نسخه چاپی

هشدار در خصوص رواج تك فرزندی در خانواده ها

تلاش دشمن به همراه باور غلط

عکس خبري -تلاش دشمن به همراه باور غلط

اختصاصی/امروزه با بالا رفتن تحصیلات سطح جامعه برای داشتن فرزند هر خانواده ای برنامه و قانونی دارد. بسیاری از زوج های جوان دیگر مانند گذشته تمایلی به داشتن فرزند ندارند. آنها داشتن فرزند را مانعی بر سر راه اهداف خود می دانند.

اختصاصی/به گزارش نما ،راه دوری نرویم، کافیست به خانواده های خود، دوستان، اقوام و آشنایان نگاهی بیاندازیم تا شاهد کمتر شدن روز به روز و سال به سال تعداد کودکان فامیل و اطرافیانمان باشیم. بچه های امروزی درک درستی از داشتن خواهر و برادر ندارند و عده بسیاری از آنها آرزوی داشتن همدمی مانند خواهر و پشتوانه ای مانند برادر را دارند. ولی به راستی چرا جامعه ما به سمت تک فرزندی و در موارد بسیاری نداشتن فرزند پیش می رود؟
بالا رفتن سن ازدواج، مشکلات اقتصادی و معیشتی، نداشتن مسکن، بیکاری، مشکلات تربیتی کودکان از جمله عواملی هستند که خانواده ها را از داشتن فرزندان بیشتر باز می دارد. اما جدا از همه اینها بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر عوامل بیرونی دیگری نیز قرار می گیرند. شاید در برهه ای از زمان در هر خانواده ای 5 یا 6 فرزند یافت می شد و این در شرایط آن دوران بسیار طبیعی و عادی بود. اما با گذشت زمان دیگر داشتن فرزند بیشتر به نوعی بی فرهنگی به حساب می آمد و داشتن فرزند کمتر، زندگی بهتر که شعاری هدفمند از سوی دولت بود در بین خانواده های ایرانی رواج پیدا کرد.
امروزه با بالا رفتن تحصیلات سطح جامعه برای داشتن فرزند هر خانواده ای برنامه و قانونی دارد. بسیاری از زوج های جوان دیگر مانند گذشته تمایلی به داشتن فرزند ندارند. آنها داشتن فرزند را مانعی بر سر راه اهداف خود می دانند و معتقدند که با آمدن بچه دست و پای آنها بسته می شود. ادامه تحصیل و ارتقای شغلی در زنان خود مانعی بر سر این راه می باشد.
اما کم فرزندی و بی فرزندی نه تنها صدمات بسیاری بر پیکره خانواده وارد می سازد بلکه در ابعاد بزرگتر کاهش نرخ جمعیت اثرات مخربی بر کشور می گذارد. حركت جمعيت ايران رو به سالمندي است.اين موضوع مي‌تواند پيام خوبي براي آينده نداشته باشد.زيرا وقتي جمعيت رو به سالمندي مي‌رود،نياز به دارو، درمان، مراقبت،نگهداري مخصوص سالمندي دارند،در اين شرايط بايد نسلي وجود داشته باشد كه از اين ميانسالان مراقبت كند،يعني آن تعداد نيروي جواني هم كه وجود دارد،صرف اين مسائل مي‌شود،آن وقت از تحرك،پويايي،پيشرفت كشور كاسته مي‌شود.
بحث کنترل جمعیت و جلوگیری از کاهش آن به قدری مهم است که حضرت آیت الله خامنه ای و عده ای از مراجع تقلید در خصوص این مسئله هشدار داده اند.
آیت الله سبحانی در این خصوص خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خطرات جدی که مملکت را تهدید می‌کند، کاهش رشد جمعیت است و این کاهش به شکلی است که در مقابل هر دو نفر فوتی، فقط ۱.۷ نفر جایگزین می‌شود. این مسئله نتیجه تلاش جدی دشمنان است و فرهنگ سازی، راه جلوگیری از آن است زیرا با کم شدن زاد و ولد، جمعیت پیر بیشتر شده و نسل شیعه در مناطق شیعه نشین تحدید می‌شود.
آیت الله مکارم شیرازی نیز با نگرانی از کاهش جمعیت ایران ابراز داشتند: وضع جمعیت رو به خطر می‌رود و این رویه هرساله کم شده به طوری که زیر دو دهم رسیده که یک خطر بزرگ است،  برای این که از این وضع نجات پیدا کنیم باید افزایش فرزند داشته باشیم به گونه ای که هر خانواده ای حداقل باید سه فرزند داشته باشد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: باید عواملی را که جامعه را به این جا کشانده مورد بررسی قرار گیرد و عوامل تشویقی را نیز در نظر گرفته شود.

علاوه بر خطراتی که جامعه را تهدید می کند تک فرزندی باعث بروز مشکلاتی در خانواده ها نیز می باشد، دکتر مرادی بروز ناهنجاري هاي رفتاري در تک فرزندان را بسيار قابل توجه ذکر مي کند. به عقيده وي گرايش به انزوا، افسردگي، ضعف در برقراري ارتباط با همسالان، توجه بيش از حد به بازي هاي رايانه اي و انفرادي، ترس يا تنفر از حضور در گروه هاي اجتماعي از جمله خصوصيات تک فرزندهاست.

وي ادامه مي دهد: زندگي در کنار برادر يا خواهر روحيه جامعه گرايانه کودک را تقويت مي کند و مديريت در روابط اجتماعي را به وي مي آموزد.
 وي همدلي و هم سويي با افراد خانواده، عشق ورزي و سهولت در برقراري ارتباط با افراد هم سن در جامعه ومدرسه را اصلي ترين ويژگي هاي فرزندان خانواده هاي داراي بيش از يک فرزند مي داند و مي گويد: تشويق خانواده ها به فرزندآوري به عنوان يک اصل مهم بايد در راس سياست هاي دولت قرار بگيرد، ضمن آن که بدون تامين زيرساخت هاي ضروري، افزايش جمعيت حرکتي آسيب زا خواهد بود.
وي همچنين انجام مشاوره هاي رواني براي فرزندان خانواده هاي تک فرزند و شناسايي مشکلات روحي آنان را بهترين مساعدت به آينده اين گونه فرزندان دانست.

بنابراين شايد داشتن يک فرزند مسئوليت کمتري در حوزه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، تربيتي و ... براي خانواده به همراه داشته باشد اما براي تک فرزندها تنها بودن و نداشتن خواهر و برادر خوشايند نيست علاوه براين خلاء عاطفي، افسردگي، انزوا و... را در پي دارد.
گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...