نسخه چاپی

ازدواج ریسك دارد؟

این سن شناسنامه‌ای نیاز به بلوغ اجتماعی دارد كه خانواده، جامعه و فرد در قالب یك مثلث ارتباطی تاثیرگذار در آن سهیم هستند.

یک جامعه شناس معتقد است: سخت گیری‌های غیرمسئولانه جوانان سبب شکل‌گیری نگرش منفی در ازدواج می شود.

به گزارش جنوب نیوز، ابراهیم اندرخورا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خانواده و نگرش‌های قالب و حاکم بر آن، باورهای شخصیتی و تجربیات ادراکی و باورهای اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر بالا رفتن سن ازدواج جوانان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه انسانی، اخلاقی و از همه بالاتر جایگاه دینی ازدواج این سوال به ذهن خطور می کند که چرا ازدواج باید در نزد برخی به عنوان یک اقدام ریسک دار پرخطر و یک تصمیم پراضطراب و نگران کننده تلقی می‌شود و یا به زبانی دیگر چرا سن ازدواج افزایش یافته است.

این کارشناس مسایل اجتماعی تصریح کرد: خانواده به عنوان مهمترین رکن شکل گیری باورهای تربیتی و نگرش های انسانی بیشترین تاثیر را در شکل گیری این بحران اجتماعی دارد. شیوه و سبک برقراری ارتباط بین پدر و مادر، میزان آرامش، سلامت و عشق حاکم بر خانواده، شیوه گفتمان و انتقال اطلاعات در محیط خانواده، سبک تربیت فرزندان و بلوغ خانواده از عوامل تاثیرگذار در این امر است. جوان امروز اثرات و نتایج گذشته را به صورت ناخواسته در زندگی خود تجربه می‌کند.

اندرخورا خاطرنشان کرد: سخت گیری‌های غیرمسئولانه، شاخص‌های انتخاب احساسی و هیجانی، ایجاد موانع و مشکلات جدی برای جوانان از جمله وضع مهریه سنگین، برپایی مراسم‌های پرهزینه و تشریفات غیرضروری، همه و همه مسایل شکل گیری نگرش منفی جوان نسبت به ازدواج را رقم می‌زنند.

این جامعه شناس ادامه داد: تجربیات ارتباطی ناموفق، حضور در دنیای ارتباط مجازی، بحران‌های روحی جوانان، ترس و نگرانی از پذیرش مسئولیت‌ها، وجود روابط پوچ همراه با تزویر به جای روابط تمام عیار، رمانتیک و مشفقانه، افزایش تصورات عاقلانه و ارتقای تحصیلات، شغل و درآمد، دشواری انتخاب همسر با توجه به ملاک‌ها و شاخص‌های فردی از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش سن ازدواج در جوانان به شمار می‌رود.

وی، افزایش آمار طلاق عاطفی و رسمی، اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر، افزایش اختلالات و ناهنجاری های رفتاری و فیزیکی، بیکاری و نبود درآمد کافی و تمایل به زندگی مجردی را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بالا رفتن سن ازدواج جوانان دانست.

این استاد دانشگاه، بهترین سن برای ازدواج دختران را ۱۹ تا ۲۳ سالگی و پسران را ۲۳ تا ۲۵ سالگی عنوان کرد و افزود: این سن شناسنامه‌ای نیاز به بلوغ اجتماعی دارد که خانواده، جامعه و فرد در قالب یک مثلث ارتباطی تاثیرگذار در آن سهیم هستند.

وی با بیان اینکه ازدواج یک ضرورت و نیاز است که باید به آن توجه جدی شود، افزود: افزایش سن ازدواج به هر دلیل رابطه مستقیمی با افزایش اختلالات و مشکلات اجتماعی دارد که مستلزم توجه ویژه‌ای است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...