نسخه چاپی

انتقاد تابش نسبت به‌ كاهش اعتبار بودجه‌

نماینده مردم اردكان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد نسبت به اعتبار پایین لایحه بودجه ‌برای كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: ‌مجلس باید در بررسی لایحه بودجه سال 93 در كمیسیون تلفیق و صحن علنی این ارقام را افزایش دهد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدرضا تابش، بعد از ظهر امروز در دیدار با مدیرکل زندان‌های استان یزد و جمعی از مسئولان شهرستان اردکان ضمن بررسی برخی از آسیب‌های اجتماعی که در استان یزد و شهرستان اردکان شایع شده است، اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی واقعیتی مشهود در جامعه است که سرپوش گذاشتن بر روی آن، مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به برخی دلایل عمده آسیب‌های اجتماعی از جمله تضعیف و تزلزل هویت فرهنگی، افزایش مهاجرت‌ها به دلیل فقر و حوادث طبیعی، بیکاری و حاشیه‌نشینی، عدم باور به مفاهیم جدید و تاخیر و تزلزل در قانونمند کردن آنها، دولتی شدن شیوه‌های مقابله و کنترل آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: نگاه به آسیب‌های اجتماعی نباید تنها نگاه قضایی، امنیتی و یا سیاسی باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس، وجود آمارهایی نظیر وجود 11 میلیون پرونده قضایی ثبت شده، 2 میلیون معتاد، کاهش رشد ازدواج و افزایش میزان طلاق، شناسایی 27 هزار بیمار آلوده به ویروس ایدز در کشور را حاکی از شدت گرفتن آسیب‌های اجتماعی دانست که باید به منزله زنگ خطری جدی تلقی شود.

تابش، فشارهای روانی زیادی که به دلیل بیکاری، اعتیاد، فقر اقتصادی، مهاجرت، اختلاف طبقاتی به زندگی مشترک زوج های جوان وارد می‌شود را از دلایل عمده طلاق در کشور برشمرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در تهران هر چهار ازدواج و در برخی استان‌های کشور هر 6 ازدواج به یک طلاق منجر می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه اختصاص 17 میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه سال 93 برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به هیچ وجه کافی نیست، اظهار داشت: با وجود اینکه در کشور 2 میلیون ‌زن سرپرست خانوار داریم، اعتبار 150 میلیارد ریالی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 93 متناسب با این جمعیت نیست و تنها می‌تواند 14 هزار نفر را پوشش دهد.

تابش تاکید کرد: مجلس باید در بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق و صحن علنی این ارقام را افزایش دهد و وضعیت مناسبی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و کاهش آسیب‌های اجتماعی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: به هم خوردن ترکیب زندانیان استان یزد به طوری که 65 درصد زندانیان بومی یزد هستند، همچنین افزایش زندانیانی که به جرم سرقت دستگیر می‌شوند، به شدت در حال افزایش است که بسیار تکان دهنده و نیازمند اقدامات اساسی دستگاه‌های ذیربط در این زمینه است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، سرانه غذای 2000 تومانی برای سه وعده غذایی زندانیان را قابل تامل ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه بالغ بر 70 درصد زندانیان بضاعت مالی کافی ندارند، باید در زمینه افزایش این رقم در مجلس تصمیم لازم گرفته شود.

نماینده مردم اردکان گفت: تسهیلات و امکانات زندان‌های استان یزد در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است و اقدامات فرهنگی و تربیتی اثربخشی صورت گرفته که کاهش بازگشت قابل توجه زندانیان را در استان به دنبال داشته است.

تابش با تاکید بر استمرار کمک به زندان اردکان از طریق صنایع و نهاد های اجرایی شهرستان، در گفت‌وگو با مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد، خواستار حل مشکل دفع فاضلاب زندان شد که "اسلامی" نیز در این زمینه قول مساعد داد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد نیز در این دیدار ضمن تشکر از نماینده مردم اردکان نسبت به رسیدگی به امور زندانیان و دعوت از وی برای بازدید از زندان مرکزی یزد گفت: 96 درصد زندانیان استان یزد مرد و چهار درصد آنها زن هستند.

سیدحشمت الله حیات الغیب به تشریح فعالیت‌های فرهنگی و دینی در زندان‌ها که آثار بسیار مطلوبی برای زندانیان و خانواده آنها داشته است، پرداخت و تصریح کرد: 50 درصد از زندانیان استان یزد به جرم حمل مواد مخدر و در مرحله بعد 25 درصد به دلیل سرقت محکوم به حبس هستند.

وی در مورد بهبود اعتبارات سازمان زندان‌ها نیز از نماینده مردم اردکان درخواست کمک و همراهی کرد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...