نسخه چاپی

بودجه امسال انقباضی است یا انبساطی؟

بودجه امسال انبساطی است، ولی چون عملاً محقق نخواهد شد، انقباضی خواهد بود برای اینكه كاركرد دولت در سال جاری نهایتاً ۱۳۰ هزار خواهد بود، پس دلیلی ندارد‌ این بودجه ۱۹۰ هزار میلیارد بسته شود. روحانی در‌ سخنان خود گفته‌ كه ما برای تحرك بخشی به اقتصاد بودجه را ۵۰ در‌صد بالا برده‌ایم، ولی من می‌گویم با حلوا، حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

ستعفای نمایندگانپیش‌بینی دخل‌وخرج کشور در سال ۹۳ امسال سر وقت، در موعد مقرر، بر خلاف سال‌های گذشته به مجلس شورای اسلامی داده شد، تا بنا بر ‌ارقام در نظر گرفته ‌شده، بودجه انقباضی دیگری برای سال جدید رقم بخورد.

به گزارش نما؛ تلاش برای مهار تورم و گام‌هایی برای جبران فاصله بین حقوق و نرخ تورم که دولت در بودجه ۹۳ بر آن تکیه زده، باعث شده که دولت تدبیر و امید، بهبود معیشت مردم، افزایش اشتغال‌زایی و کاهش تورم را ملاک بودجه سال آینده قرار دهد تا پس از موفقیت در مذاکرات ژنو بر سر مسائل هسته‌ای، مردم تصویر دقیق‌تری از آینده مالی کشور در اختیار داشته باشند و بر این اساس کشور بتواند در سال آینده از رکود بیرون آمده و به نرخ رشد مناسب‌تری در اقتصاد برسد.

حال با در نظر گرفتن سازوکارهای ویژه برای دخل‌وخرج کشور دولت این احتمال را داده که با این رویکرد رشد اقتصادی در سال ۹۳، افزایش‌یافته و تورم به زیر ۳۰ درصد کاهش یابد.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تابناک، در‌باره ویژگی‌های بودجه ۹۳ که از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای نمایندگان تبیین شده گفت: بودجه امسال انبساطی است، ولی چون عملاً محقق نخواهد شد، انقباضی خواهد بود. برای اینکه عملکرد دولت در سال جاری، نهایتاً ۱۳۰ هزار خواهد بود، پس دلیلی ندارد که این بودجه ۱۹۰ هزار میلیارد بسته شود، روحانی در سخنان خود گفته ‌که ما برای تحرک بخشی به اقتصاد بودجه را ۵۰در‌صد بالا برده‌ایم، ولی من می‌گویم با حلوا، حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

وی گفت: بودجه باید در عمل اتفاق بیفتد و بودجه امسال که ۲۱۰ هزار میلیارد بسته شده بود و محقق نشد و با اینکه در لایحه اصلاح ۱۷۰ هزار شد باز ۱۳۰ هزار میلیارد آن محقق شد، تکرار خواهد شد. می‌خواهم بگویم که باید زمینه‌های عملی بودجه باید بررسی شود.

این نماینده افزود: هم‌اکنون وابستگی به نفت افزایش پیدا کرده ‌و به ۸۰ هزار میلیارد رسیده، مالیات‌ها به ۶۶ هزار میلیارد رسیده و فروش سهام شرکت‌های دولتی ۱۵ هزار میلیارد شده فروش سهام شرکت‌ها و اسناد دولتی ۶ هزار میلیارد تومان شده است. این‌ها در گفتن آسان است، ولی دولت تا راهکارهای اصلی را محاسبه نکند تغییر ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: امسال به طور یقین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد از این بودجه محقق نخواهد شد. نه اینکه امکانش نباشد، این ظرفیت وجود دارد که بشود بودجه را عملیاتی کرد. در حال حاضر ما در کشور فرار مالیاتی داریم و لازم نیست که دولت پایه مالیاتی را بالا ببرد، بلکه می‌تواند با یک نرم‌افزار قوی از این کار جلوگیری کند و اگر فقط این کار در کشور انجام شود، ۵۰ هزار میلیارد درامد مالیاتی عاید کشور خواهد شد.

این نماینده در مورد نقاط قوت و ضعف بودجه امسال گفت: نقاط قوت این بودجه در کاهش تورم، تحویل بموقع بودجه به مجلس و نو آوری در بودجه بود و معایب آن این است ‌با اینکه تورم کاهش پیدا می‌کند، باز رکود را تداوم می‌دهد‌ و اگر فاینانس خارجی تقویت شود اشتغال بالا می‌رود، وگرنه به اشکال خواهد خورد.

ثروتی گفت: در بودجه امسال به اقتصاد مقاومتی توجه نشده ‌و اصلاً در بودجه امسال این موضوع لحاظ نشده است، اقتصاد مقاومتی یعنی اتکا به بودجه داخل و بالا بردن تولید و صادرات برنامه‌ریزی شده است که لحاظ نشده و فقط ‌روی نفت و مالیات و اوراق مشارکت در بودجه دیده شده است.

نماینده بجنورد در مورد انحرافاتی که در بودجه امسال رخ داده است، گفت: انحراف به لحاظ قوانین وجود دارد و بنا بر برنامه پنجم توسعه حدود ۱۵ مورد دیده شده ‌و پنج یا شش مورد نیز مربوط به قوانین دیگر است. از جمله آن‌ها می‌توان به وابستگی بودجه به نفت و سرمایه‌گذاری تولید سیانتی نفت دیده نشده است. همچنین اصل ۴۴ در بودجه که بنا بر قانون باید صفر می‌شد حدود ۱۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است.

۱۳۹۲/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...