نسخه چاپی

زائران عتبات عالیات باید به چه نكات بهداشتی توجه كنند؟

زائران عتبات عالیات برای بهره‌مندی بیشتر از این سفر معنوی باید به نكاتی توجه داشته باشند تا در ایام زیارت موجب پیشگیری از به خطر افتادن سلامت آنان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری برنا به کربلای معلی، سفر به عتبات عالیات دارای فضیلت های بسیاری است که در احادیث و روایات بسیاری از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) درباره آن نقل شده است و از جمله سفرهای به یادماندنی است که هر فردی در زندگی خود از آن به شیرینی و صفا یاد می‌کند. به همین جهت زائران برای بهره‌مندی بیشتر از این سفر معنوی باید به نکاتی توجه داشته باشند تا در ایام زیارت موجب پیشگیری از به خطر افتادن سلامت آنان می‌شود.

خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج به کربلای معلی گفت و گویی با خانم "مه پاره حقی مقدم" مسئول کمیته کنترل عفونت و دبیر کمیته آموزش بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) تهران داشته‌ است که ایشان نکات بهداشتی مورد نیاز قابل توجهی را به زائران توصیه نموده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

زائران عتبات عالیات باید به چه نکات بهداشتی توجه نمایند؟ در سفر اخیری که مدتی قبل به عتبات داشته‌ام، لازم می‌دانم تا نکاتی را به زائران محترم یادآوری کنم که رعایت این نکات موجب پیشگیری از بسیاری بیماریها می‌شود. این نکات عبارتند از:

- زائران باید از مصرف غذاهای رو باز و نامطمئن پرهیز کنند و تا حد امکان از غذاهای پیش بینی شده در کاروان های ایرانی استفاده کنند.

- مهم‌ترین اقدامات بهداشتی زائران شستن دستها، نوشیدن مکرر آب و مواظبت در زمینه تماس با افراد مبتلا به بیماریهای تنفسی می باشد.

- رعایت بهداشت فردی و بهداشت عمومی در داخل اتوبوس، ریختن زباله در داخل سطل های زباله در اتوبوس بسیار مهم و اساسی است.

- زائران تا حد امکان روزی یک بار حمام کنند و مسواک زدن را نیز فراموش نکنند.

- لباسهای خود را مکرر تعویض و بشویند.

- در هوای گرم، استحمام در اولین فرصت ممکن پس از ورود به هتل به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود.

- در صورت بروز بیماری و هر نوع ناراحتی، آنرا فوراً به مدیران کاروان ها اطلاع دهند تا در اسرع وقت جهت درمان، آنها را به یکی از پایگاه های درمانی ارجاع دهند.

- به منظور پیشگیری از بیماری وبا(التور) همواره داشتن چند عدد لیمو ترش یا مصرف آب لیمو با غذا و مایعات ضروری است.

- همچنین به منظور پیشگیری از بیماری وبا(التور) از مصرف شیر، بستنی و سایر لبنیات غیر پاستوریزه جداً خودداری و از خرید مواد غذایی و خوراکی از فروشندگان دوره گرد جداً پرهیز نمایید.

- در طول مسیر از سرویس‌های بهداشتی که توسط مدیران کاروان توصیه می‌شود استفاده نمایند.

- قبل از مصرف هر غذا و همچنین پس از بازگشت از سرویس بهداشتی، دستهای خود را حتماً با آب و صابون بشویند و در صورت عدم دسترسی به آب از محلول های ضد عفونی کننده دست استفاده کنند.

- 10روز قبل از حرکت، واکسن آنفولانزا و مننژیت تزریق و کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشند.

- زائران باید حتماً توجه داشته باشند که از خرید اغذیه و شیرینی هایی که در فضای آزاد و به دور از گزند حشرات موزی قرار دارند خودداری نمایند که در غیر این صورت خطر مسمومیت برای آنها زیاد خواهد بود.

- همیشه در تمام مراحل سفر در بین راه و هتل از آب بطریهای پلمپ شده مصرف نمایند.

- در هیچ شرایطی از لیوان و حوله مشترک با دیگران استفاده نکنند.

- برای احتیاط مقداری آب و تنقلات فاسد نشدنی مانند بیسکویت، توت خشک، آلو خشک، پسته و ... همراه داشته باشند و همچنین همراه داشتن قرص سرماخوردگی، ضد اسهال و مسکّن ساده نیز توصیه می شود.

- به همراه داشتن لیوان، مسواک، شانه، حوله، دو عدد ملحفه به منظور رعایت بهداشت فردی توصیه می شود.

- از بردن غذا به اتاق هتل خودداری کنند زیرا احتمال فاسد شدن و آلودگی آن بسیار زیاد است.

- در صورت استفاده از غذاهای کنسروی یا بسته بندی شده به تاریخ انقضای مصرف آن دقیقاً توجه نمایند.

- در طول سفر خود با رعایت بهداشت مراقب سلامت خود باشند و افرادی که بیماریهای خاصی دارند و جهت کنترل آن دارو مصرف می کنند لطفا داروهای مورد استفاده خود را به همراه داشته باشند و یا در کیف دستی خود نگه دار کنند تا دچار مشکل نشوند.

امید است که زائران با رعایت نکایت بهداشتی ذکر شده، بتوانند از معنویات این سفر ارزشمند بهره مند شوند.

۱۳۹۰/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...