نسخه چاپی

تاثیر شكرگزاری به درگاه خدا

از مسائلی كه فرهنگ اسلامی بر آن تأكید كرده و در قرآن و روایات به عنوان خصلتی ارزنده و نیك برای انسان‌ها بیان شده شكرگزاری و سپاس از بابت نعمت‌های الهی است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شکرگزاری به درگاه الهی از مهمترین خصوصیات انسان است. گرچه نعمت‌ها و فضل پروردگار بسیار زیاد است و قابل احصاء نیست، امّا همین معرفت و شناخت که بشر بداند از شکر الهی عاجز است مقدمه‌ای بر رویش این فرهنگ در وجود او خواهد بود.
امام علی(ع) در بیان چرایی شکرگزاری و سپاسگزاری از خداوند فرمودند: "نخستین چیزی که بر شما در قبال خدای سبحان واجب است، سپاسگزاری از نعمت‌های او و فراهم آوردن موجبات خشنودی اوست۱".
آن حضرت در حدیثی دیگر چنین فرمودند: "شکر، زیور توانگری است و شکیبایی، زیور گرفتاری۲".
امام صادق(ع) نیز در باره این که چگونه حق شکر خداوند ادا می‌شود؟ می‌فرمایند: "خداوند متعال به موسی علیه‏‌السلام وحی فرمود که: ای موسی! مرا چنان که باید شکر کن. موسی عرض کرد: پروردگار! چگونه تو را چنان که باید شکر گویم حال آن که هر شکری که تو را می‌گویم خود نعمتی است که تو خود به من ارزانی داشته‏‌ای؟ فرمود: ای موسی! وقتی که بدانی توفیق آن شکر را هم من به تو داده‏‌ام، حقّ شکر مرا ادا کرده‏‌ای۳".
امام علی(ع) نیز درباره فواید شکر گزاری قلبی فرمودند: "چون خداوند به بنده‏‌ای نعمتی دهد و بنده در دل شکر آن نعمت را بگزارد، پیش از آن که سپاسگزاری از آن را به زبان آورد مستوجب افزایش آن نعمت گردد۴".
منابع روایات:
۱- غرر الحکم: ۳۳۲۹ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۰
۲- الإرشاد: ۱ / ۳۰۰ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۰
۳- قصص الأنبیاء للراوندیّ: ۱۶۱ / ۱۷۸ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۲
۴- أمالی الطوسیّ: ۵۸۰ / ۱۱۹۷ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۲

۱۳۹۲/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...