نسخه چاپی

پذیرایی صلواتی خرمشهری ها از زائران امام حسین (ع)

مردم خرمشهر خودجوش به استقبال زوار امام حسین (ع) آمده اند.

به گزارش نما به نقل از مهر ، با وجود اینکه مدت کمی تا اربعین حسینی باقی مانده است ولی تعداد افرادی که قصد دارند از طریق مرز شلمچه خود را به کربلا برسانند و در این مراسم کنند همچنان در این نقطه از کشور قابل توجه است. این در حالی است که فرماندار خرمشهر از عبور روزانه 19 هزار زائر در این ایام از این مرز خبر می دهد.

در خرمشهر، در منتهی الیه جنوب غربی ایران آخرین مرز خاکی کشورمان با همسایه ما عراق، مرز بین المللی شلمچه است که با هموار بودن مسیر آن و آب و هوایی مناسب در این فصل از سال بر خلاف مرز مهران که منطقه ای سرد و کوهستانی است بهترین راه و مسیر برای زائرانی است که قصد دارند با پای پیاده خود را مهیای رسیدن به بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) کنند ولی از سویی بی توجهی مسئولان در سالهای گذشته و تمرکز کردن به ترانزیت تجاری این پایانه مرزی و توسعه ندادن سالن های پذیرش برای اخذ مجوزهای تردد برای مسافران و از سویی دیگر فراموش کردن این روزهای شلوغ و استقبال عظیم عاشقان اباعبدالله، همگی مشکلاتی است که در این ایام زائران با آن موجهند.


2.jpg


عبور 90 هزار زائر از شلمچه

فرماندار خرمشهر در خصوص حضور مردم عبور از مرز شلمچه می گوید: از ابتدای ماه محرم تاکنون 90 هزار زائر از مرز شلمچه به کربلای معلی در کشور عراق سفر کرده اند.

عبداله حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: در سالهای گذشته جمع کثیری از مشتاقان اباعبدالله برای زیارت و شرکت در مراسم اربعین از مرز شلمچه به عراق سفر می کردند که این تعداد در سال جاری افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

حسینی عنوان می کند: تمامی تلاش خود را در جهت رسیدگی به وضعیت زائران به کار گرفته ایم تا کارهای اعزام زائران کربلا به شیوه مطلوبی دنبال و به سرانجام برسد اما به دلیل کثرت زائران در منطقه ممکن است برخی مشکلات، کمبودها و نارسایی هایی نیز وجود داشته باشد.

وی عنوان می کند: تمامی دستگاه ها اعم از سپاه، هلال احمر، منطقه آزاد اروند، اروژانس و بهداشت و درمان به منظور ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر به زائران در مرز شلمچه مستقر شده اند. همچنین شهروندان خرمشهری با راه اندازی تکایای مختلف در طول مسیر و محل شلمچه به زائران خدماتی همچون توزیع آب، چای و قهوه ارائه می کنند.

عبور روزانه 19 هزار نفر از مرز شلمچه

فرماندار خرمشهر با بیان اینکه در روزهای ابتدایی ماه محرم روزانه هشت هزار زائر از مرز شلمچه به کربلای معلی سفر می کنند، تصریح می کند: در زمان حاضر این رقم به 18 تا 19 هزار نفر رسیده است.

حسینی با اشاره به پائین بودن ظرفیت سالن پذیرش زائران برای دریافت مجوز تردد عنوان می کند: این مسئله سبب شده تا در برخی از ساعات به ویژه در زمان اوج حضور زائران در مرز شلمچه، با مشکلاتی مواجه شویم و زائران مجبور شوند تا ساعتها در صف انتظار باقی بمانند.

وی از مسئولان کشوری و استانی خواست تا در جهت توسعه فضای شلمچه و ارائه خدمات بهتر، مطلوبتر و کاهش زمان ماندگاری در صف دریافت مجوز، اقدامات اساسی و مناسبی را انجام دهند.

وضعیت فعلی مرز شلمچه مطلوب نیست

معاون وزیر راه و رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور از توسعه پایانه مرزی شلمچه به عنوان یکی از اولویت‌های جدی وزارت راه و شهرسازی نام برد.

داود کشاورزیان در جریان بازدید از شلمچه به خبرنگار مهر می گوید: وضعیت فعلی مرز شلمچه به هیچ عنوان مطلوب و مناسب نیست و باید تغییرات مناسب واساسی در جهت توسعه و بهبود امکانات و فضای این پایانه مرزی انجام گیرد.

وی می افزاید: حضور پرتعداد و گسترده زائران ایرانی که هر ساله برای سفر به کربلای معلی در عراق از مرز شلمچه عبور می کنند ضرورت بهبود وضعیت این پایانه مرزی را دوچندان کرده است.

کشاورزیان اظهار کرد: در این راستا در آتیه ای نزدیک پایانه ای به وسعت چهار هزار متر مربع در مرز شلمچه احداث می کنیم.

وی با اجتناب ناپذیر خواندن کار توسعه پایانه مرز شلمچه، از تسهیل در تردد زائران به عنوان هدف اصلی اجرای این عملیات نام برد.

رئیس سازمان حمل و نقل جاده ای کشور تصریح کرد: در زمان حاضر به طور روزانه بیش از 10 هزار نفر از مرز شلمچه برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می کنند.



43.jpg


کشاورزیان ابراز امیدواری کرد تا با احداث این پایانه شاهد بهبود در وضعیت تردد زائران باشیم.

افزایش تعداد سامانه های خروجی به عدد هشت

در ابتدای حرکت مردم برای زیارت اربعین تنها چهار واحد خروجی برای زائرین در مرز شلمچه قرار داده شده بود که بعضا خروج هر زائر را تا 24 ساعت با مشکل مواجه می کرد و مردم می بایست با امکانات ضعیفی که در مرز قرار داده شده بود معطل و سرگردان بمانند که در روزهای اخیر مسئولین مربوطه از اضافه کردن تعداد سامانه های خروجی خبر دادند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر می گوید: تعداد سامانه های ثبت خروجی زوار از مرز شلمچه به هشت سامانه رسید.

عادل فرهانیان با اشاره به اینکه پیش از این، تعداد سامانه های ثبت خروجی زوار چهار عدد بود، افزود: به منظور کاهش زمان ماندگاری زوار در صف انتظار برای خروج از مرز شلمچه تعداد سامانه های ثبت خروجی افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: همچنین با هدف استقرار زائران، محلی با ظرفیت استقرار یک هزار نفر در منطقه شلمچه پیش بینی شده است که البته تعداد زائران متقاضی عبور از مرز شلمچه برای رفتن به کربلای معلی بسیار زیاد است.

فرهانیان با اشاره به تشکیل ستاد استقبال از زائران اربعین حسینی تصریح کرد: این ستاد کار استقبال و پذیرایی از زائران را برعهده دارد به نحوی که با ایجاد تکایای مختلف به زائران خدماتی همچون توزیع مواد غذایی، چای و آب را ارائه می کنند.

به گفته وی استقرار ارگانهای مختلف در شلمچه در راستای ارائه خدمات سریع، مناسب و مورد نیاز زائران صورت گرفته است.

تکایای خرمشهری و پذیرایی صلواتی

فاصله چند کیلومتری شلمچه تا مرکز شهر خرمشهر و نبودن امکانات رفاهی مثل سالنهای غذاخوری، باعث شده در این دو سال اخیر جمعی از خرمشهری ها شروع به برپایی تکایایی در مرز شلمچه کنند و در آن خدمات پذیرایی صبحانه، نهار و شام به صورت رایگان انجام دهند.

خرمشهر-اربعین.jpg


هم اکنون بخش عظیمی از وظیفه تأمین صبحانه، نهار و شام زائرین خسته از سوء مدیریت و سرگردان در مرز به عهده همین تکایای مردمی بوده است.

فرید نجمی یکی از زائرانی که قصد عزیمت به کربلا از طریق شلمچه را دارد در شلمچه به خبرنگار مهر می گوید: واقعا زبان از توصیف این شور و اشتیاق خدمتگذاران حسینی قاصر است.

وی می افزاید: ما ساعت ها در مرز شلمچه برای گرفتن مجوز خروج منتظر مانده ایم ولی از نظر تامین نهار و شام از سوی این تکایا بسیار راضی هستیم و به آنها خسته نباشید می گویم زیرا بانیان این تکایا با در دست گرفتن ظروف غذا به طرف زوار آمده و از آنها پذیرایی می کنند و این همه از برکت امام حسین (ع) است که با وجود شرایط سخت در این منطقه تکایا به خدمت رسانی به زوار مشغول هستند

طرف عراقی مسبب کندی حرکت زائران

رئیس سازمان حج و زیارت کشور هم در جریان سفر به شلمچه گفت: از چهار روز گذشته کار صدور ویزای انفرادی در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران آغاز شده است.

سعید اوحدی در جریان بازدید از امکانات مرز شلمچه در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: به دلیل اعمال برخی محدودیت ها از سوی طرف عراقی، حرکت مردم در مرزها با کندی مواجه شده است.

وی اظهار کرد: هر چند که تشریفات قانونی و گذرنامه مهر شده از سوی سازمان حج و زیارت در اختیار زائران در مرز شلمچه قرار دارد اما عبور زائران از کریدور مرز عراق به دلیل کثرت آنان با کندی به پیش می رود.

اوحدی تصریح کرد: در زمان حاضر به طور روازنه بیش از 25 هزار زائر از مرز شلمچه به عراق سفر می کنند و رسیدگی به امورآنان، کاری بسیار سنگین است از این رو نیروهای انتظامی، سپاه، گمرک، پایانه مرزی، سازمان حج و زیارت و سایر ارگان ها با بسیج تمامی امکانات خود در تلاشند تا علاوه بر فراهم کردن زمینه سفر سالم زائران آنان با مشکل امنیتی مواجه نشوند.

وی یادآور شد: از آنجایی که زائران مشرف شده به کربلا پس از مدت سه تا چهار روز به کشور باز می گردند باید برای بازگشت آنان نیز تمهیدات و امکانات مناسبی نیز فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور می گوید: کریدور موجود در مرز شلمچه ظرفیت سه تا چهار هزار زائر را دارد و این در حالی است که در زمان حاضر این جمعیت به بیش از 15 هزار نفر می رسد و این فضا پاسخگوی نیاز زائران نیست ضمن آنکه مرز عراق تشریفات خاص خود را دارد.

اوحدی ابراز امیدواری کرد تا در جلساتی که فرماندار خرمشهر با مسئولان امنیتی عراق خواهد داشت هماهنگی های لازم برای تسهیل در عبور زائران انجام شود.

وی می افزاید: حجم زائران به عتبات عالیات در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است به نحوی که از ابتدای محرم تاکنون 250 هزار نفر از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران در استانهای خوزستان وایلام به کربلا سفر کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه سال گذشته 200 هزار نفر به کربلا سفر کردند، بیان کرد: پیش بینی می شود تا اربعین حسینی، آمار جمعیت زائران به 500 هزار نفر برسد

۱۳۹۲/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...