بخش قرار گيرد. در كجاي دنيا كشور زير فشار تحريم در بزرگترين رسانه حاكميتي تبليغ كرم و كباب پز مي كند؟ اين است راه و رسم مقاوم سازي اقتصاد و روحيه اقتصادي مردم زير بار تحريم؟

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...