نسخه چاپی

وداع جهان با ماندلا؛ حضور هزاران نفر در مراسم یادبود

عکس خبري -وداع جهان با ماندلا؛ حضور هزاران نفر در مراسم يادبود

جهان امروز یاد نلسون ماندلا، مبارز بزرگ آزادی را گرامی می‌دارد. رهبران و مقام‌های ارشد بسیاری از كشورها برای گرامی‌داشت ماندلا در استادیوم نود هزار نفری در نزدیكی ژوهانسبوگ گرد هم آمده‌اند.

به گزارش نما به نقل از دویچه وله؛ با بازشدن درهای استادیوم ۹۰ هزار نفری ژوهانسبورگ در نخستین ساعات روز سه‌شنبه (۱۰ دسامبر/۱۹ آذر)، هزاران نفر از مردم آفریقای جنوبی وارد استادیوم شدند تا در مراسم بزرگداشت رئیس جمهور سابق خود و رهبرشان در مبارزه برای رهایی از نژادپرستی شرکت کنند.

بسیاری از آنها در طول شب گذشته در اطراف استادیوم خوابیده و ساعت‌ها در صف انتظار برای ورود به استادیوم ایستاده بودند.

بیش از یک صد تن از رهبران و مقام‌های ارشد کنونی و سابق جهان و نهادهای بین‌المللی برای گرامی‌داشت مبارز بزرگ آزادی در این استادیوم حاضر ‌شده‌اند. ۷۰ نفر از روسای کنونی و ۱۰ نفر از روسای سابق دولت‌های جهان در مراسم حضور یافته‌اند؛ مراسمی بزرگ برای بزرگداشت یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران جهان در عصر حاضر.

از میان مقام‌های ارشد شرکت‌کننده در مراسم، شخصیت‌های زیر سخنرانی می‌کنند: بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا، دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل، لی یوانچائو، معاون نخست وزیر چین، پراناب موکرجی، رئیس جمهور هند و جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی. همچنین قرار است کودکان و نوه‌های ماندلا سخنانی ایراد کنند.

هواپیمای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، صبح زود در فرودگاه نزدیک به ژوهانسبوگ به زمین نشست. جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، برای شرکت در مراسم یادبود ماندلا همراه باراک اوباما بود.

همه جهان به آفریقای جنوبی آمده است

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی می‌گوید، همه جهان، به مفهموم واقعی کلمه، برای بزرگداشت ماندلا به آفریقای جنوبی آمده است و چنین امری در تاریخ آفریقای جنوبی بی‌سابقه است. به همین‌دلیل به گفته او، دولت با وظیفه بسیار سنگینی روبروست.

مراسم ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز ‌شده و ساعت ۱۴ بعد از ظهر پایان می‌یابد. این مراسم به‌طور زنده در ۹۰ نقطه آفریقای جنوبی بر روی پرده‌های بزرگ تلویزیونی پخش می‌شود. علاوه بر آن، مردم در سه استادیوم دیگر ژوهانسبورگ نیز حاضر شده‌اند و مراسم را بر روی پرده‌های بزرگ نمایش تماشا می‌کنند.

صدها تن از افسران پلیس آفریقای جنوبی تامین امنیت استادیوم ۹۰ هزار نفری ژوهانسبورگ را بر عهده گرفته‌اند. ماندلا آخرین بار در سال ۲۰۱۰ در جریان جام جهانی فوتبال در این استادیوم حاضر شده بود. او روز پنجشنبه (۵ دسامبر / ۱۴ آذر) در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

در ایران در آخرین ساعات روز گذشته اعلام شد که محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور، در مراسم یادبود ماندلا شرکت می‌کند.

۱۳۹۲/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...