نسخه چاپی

تسخیری:با ترویج تشیع در دیگركشورها مخالفم

عکس خبري -تسخيري:با ترويج تشيع در ديگرکشورها مخالفم

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما درمجمع تقریب مخالف موضوع ترویج هستیم و مطلقاً ترویج مذهب در اراضی دیگر را رد می كنیم زیرا ما بی نیاز از تبلیغ و ترویج هستیم.


به گزارش نما، روزنامه الخبر چاپ الجزایر گفتگویی را با محمدعلی تسخیری، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انجام داده است.

این گفت وگو در جریان سفر اخیر وی به الجزایرصورت گرفت که این روزنامه برخی مسایل بویژه موارد اختلافی میان اهل تشیع و تسنن ودیدگاه های آیت الله تسخیری در مورد این مسایل را جویا شده است.

الخبر البته در ادعایی عجیب، آیت الله تسخیری را "نفر سوم" در میان مقامات ایرانی پس از مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان ذکر کرده است!

وی در این مصاحبه، سخنان توهین آمیز به مقدسات مذاهب دیگر را رد و تأکید کرد که "یاسر الحبیب" که ادعاهایی را در مورد یکی از همسران پیامبر(ص) مطرح کرد از مراجع شیعه نیست، بلکه انسان بی ارزشی است که با سازمان جاسوسی انگلیس نیز مرتبط است زیرا هیچ مرجع علمی وجود ندارد که به صحابه رسول خدا(ع) توهین کند.

رئیس مجمع تقریب مذاهب موضوع تبشیر شیعی را نیز یکی دیگر از افتراهایی دانست که دشمنان نزدیکی شیعه و سنی ترویج می دهند و اهل تسنن را از شیعیان می ترسانند، واقعیت این است که ما درمجمع تقریب مخالف موضوع ترویج هستیم و مطلقاً ترویج مذهب در اراضی دیگر را رد می کنیم.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار در مورد اینکه تبشیر شیعی در الجزایر وجود دارد، گفت: ما واقعیتی از این شکل را نمی شناسیم، اما اگر هم وجود داشته باشم، آن را تأیید نمی کنیم... ما بی نیاز از تبشیر مذهبی هستیم و باید همگی از اسلام و وحدت اسلامی دفاع کنیم.

آیت الله تسخیری در پاسخ به سؤالی تاکید کرد که در ایران حساسیتی برای احداث مساجد سنی وجود ندارد، بیش از 12 هزار و 200 مسجد ویژه اهل سنت در ایران وجود دارد، برخی از این مساجد نیز در اطراف تهران هستند، البته تهران جایی هستند که اکثریت مطلق آن شیعه اند.

وی در مورد ادعاهایی که در مورد انزوای سنی های اهواز به ایران نسبت داده می شود، تأکید کرد: اهواز اصلاً سنی مذهب ندارد، کسانی که در مورد سنی های موجود در این شهر صحبت می کنند، عناصر انگلیسی هستند و در لندن مقیم اند و می خواهند این ادعا را ترویج دهند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: من در ایران با اهل تسنن ارتباط دارم و هیچ سختی برای آنهانیست، آنها برادران ما هستند و با ما در پارلمان حضور دارند و در تمامی ادارات ورسانه ها و همه جا هستند.

وی تعداد شیعیان جهان را بالغ بر 250 میلیون نفر دانست و تصریح کرد که 90 درصد ایرانی ها نیز شیعه هستند، شیعیان همچنین در 80 کشور جهان حضور دارند.

در ادامه این گفت وگو خبرنگار با لجاجت و اصرار بار دیگر موضوع تبشیر شیعی در الجزایر را مطرح کرد که آیت الله تسخیری پاسخ داد: من با تبشیر مخالف هستم؛ من کاملاً علیه این حرکت می ایستم و خود را از مخالفان آن می دانم، من اطلاعی در مورد وجود حرکات اینچنینی در اینجا ندارم.

وی در مورد انقلاب های عربی نیز ابراز داشت که این حرکات، در اصل روندی اسلامی است که با استبداد و توجه به دشمن صهیونیستی مخالف است و انواع ارتباط با غرب را رد می کند این روند خوبی است و هر جایی که استبداد وجود دارد، باید تغییر کند. وی البته حمایت مادی ایران از این انقلاب ها را رد کرده و گفت که ایران به صورت فکری این انقلاب ها را یاری می کند.


۱۳۹۱/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...