نسخه چاپی

اختصاصی

حضور ایران در گفت‌وگوهای صلح سوریه

جانكری اعلام كرد: ایران ممكن است در گفت‌وگوهای صلح سوریه كه قرار است ماه جاری در ژنو برگزار شود شركت كند.

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 5 ژانویه 2014 (15 دی) در مقاله‌ای به احتمال حضور ایران در گفت‌وگوهای صلح سوریه پرداخت و نوشت: ایران ممکن است در گفت‌وگوهای صلح سوریه که قرار است ماه جاری در ژنو برگزار شود، شرکت کند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با اعلام این موضوع، مطرح کرد: مخالفان بشار اسد با حضور ایران مخالفت کرده‌اند. اظهارات آقای کری در روز یکشنبه نخستین موضع‌گیری یک مقام آمریکایی در مورد امکان دعوت از ایران برای شرکت در این نشست بود. روسیه و نماینده ویژه سازمان ملل برای سوریه گفته‌اند که ایران باید در این گفت‌وگوها شرکت کند؛ اما فرانسه و عربستان سعودی تاکنون مخالف جدی حضور ایران هستند. ائتلاف مخالفان سوریه با شرکت ایران مخالف است و مقامات آن‌ها ضمن بیان مخالفت خود، از قرار دادن موضوع در دستورکار خود در نشست مقدماتی که در استانبول در جریان است، امتناع کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح به دعوتی رسمی نیاز دارد. این نشست قرار است 22 ژانویه در ژنو برگزار شود. آقای کری گفت:‌ «در صورتی که ایران به‌سادگی و به‌طور علنی محتوای نشست ژنو 1 را که ژنو 2 نیز مبتنی بر آن است، بپذیرد، می‌تواند به‌آسانی در این نشست شرکت کند... که (ژنو 1) خواستار ایجاد دولتی انتقالی شده بود... .» ایران در واکنش به اظهارات کری، اظهارات علنی نداشته است. مجمع عمومی ائتلاف مخالفان سوریه روز یکشنبه شروع شد. اعضا روز دوشنبه در مورد ریاست جدید گروه و موضوع شرکت کردن یا شرکت نکردن در نشست ژنو تصمیم خواهد گرفت. انتظار می‌رود روز سه‌شنبه رأی این مجمع اعلام شود.

در پایان مقاله آمده است: برخی اعضای مخالفان با موضع‌گیری ائتلاف علیه حضور ایران در گفت‌وگوها مخالفت کرده‌اند؛ زیرا ایران، حامی اصلی دولت سوریه است. ایران به دمشق در جنگ علیه شورشیان کمک نظامی، مالی و رزمی می‌کند. اگرچه سوریه در این گفت‌وگوها شرکت می‌کند؛ اما برخی مخالفان حضور ایران برای کنار رفتن اسد به‌منظور ایجاد دولتی موقت مهم‌تر تلقی می‌‌کنند. اینکه گفت‌وگوهای ژنو برگزار شود یا خیر، هنوز مشخص نیست. شورای ملی سوریه به‌عنوان طیف با نفوذ درون مخالفان در نشست روز شنبه خود علیه شرکت در نشست رأی داد. اعضای شورای ملی سوریه استدلال کردند که قدرت‌های جهانی برای کنار زدن اسد از قدرت، اقدام کافی صورت نداده‌اند. گروه‌های مخالف سوریه از عدم حمایت ملموس غرب طی حدود سه سال گذشته دلسرد شده‌اند.

 تحلیل‌: آنچه که آمریکا را مجبور ساخته تا موافق حضور ایران در نشست ژنو2 شود، قدرت تأثیرگذاری ایران در منطقه به‌ویژه در سوریه است و البته دلسرد شدن مقامات واشنگتن از پیروزی تروریست‌های ضد‌سوری است، اما اینکه آمریکایی‌ها شرط بگذارند که ایران محتوای ژنو را - که در آن، خواستار ایجاد دولت انتقالی شده بودند - بپذیرد، درخواستی غیرمنطقی و نادرست است چرا که امروز دولت سوریه بااقتدار، بر اوضاع کشورش مسلط است و کسی که مسلط است، هیچ‌گاه امتیاز نمی‌دهد و این به ایران نیز ربطی ندارد. از سوی دیگر، این مردم سوریه‌ هستند که باید درباره حضور یا عدم حضور بشار اسد در قدرت نظر دهند که آن هم در چارچوب انتخابات انجام می‌پذیرد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...