نسخه چاپی

به روحانی سلام برسان/ روحانی را رصد می كنیم

«ظریف گفته است ایران و كویت آینده مشتركی دارند و امیدوار است كه رسانه‌های جمعی هر دو طرف نقش سازنده‌ای در ترویج درك بین كشورهای منطقه بازی كنند.»

به گزارش نما به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، در گزارشی که سایت عرب تایمز (arabtimesonline) از سفر ظریف به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتشر کرده است و روزآن لاین آن را ترجمه کرده، می خوانیم:





روز یکشنبه محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به کویت رفت و با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار کرد. پیام ظریف برای امیر کویت تمایل حسن روحانی به افزایش رابطه بین مردم و دولت دو کشور و بحث پیرامون آخرین تحولات منطقه و جهان بود. محمدجواد ظریف گفت که کشورش به دنبال گشایش فصل جدیدی از روابط با کشورهای منطقه است.





ظریف که در کنفرانس خبری با معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت شرکت کرده بود گفت، ایران توجه ویژه‌ای به روابط با همسایگان خود دارد و کویت به لطف سیاست‌های عاقلانه‌اش روابط گسترده‌ای با کشورهای منطقه بخصوص ایران دارد.





وی گفت، ایران و کویت آینده مشترکی دارند و امیدوار است که رسانه‌های جمعی هر دو طرف نقش سازنده‌ای در ترویج درک بین کشورهای منطقه بازی کنند. وی گفت توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ منجر به بیانیه مشترکی شده که به انجام نهایی تمام اهداف خواهد رسید. اما او از طرف مقابل خواست حسن‌نیت نشان دهد و به دنبال از بین بردن بی‌اعتمادی بین تهران و غرب بخصوص آمریکا باشند.





وی تاکید کرد که توافق هسته‌ای علیه هیچ کشوری نیست و تضمین کرد که کشورش هرگز علیه کشورهای خلیج فارس اقدامی نخواهد کرد.





ایران با کشورهای عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان توافقی را امضا کرده که طی آن این کشور در شش ماه آینده غنی‌سازی اورانیوم را تا ۵ درصد محدود می‌کند و گسترش تولید سوخت در نطنز، فوردو و تاسیاست اراک را متوقف خواهد کرد. در عوض بخشی از تحریم‌ها کاهش خواهد یافت و تحریم‌های بیشتری نیز علیه این کشور اعمال نمی‌شود.





ظریف در مورد سفر به ریاض تاریخ مشخصی را اعلام نکرد. او عربستان را به عنوان کشوری ویژه و تاثیرگذار در منطقه خلیج فارس عنوان کرد. در مورد سوریه گفت که تصمیم نهایی با خود مردم سوریه است اما از طرفین دارای نفوذ خواست در جهت حل بحران سیاسی تلاش کنند. او تاکید کرد که تنها راه حل اتمام بحران سوریه گزینه سیاسی است.





او همچنین در مورد نتایج مثبت سفر به امارات متحده عربی گفت و عنوان کرد که کشورش به مذاکرات با امارات در مورد مسئله سه جزایر ادامه خواهد داد. وی گفت کشورش سفیر جدید خود در کویت را معرفی کرده و امیدوار است روابط دو کشور گسترش یابد.





ظریف در مورد یک شهروند کویتی که در ایران زندانی است گفت، وزارت امورخارجه در حال انجام اقداماتی برای حل این موضوع است.





شیخ صباح خالد الاحمد الصباح معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه کویت گفت، دومین کمیته مشترک ایران و کویت در مورد تمام جنبه‌های همکاری و تمام منافع مشترک صحبت کرده است.





وی گفت در حاشیه این دیدار کمیته، دیدارهایی در بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده. وی عنوان کرد که او و وزیرخارجه ایران با امیر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح دیدار کرده‌اند و امیر از ظریف خواسته که سلام او را به حسن روحانی برساند. وی گفت که روابط ایران و کویت به ۵۲ سال پیش بازمی‌گردند.





از مقام کویتی پرسیده شد که آیا کشورش برای تسهیل ایجاد رابطه بهتر بین ایران و عربستان تلاش خواهد کرد یا خیر گفت، تمام کشورهای منطقه مشتاق به روابط خوب بر پایه اصول قوانین بین‌المللی و همسایگی خوب هستند. وی گفت: «ما به دقت بیانات حسن روحانی در مورد روابط نزدیک با کشورهای منطقه، خصوصا عربستان سعودی، و همچنین پاسخ مثبت پادشاه سعودی را رصد می کنیم.»






۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...