نسخه چاپی

اختصاصی

ظهور مجدد سازمان تروریستی القاعده

سازمان القاعده و ایده القاعده‌گرایی در سراسر جهان عرب به‌دلیل شكست بیداری عرب به‌منظور ایجاد حكومت‌های اصلاح‌طلب رونق گرفته است. مخالفان انقلاب كه خواهان حفظ دیكتاتورهای پیر در قدرت بودند و یا خواهان قدرت‌یابی دیكتاتورهای دیگر بودند، حال نسل جدیدی از القاعده را ایجاد می‌كنند.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 4 ژانویه 2014 (۱۴ دی) در مقاله‌ای به روند ظهور مجدد سازمان تروریستی القاعده پرداخت و نوشت: سازمان القاعده و ایده القاعده‌گرایی در سراسر جهان عرب به‌دلیل شکست بیداری عرب به‌منظور ایجاد حکومت‌های اصلاح‌طلب رونق گرفته است. مخالفان انقلاب که خواهان حفظ دیکتاتورهای پیر در قدرت بودند و یا خواهان قدرت‌یابی دیکتاتورهای دیگر بودند، حال نسل جدیدی از القاعده را ایجاد می‌کنند. کمتر از سه سال پیش، القاعده (سازمان و ایدئولوژی‌اش) در مسیر عقب‌نشینی بود. اسامه بن‌لادن، رهبر و بنیان‌گذار کاریزمای آن کشته شده بود. بسیاری از اعضای کلیدی آن کشته شدند. گفتمان القاعده که تنها جهاد خشونت‌آمیز و تروریسم می‌تواند در جهان اسلام تغییر به‌وجود آورد نیز با سرنگونی دیکتاتورها، عمدتاً از طریق تظاهرات‌های غیرخشونت‌آمیز مورد حمله قرار گرفت.
در ادامه مقاله آمده است: اخوان‌المسلمین به‌عنوان دشمن قدیمی القاعده، ظاهراً در مسیر تسلط بر سیاست‌های جهان عرب بود و اثبات کرد که تغییر واقعی بدون تروریسم ممکن است. العولقی بازگشت القاعده را پیش‌بینی کرد. او در مجله انگلیسی‌زبان به نام «اینسپایر» بیداری عربی را سونامی تغییر توصیف کرد که به‌طور غیرقابل اجتنابی به نفع القاعده خواهد بود. او گفت امیدوار است اصلاح‌طلب‌ها و دموکرات‌ها در برابر توطئه‌های ضدانقلابی شکست بخورند و بی‌نظمی و هرج‌ومرج به‌نفع جهاد جهانی خواهد بود. حالدر آغاز ۲۰۱۴ تصویر بسیار متفاوت با ۲۰۱۱ است. غم‌انگیزترین مسئله این است که وابستگان به القاعده از بیروت تا بغداد خیزش کرده‌اند. القاعده در عراق که زمانی به‌طور جدی از شکست آن‌ها صحبت می‌شد،‌ احیا شده و اقداماتی مرگبارتر از گذشته صورت می‌دهد. امروز گروه دولت اسلامی عراق و شام (وابسته به القاعده) بار دیگر برای به دست گرفتن مدیریت استان انبار می‌جنگد. این گروه با موفقیت به جبهه النصره در سوریه کمک کرد که شکوفا شود. این دو گروه به همراه هم برای نابودی منطقه تلاش می‌کنند. هزاران جهادی در سراسر جهان اسلام که بسیاری از آن‌ها نیز از اروپا آمده‌اند، به سوریه روانه شده‌اند تا علیه رژیم بشار اسد بجنگند. خشونت‌ فرقه‌ای شیعه و سنی چندبرابر شده‌ است و آتشی را که القاعده شعله‌ور ساخته، برافروخته‌تر کرده است. نقش‌‌آفرینی تروریستی القاعده (گردان‌های عبدالله عزام) نیز مورد توجه است که تلاش می‌کند جنگ داخلی سوریه را به لبنان بکشاند. نام این گردان‌ها که شریک کلیدی بن‌لادن در افغانستان در دهه ۱۹۸۰بودند، به‌دلیل حمله به سفارت ایران در بیروت در نوامبر گذشته دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. دستگیری اخیر رهبر آن به نام ماجد بن‌محمد الماجد، تبعه سعودی، احتمالاً به تلاش‌های این گروه پایان نخواهد داد.
در پایان مقاله آمده است: روشن‌ترین چشم‌انداز برای القاعده احتمالاً در مصر است. کودتایی که به بازگشت دیکتاتوری نظامی در پرجمعیت‌ترین کشور عربی منجر شد، بر ایدئولوژی و گفتمان القاعده در چشم جهادگرایان اعتبار بخشیده است. ارتش، افراط‌گرایان در اخوان‌المسلمین را به سوی القاعده هدایت می‌کند. از کودتای ژوئیه ۲۰۱۳ تاکنون ۲۶۰ حمله تروریستی تنها در صحرای سینا به وقوع پیوسته است. انصار بیت‌المقدیسی به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه تروریستی در مصر حمایت خود از ایمن الظواهری (جانشین بن‌لادن) را پنهان نکرده است. به طور کلی، می‌توان گفت نسل چهارم القاعده در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در حال ظهور است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...