نسخه چاپی

نفس های تهران به شماره افتاده است

عکس خبري -نفس هاي تهران به  شماره افتاده است

از دیدگاه مردم تهران تبدیل به پاركینگی برای اتومبیل شده است. خیابانهای شهر دیگر گنجایش این همه بار ترافیك را ندارد. حتی پرنده ها نیز از آسمان این شهر كوچ كرده اند. در تهران برای مردگان نیز جایی وجود ندارد.

اختصاصی/به گزارش نما ،اولین بار کریم خان زند برای مدت کوتاهی تهران را  به عنوان پایتخت انتخاب کرد اما  به دلایلی مورد پسند واقع نشد و  پایتخت خود را به شهر شیراز که دارای شرایط مساعدتری بود، منتقل نمود .
دویست سال از پایتختی تهران گذشته بود که کمابیش بحث انتقال پایتخت از تهران برای دومین بار مطرح شد ولی بر حسب شرایط آن دوران این طرح مسکوت ماند.
اما پس از پایان جنگ تحمیلی (1368) ، این امر به طور جدی پیگیری شد ولی مراجع مسئول در آن زمان طرح ساماندهی تهران را در دستور کار خود قرار دادند و از اجرای آن منصرف گشتند.
در حال حاضر با وجود تلاشهای بسیاری که برای سرپا نگاه داشتن تهران به عمل آمده است نفس هایش به شماره افتاده است.
هوای آلوده، ترافیک، مشکلات جمعیتی، زلزله و... عواملی هستند که انتقال پایتخت را جدی تر می کند.
پس از بحث های زیادی که برای انتقال پایتخت بین موافقان و مخالفان آن مطرح بود درنهایت امروز انتقال تهران در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با وجود 110 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به تصویب رسید و توسط شورایی که متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا است باید حداکثر ظرف دو سال مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری انتخاب شود.
انتقال پایتخت همواره موافقان و مخالفان خود را داشته است عده ای بر این باورند که اجرای این طرح سالهای زیادی به طول می انجامد.
به اعتقاد جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این طرح قابلیت اجرایی ندارد چرا که تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد. اعتبارات کلانی برای اجرای طرح انتقال پایتخت لازم است و  در حال حاضر چنین اعتباراتی وجود ندارد.
نمایندگان مردم ارومیه، قائمشهر، بم نیز از دیگر مخالفان این طرح بودند به اعتقاد آنها طرح انتقال پایتخت فرار از مشکلات تهران است و مشکلات شهر تهران را باید در خودش حل کرد.
کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز طرح انتقال پایتخت را کاری غیرعقلانی و غیرمنطقی می داند ، به عقیده وی  به جای مطرح شدن چنین طرحی زیرساخت های این شهر را باید توسعه داد و ساماندهی کرد. اگر منظور از انتقال پایتخت انتقال سیاسی و انتقال دولت و مجلس باشد، به هیچ عنوان قابل بحث نیست چرا که به نظر نمی رسد مردم نیز با آن موافق باشند.
 اما از دیدگاه موافقان، این طرح قابلیت اجرایی دارد چرا که کشورهایی مانند پاکستان، ترکیه، کره جنوبی و قزاقستان طرح انتقال پایتخت را اجرایی کرده اند و در اجرای این طرح موفق بودند.
به اعتقاد آنها تمام امکانات رفاهی و اقتصادی و حتی پزشکی در تهران متمرکز شده است و این خود عاملی برای مهاجرت مردم از شهرهای کوچک و روستاها به کلانشهری مثل تهران می باشد. بحث انتقال پایتخت نه تنها برای مردم تهران مفید می باشد بلکه برای شهر و یا استانی که پایتخت به آن منتقل می شود نیز سودمند است.
حامد قادرمرزی عضو کمیسیون عمران مجلس با طرح انتقال پایتخت به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران موافق است وی معتقد است که انتقال پایتخت بالاخره باید روزی انجام شود، انتقال پایتخت به دلیل تمرکز جمعیت زیاد ضروری است چرا که شهر تهران به تنهایی در مقابل 1330 شهر کشور 16 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.
وی همچینین افزایش قیمت زمین و مسکن را در تهران ناشی از تورم تقاضا دانسته  که این تورم به سایر نقاط کشور نیز سرایت می کند و باعث افزایش قیمت ها در آن شهرها شده است.
از دیدگاه مردم تهران تبدیل به پارکینگی برای اتومبیل شده است. خیابانهای شهر دیگر گنجایش این همه بار ترافیک را ندارد. حتی پرنده ها نیز از آسمان این شهر کوچ کرده اند. در تهران برای مردگان نیز جایی وجود ندارد. تهرانی ها از هوای آلوده می ترسند دیگر حتی به آبی که می نوشند هم شک دارند. بیماری در کمین آنها نشسته است.
 تا بحال شهرهای پرند، سمنان، کرج، وهشتگرد و... گزینه های مطرح برای انتقال پایتخت بودند ولی هنوز تصمیم جدی برای شهر مقصد گرفته نشده است. انتخاب شهر مناسب برای انتقال پایتخت نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد تا مقصد بعدی برای پایتخت نیز به مشکلات تهران دچار نشود.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...