نسخه چاپی

افتتاح اولین زیرگذر ویژه عابرین پیاده

شهردار منطقه شش تهران گفت: اولین زیرگذر ویژه عابرین پیاده در تقاطع ولیعصر (عج) فردا افتتاح و زمینه رفع معضل عبور و مرور عابرین پیاده در این منطقه و كاهش ترافیك فراهم می‌شود.

به گزارش نما؛ عظیم بابایی،گفت: منطقه شش تهران شامل شش ناحیه، 18 محله می‌شود که 3.3 درصد مساحت تهران را به خود اختصاص داده است و به دلیل عملکرد فرامنطقه‌ای که از حیث سیاسی، اجتماعی،‌گردشگری دارد به عنوان پیشانی فرهنگی تهران مطرح می‌شود و این به دلیل وجود مراکز آموزشی،‌ درمانی، اقتصادی و تجاری است.
وی با بیان اینکه منطقه شش جمعیت شناور زیادی دارد و تفاوت جمعیت روز و شب آن یک میلیون و 200 هزار نفر است گفت: به دلیل مراودات اداری و فعالیت‌های اقتصادی در منطقه این جمعیت حضور پیدا می‌کنند بنابراین توجه ویژه‌ای به این منطقه شده است و پروژه‌هایی در حوزه خدمات شهری، اجتماعی و ترافیکی طراحی شده است که 20 پروژه آماده بهره‌برداری است.
وی در رابطه با پروژه‌های آماده بهره‌برداری در شهرداری منطقه شش، اظهار کرد: افتتاح مجموعه ورزشی والفجر، تجهیز هشت سرای محله، تملک پنج سرای محله و 12 هزار متر پیاده‌روسازی در خیابان‌های محدوده منطقه شش و همچنین اصلاح هندسی برای تردد آسانتر شهروندان از جمله پروژه‌های آماده بهره برداری در این منطقه است ولی احداث زیرگذر عابر پیاده در تقاطع ولیعصر به عنوان اولین زیرگذر مخصوص عابر پیاده به عنوان شاخص‌ترین پروژه این منطقه مطرح می‌شود که فردا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
وی چهارراه ولیعصر را حساس ترین چهارراه تهران برشمرد و گفت: این تقاطع طولانی ترین مسیر شمال به جنوب و طولانی‌ترین مسیر شرق به غرب را قطع می‌کند. دو خط مترو و دو خط BRT در این تقاطع وجود دارد و هر ساعت 6000 خودرو، 25 اتوبوس و 15 هزار عابر پیاده از سطح تقاطع عبور می‌کنند که این به معضلی برای ترافیک این منطقه تبدیل شده بود و با مطالعه شهرداری ساماندهی شد. هرچند که ملاحظات دیگری از جمله وجود اماکن فرهنگی همچون تئاتر شهر و تالار وحدت وجود داشت که شرایط خاصی را برای تصمیم به احداث زیرگذر ایجاد کرده بود.
وی ادامه داد: در این پروژه روشهای مختلفی از جمله کند و کاو بررسی شد که می‌توانست باعث ترافیک بیشتر و نارضایتی مردم شود ولی ترجیح دادند که از روش حفاری برای ایمن سازی تونل و بدون مزاحمت برای عابرین استفاده کنند. صدها تن خاک و تجهیزات به زیرزمین منتقل شد بدون اینکه مزاحمتی برای مردم و یا ترافیکی برای خیابان ولیعصر (عج) ایجاد شود. در واقع این پروژه تجربه جدیدی برای مدیریت شهری که با کمترین خسارت اجرا شد.
وی در توضیح خصوصیات زیرگذر عابر پیاده ، گفت: این زیرگذر هشت ورودی و خروجی دارد که 18 پله برقی و دو آسانسور برای انتقال مردم پیش بینی شده است . البته آسانسورها در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. بررسی‌ها برای اطفای حریق، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پلیس مترو و سایر مسائل فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و چون اولین تجربه برای زیرگذر عابر پیاده است می‌تواند این طرح برای مکان‌های دیگری همچون هفت تیر و ونک نیز قابل استفاده باشد.
شهردار منطقه شش افزود: توجه ویژه‌ای به مجموعه فرهنگی و زیباسازی منطقه تئاتر شهر شده و قرار است اضلاع چهارراه همسان سازی و یک محیط زیبا در سطح خیابان فراهم شود.
وی هزینه‌های این پروژه را بدون فراهم آوری و تملک 45 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ضلع شمال به طور کامل و بخشی از ضلع غرب را نیز تملک کردیم.
بابایی با بیان اینکه درب خروجی مترو ولیعصر (عج) با تقاضای هنرمندان و به دلیل اینکه مجموعه تئاتر شهر را تحت تاثیر قرار می‌داد روز گذشته جمع آوری شد، افزود: این اقدام به صورت آزمایشی و برای دو روز انجام شده و تاکنون مشکلی نداشته است، از فردا با افتتاح زیرگذر عابر پیاده ورودی و خروجی این ایستگاه به هشت در می‌رسد که این مشکل را به طور کامل برطرف خواهد کرد.
وی افزود: در صورتی که خط چهار مترو افتتاح شود، با تونلی به این زیرگذر وصل می‌شود و جمعیت برای استفاده از ورودی‌ها و خروجی‌ها نصف خواهد شد.
بابایی در رابطه با زمان قابل استفاده از زیرگذر عابر پیاده، گفت: با توجه به شیفت‌هایی که پلیس مترو ، حراست و راهور برنامه‌ریزی کرده‌اند مشکلی برای شبانه‌روزی بودن آن نیست ولی در حال حاضر همزمان با ساعات استفاده از مترو قابل بهره‌برداری برای مردم است. در حال حاضر نمی‌دانیم تقاضا برای استفاده از زیرگذر به چه میزان است ولی از ساعت 12 شب به بعد معمولا جمعیت عابرین کم است و با توجه به هزینه‌ها و ملاحظات امنیتی و شرایط لازم برای نظافت، تعمیر و نگهداری و سرویس‌دهی ساعات پس از 12 شب برای مردم قابل استفاده نیست. البته بستگی به نیاز دارد ولی در نهایت باید شرایط استقبال از پروژه را دید.
وی در رابطه با اقدامات فرهنگی در این زیرگذر گفت: با توجه به اینکه باید سعی کنیم توقف شهروندان در این محل کم باشد، غرفه‌های فرهنگی بسیار سبکی پیش بینی و از دیواره‌ها برای اقدامات فرهنگی استفاده کردیم.
بابایی در رابطه با پله‌های استفاده شده در ورودی و خروجی عنوان کرد: به دلیل کیفیت بالای پله‌های خارجی از پله‌های تولید داخل استفاده نکردیم و این تصمیم بر اساس پژوهش‌هایی بود که انجام شده است. چرا که باید کمترین توقف مردم در این پله‌ها صورت گیرد.
وی در رابطه با پله‌های اضطراری افزود: علاوه بر پله‌های برقی، دو پله‌ اضطراری تعبیه شده است ولی در شرایطی که هر یک از پله‌های برقی از کار بیفتد سرویس کار به صورت دائمی وجود دارد تا کمتر از یک ساعت تعمیرات انجام شود و مشکل زیادی برای عبور و مرور مردم به وجود نیاید.
وی در رابطه با مناسب سازی زیرگذر برای معلولان گفت: برای تهیه آسانسور در ضلع شمال شرقی پیش بینی‌هایی انجام شده است ولی در اضلاع دیگر به دلیل محدودیت جغرافیا و تلاش برای حفظ درختان امکان استفاده از آسانسور وجود ندارد.
بابایی در رابطه با مسدود کردن مسیر عابرین تصریح کرد: بری این کار نرده‌هایی طراحی شده است که جلوی مسیر مردم را بگیرد . همین طور خروجی‌های مترو به صورت خود به خود مردم را هماهنگ می‌کند به علاوه برنامه به صورتی است که یک ماه اول مردم در سطح خیابان به سمت ورودی‌ها هدایت شوند تا زمانی که عادت کنند برای تعیین مسیر از داخل زیرگذر استفاده کنند. به طور کلی این مسائل باید با توجه به شرایط و چگونگی هجوم جمعیت برنامه ریزی شود.
بابایی در رابطه با ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی برای جلوگیری از ترافیک گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها به صورتی باشد که مردم برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تشویق شوند. با توجه به اینکه عابرین از سطح تقاطع ولیعصر (عج) بیشتر شامل کسانی می‌شوند که از مترو و BRT استفاده می‌کنند، این زیرگذر می‌تواند مشکل ترافیک را به میزان زیادی حل کند. همجنین پهلوگاه‌های اتوبوس را تا 150 متر جلوتر بردیم و عابرین برای استفاده از اتوبوس باعث ایجاد ترافیک نمی‌شوند.
بابایی زیرگذر عابر پیاده در تقاطع ولیعصر(عج) را به عنوان پناهگاه قابل استفاده در مقابل زلزله عنوان کرد و افزود: این زیرگذر کاملا عایق است و امکانات زمان بحران نیز در آن تعبیه شده است . برای ساخت آن از بتن مسلح عایق استفاده و برق اضطراری و سایر ملاحظات در آن فراهم شده است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...