نسخه چاپی

"دویچه وله" گزارش داد:

تاثیرات وخیم بحران اقتصادی اروپا بر كشورهای حوزه بالكان

عکس خبري -تاثيرات وخيم بحران اقتصادي اروپا بر کشورهاي حوزه بالکان

یك رسانه آلمانی در مطلبی به بررسی تاثیرات وخیم بحران اقتصادی اروپا بر كشورهای حوزه بالكان با توجه به مناسبات اقتصادی تنگاتنگی كه بین اتحادیه اروپا با این كشورها وجود داشته است پرداخت.

به گزارش نما؛ "دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت: بحران اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا کشورهای غرب بالکان را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.


نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: قبل از ظهور بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا بانک های یونانی یک فاکتور مهم مالی در کشورهای بالکان بودند و در کنار موسسات مالی اتریشی و ایتالیایی نقش مهمی برای اقتصاد بومی کشورهای بالکان ایفا می کردند.


در ادامه آمده است: پنج سال بعد از ظهور بحران اقتصادی و مالی در یونان حالا ورق برگشته است و بر اساس ارزیابی "لوتار آلت من"، پروفسور بررسی های اروپایی در دانشگاه "بخارست" بانک های یونانی به دلیل بحران مالی مجبور شده اند که سرمایه های خود را روز به روز بیشتر از کشورهای همسایه خود در بالکان بیرون بکشند و این مسئله مسائل و چالش های مالی کشورهای حوزه بالکان را تشدید کرده است.


در ادامه آمده است: اما این تنها مصیبت برای منطقه بالکان نیست. در اصل کشورهای غرب بالکان فشار شدیدی را از بحران اقتصادی اتحادیه اروپا احساس می کنند؛ دلیل آن مناسبات اقتصادی تنگاتنگی است که این کشورها بااتحادیه اروپا دارند. دو سوم تجارتهای کشورهای بالکان غربی با اتحادیه اروپا انجام می گیرد. کاهش صادرات و سرمایه گذاری های خارجیدر اروپا  به کاهش و یا رشد منفی اقتصادی در کشورهای این حوزه تبدیل شده است که عواقب فاجعه باری را برای ساکنان این کشورها به بارآورده است. حدود یک سوم ساکنان بالکان غربی در فقر زندگی می کنند، بیکاری در این کشورها افزایش پیدا کرده و مهاجرت ها زیاد شده است.


 "میلیکا دلویک"، معاون دبیر کل بانک اروپایی توسعه و بازسازی در بروکسل در این باره اظهار داشته است کشورهای بالکان زمانی که به سمت اتحادیه اروپا روی آوردند می خواستند از دچار شدن به چنین سرنوشتی( بحران اقتصادی) فرار کنند. اما حالا باید این کشورها تجربه کنند که اتحادیه اروپا بحران شخصی خود را به بحرانی برای کشورهای حوزه بالکان تبدیل کرده است.


نویسنده در ادامه به این اظهار نظر "دلویک" اشاره کرد که اظهار داشته بود، بحران به این مسئله منجر می شود که اتحادیه اروپا بر مشکلات اقتصادی و مالی خود تمرکز کند. وقتی که ما شدیدا با یک مسئله مهم شخصی مشغول هستیم کم تر زمان داریم که موضوع دیگری را در پیش گیریم.


وی افزود: در چنین شرایطی کشورهای عضو بالکان می توانند از این وضعیت به عنوان شانسی برای در پیش گرفتن اصلاحات ساختاری استفاده کنند.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...