نسخه چاپی

كرزای نتوانست نظر ایران را جلب كند

كارشناس مسائل سیاسی افغانستان سفركرازی به تهران را با هدف برطرف ساختن نگرانی های ایران درخصوص توافقنامه امنیتی كابل – واشنگتن دانست و گفت: این سفركرازی درخصوص جلب موافقت ایران با توافقنامه مزبور دستاورد مثبتی به همراه نداشت.

به گزارش نما ، "حبیب حکیمی" درگفت وگو با تسنیم با اشاره به سفر یک روزه رئیس جمهورافغانستان به تهران گفت: این یکی از سفرهای مهم "حامد کرازی" به کشورهای منطقه و همسایه بود. چندی قبل نخست وزیر پاکستان از کابل دیدارکرد، بحث بر روی مسائل افغانستان و منطقه بود که از اولویت‌های دولت کرازی محسوب می شود زیرا وی طی چند ماه آینده رئیس جمهور افغانستان نخواهد بود. کرازی براین باور است باید یک سلسله توافقات بین کشورهای همسایه مبنی برهمکاری درخصوص آینده افغانستان صورت بگیرد. با توجه به مطرح شدن بحث توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن این توافقنامه از حساسیت خاصی دربین کشورهای منطقه برخوردار است. ایران ازجمله کشورهایی است که با امضای توافقنامه امنیتی کابل – واشنگتن موافق نیست.

ملاحظات تهران
این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: بخشی از سفر کرازی به ایران توضیح درباره توافقنامه امنیتی افغانستان با آمریکا و برطرف کردن ظن و گمان های تهران دراین خصوص بود. کرازی تلاش کرد که به تهران اطمینان دهد که توافقنامه امنیتی با آمریکا به زیان کشورهای منطقه ازجمله ایران نخواهد بود البته من معتقدم مقامات تهران ملاحظات خود را درباره این توافقنامه دارند و کرازی امیدواربود که باتوجه با گام های اولیه بهبود روابط ایران با غرب، این رویگرد جدید بتواند به امنیت و ثبات درافغانستان کمک کند.

همکاری ایران درثبات افغانستان
وی درپاسخ به این سئوال "چنانچه ایران با 1+5 به توافق نمی رسید بازهم کرازی به ایران سفر می کرد؟" گفت: بله، رئیس جمهورافغانستان به تهران سفرمی کرد ولی بهترشدن روابط آمریکا با ایران کرازی را تشویق کردتا دراین مرحله به تهران سفرکند. زیرا مسئله ایران از حساسیت خاصی درافغانستان برخوردار است. به دلیل همسایگی، فرهنگ مشترک، روابط اقتصادی مشترک و حضور بخش بزرگی از مهاجران افغانی در ایران. تمام این مسائل رئیس جمهور افغانستان را وادار ساخت که به ایران سفرکند و مسائلی را درباره توافقنامه امنیتی با مقامات تهران درمیان بگذارد زیرا بخشی از امنیت و ثبات درافغانستان به همکاری ایران مرتبط است. کرازی امیدوار است که با بهتر شدن روابط تهران با غرب باب همکاری‌های ایران درزمینه های امنیتی در افغانستان بیشتر شود.

متقاعد سازی کشورهای همجوار
حکیمی درباره توانایی کرازی برای جلب اطمینان مقامات ایران مبنی براینکه وجود پایگاه های آمریکایی درافغانستان تهدید امنیتی علیه ایران نیست. گفت: این اطمینان به خود مقامات ایرانی باز می‌گردد که تا چه اندازه می توانند اطمینان کنند که خاک افغانستان علیه منافع ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و آمریکایی‌ها از افغانستان درعملیات جاسوسی و نظامی علیه تهران استفاده نخواهد کرد اما کرازی به رئیس جمهور کشوری که می خواهد با آمریکا قرارداد امنیتی امضاء کند، این مسئولیت را احساس کرد، باید کشورهای همسایه که دارای منافع متعدد و متضاد در افغانستان هستند، متقاعد سازد که این توافقنامه به زیان آنها نیست بلکه تنها به سود مردم افغانستان است. لذا کرازی از منظر حکومت افغانستان به این توافقنامه نگاه می کند و منافع این کشور را ازنگاه کابل با مقامات کشورهای همسایه درمیان می‌گذارد. کرازی احساس می کند که باید درباره جزئیات و پیامدهای این توافقنامه با کشورهای همسایه صحبت کند.


عدم اطمینان تهران
وی درپاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه "آیا توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن به گونه‌ای است که کشورهای همجوار افغانستان احساس امنیت کنند و کرازی براساس مفاد این توافقنامه تعهد دهد که تهدید امنیتی علیه کشورهای همسایه صورت نخواهد گرفت؟ "گفت: درمتن توافقنامه امنیتی با آمریکا تصریح شده است که خاک افغانستان مورد استفاده نیروهای آمریکایی علیه هیچ کشوری قرار نخواهد گرفت و کابل اجازه نخواهد داد که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار بگیرد. اما به دلیل روابط تیره و سوء ظنی که میان ایران با آمریکا وجود دارد تهران این اطمینان را نخواهد داشت، آنچه که درمتن توافقنامه امنیتی کابل – واشنگتن آمده است، رعایت شود. این نگرانی‌ها وجود دارد و به نظر من وجود چنین نگرانی‌هایی بین دوکشوری که سال‌ها با یکدیگر دشمن بودند و با هم درگیری داشتند، یک امرطبیعی است. من فکر می کنم سفرکرازی درشرایط کنونی با هدف برطرف ساختن نگرانی های ایران درخصوص توافقنامه امنیتی کابل – واشنگتن صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان درباره میزان موفقیت کرازی برای برطرف کردن نگرانی های تهران درخصوص توافقنامه امنیتی کابل – واشنگتن گفت: اینکه کرازی چقدرمی توانست مقامات ایرانی را متقاعد سازد که این توافقنامه به زیان تهران ومنافع ملی ایران نیست، به این موضوع دارد که مقامات ایرانی توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن را بیشتر مورد بررسی قرار دهند و اینکه آنان با چه نگاهی به این توافقنامه بنگرند. با وجود این، بنده معتقدم این سفر موفقیت هایی را به دنبال دارد اما با درنظرگرفتن روابط ایران با آمریکا سفرکرازی درخصوص جلب موافقت ایران با توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن دستاورد مثبتی به همراه نداشت.

۱۳۹۲/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...