نسخه چاپی

ثبت نام ۴ شخصیت ایرانی در فهرست مشاهیر جهان

دبیر كمیسیون ملی یونسكو در ایران گفت: در اجلاس عمومی یونسكو كه در پاریس برگزار شد، نام ۴ شخصیت ایرانی در فهرست مشاهیر یونسكو به عنوان شخصیت‌ های مهم قرار گرفت. نقشه‌های قدیمی از خلیج فارس، و كتاب «ذخیره خوارزمشاهی» از دیگر آثار ثبتی در یونسكو بود.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سعیدآبادی در جمع خبرنگاران گفت: میرسید علی همدانی، عبدالقادر مراغه‌ ای، نجم‌ الدین کبری و فخرالدین عراقی، 4 شخصیت برجسته ایرانی بودند که در اجلاس اخیر یونسکو در پاریس، به عنوان شخصیت‌ های برجسته در این سازمان جهانی ثبت شدند.

وی افزود: این افراد مشاهیری هستند که معیارهای مد نظر یونسکو را دارا بوده و برای یک دوره دو ساله به عنوان مشاهیر یونسکو معرفی شدند.

سعیدآبادی تصریح کرد: در این اجلاس، 30 شخصیت از سراسر جهان معرفی شدند که 4 تن از این تعداد، ایرانی بودند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: همچنین در این اجلاس دو اثر هم از ایران ثبت جهانی شد؛ یکی از آنها نقشه‌های قدیمی متعلق به وزارت امور خارجه بود که قدمت و تاریخ خلیج فارس را مشخص می‌ کند و دیگری کتابی به نام «ذخیره خوارزمشاهی» به عنوان نخستین کتاب در حوزه طب سنتی بود.

وی بیان داشت: کنفرانس عمومی یونسکو آبان ماه امسال در پاریس برگزار شد و نخستین بار، وزیر امور خارجه و وزیر علوم و تحقیقات ایران نیز حضور داشتند و وزیر امور خارجه در این اجلاس سخنرانی هم کرد.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: یونسکو در 5 حوزه کاری برای رسیدن به صلح، آرامش جهانی و زندگی بهتر تلاش می‌کند این حوزه‌ها شامل آموزش، فرهنگ، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و ارتباطات است.

سعیدآبادی افزود: یونسکو معتقد است برای زندگی بهتر، روابط بین دولت‌ ها خیلی تاثیرگذار نخواهد بود و باید از تعاملات فرهنگی در این زمینه استفاده کرد.

وی درباره شخصیت‌ های به نام ایرانی که سفیران صلح یونسکو باشند، گفت: تا کنون شخصیتی ورزشی یا هنری نداشتیم که به عنوان سفیران صلح یونسکو از ایران انتخاب شده باشند و شخصیت‌ های انتخاب شده، از طرف سازمان یونیسف بوده‌اند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...