نسخه چاپی

هجوم شركت‌ها و دیپلمات های غربی به ایران

یك روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی با اشاره به هجوم شركت ها و دیپلمات های غربی به ایران بعد از امضای توافقنامه هسته ای ژنو بویژه در هفته نخست سال 2014 میلادی، سعی در ایجاد شبهه در خصوص درستی اظهارات اوباما و دیگر مقامات غربی برای برقراری دوباره نظام تحریم ها، كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر: یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی با اشاره به هجوم شرکت ها و دیپلمات های غربی به ایران بعد از امضای توافقنامه هسته ای ژنو بویژه در هفته نخست سال 2014 میلادی، سعی در ایجاد شبهه در خصوص درستی اظهارات اوباما و دیگر مقامات غربی برای برقراری دوباره نظام تحریم ها، کرد.

روزنامه جروزالیم پست در مطلبی با عنوان "آیا توافق ژنو تحریم ها را برای توقف برنامه هسته ای ایران کاهش داده است؟" سعی در القای این مطلب دارد که گفته های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت شکست توافق ژنو، نظام تحریم ها علیه ایران مجددا اعمال شده و حتی فشارها بر تهران افزایش می یابد، جای شک و تردید دارند.

در ادامه این مطلب آمده است: امضای توافقنامه ژنو موجب شده تا تعداد زیادی از شرکت های غربی برای عقد قرارداد و انجام سرمایه گذاری راهی ایران شوند و مطالب منتشر شده در این خصوص در هفته نخست سال 2014 به خوبی این مطلب را تائید می کند.

به نوشته این روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی، اسرائیل و متحدان عرب آمریکا در حوزه خلیج فارس معتقدند که توافق هسته ای ژنو دارای روزنه هایی است که به تهران این امکان را می دهد که برنامه هسته ای خود را گسترش بدهد.

پروفسور "گرالد اشتاینبرگ" از کارشناسان علوم سیاسی در دانشگاه بارایلان، در این رابطه به جروزالیم پست گفت: بعد از توافق ژنو و بدون هیچ تغییری در رفتار ایران شرکت ها در حال از سرگیری روابط تجاری خود با تهران بطور معمول هستند.

به اعتقاد این کارشناس، "ادعای اوباما و رهبران اروپایی در این رابطه که آنها می توانند به راحتی تحریم ها را هر وقت که بخواهند مجددا احیا کنند تا حد زیادی توخالی است."

اشتاینبرگ در ادامه گفت: اگر از هم پاشیدن تحریم ها ادامه پیدا کند تنها راه باقی مانده برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران حمله نظامی است؛ اقدامی که امریکا و کشورهای اروپایی سعی در پرهیز از آن دارند.

به گزارش مهر، جروزالیم پست در ادامه به مطلب هفته نامه اشپیگل در این رابطه اشاره کرده و می نویسد: اشپگل در مطلبی با عنوان "تغییر قرن: سرمایه گذاران بین المللی به تهران هجوم آورده اند" به تلاش شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای حضور دوباره در ایران اشاره می کند.

"دانیل برنبک" رئیس کمیته صنایع و تجارت آلمان در تهران، در این رابطه به اشپیگل گفت: هواپیماهای مسافری که عازم ایران هستند مملو از شخصیت های ایتالیایی هستند. این شخصیت ها شامل افرادی از شرکت انی و اس پی ای هستند.

به نوشته اشپیگل، فرانسه نیز در راه حضور دوباره در ایران است. در قراردادی که ارزش آن به میلیاردها دلار می رسد فرانسه مجددا مجوز صادرات قطعات خودروهای پژو را به ایران داده است.

به نوشته این روزنامه ها، علاوه بر ایتالیا و فرانسه، آمریکا نیز با شرکت های اگزون موبایل و شورون و تعداد دیگر از شرکت ها در مسیر حضور مجدد در ایران است. به گفته برنبک، این شرکت ها مسئول نوسازی تاسیسات استخراج، تولید و پالایش نفت در ایران هستند. این شرکت ها همچنین توسعه میدان های جدید نفتی در ایران را برعهده خواهند داشت.

"تام گراس" از کارشناسان مسائل خاورمیانه در این رابطه به جروزالیم پست گفت: هجوم دیپلمات ها و شرکت های خارجی برای حضور دوباره در ایران بسیار نگران کننده است. به ادعای این کارشناس حضور دوباره شرکت های غربی در ایران، این امکان را برای تهران فراهم می کند تا نقض حقوق بشر را بیش از گذشته انجام بدهد.

"میشائیل دوران" از اعضای مرکز سابان در موسسه بروکینگز، نیز در این رابطه به جروزالیم پست گفت: این ایده که می توان نظام تحریم ها علیه ایران را بعد از کاهش آن دوباره احیا کرد امری خیالی است. زیرا توافق ژنو این خبر را به جهان مخابره کرده که معامله و تجارت با ایران قانونی بوده و تهران و واشنگتن در مسیر افزایش مناسبات خود هستند. اگر اینچنین باشد یک لابی اقتصادی در غرب شکل می گیرد تا این نکته را مشخص کند که ایران و آمریکا همچنان در مسیر اصلی هستند. به اعتقاد من نظام تحریم ها نمرده بلکه تخریب شده است.

به نوشته جروزالیم پست، کارشناسان حاضر در سرزمین های اشغالی از برخورد نکردن جامعه جهانی با برنامه هسته ای ایران ناامید شده اند.

"تامی اشتاینر" از محققان سرشناس موسسه سیاست و استراتژی در مرکز هرزلیا، در این رابطه می گوید: هجوم شرکت های آمریکایی و اروپایی برای انجام داد و ستد با ایران موقعیت کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران را ضعیف می کند.

اشتاینر که از کارشناسان حورزه روابط اتحادیه اروپا-اسرائیل محسوب می شود در ادامه گفت: هر چند نمی توان سفر صاحبان صنایع آمریکایی و اروپایی را به ایران ممنوع کرد اما واشنگتن و کشورهای اروپایی باید به این شرکت ها پیام بدهند که هجوم آنها برای حضور در ایران ممکن است بر تلاش ها برای حل موضوع هسته ای ایران تاثیر بگذارند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...