نسخه چاپی

اختصاصی

عقب‌نشینی تركیه در مقابل سوریه

عکس خبري -عقب‌نشيني ترکيه  در مقابل سوريه

پایگاه اینترنتی المانیتور 20 ژانویه 2014 (30 دی) در مقاله‌ای به عقب‌نشینی تركیه از مواضع قبلی خود در قبال سوریه و گرایش این كشور به جمهوری اسلامی ایران پرداخت

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 20 ژانویه 2014 (30 دی) در مقاله‌ای به عقب‌نشینی ترکیه از مواضع قبلی خود در قبال سوریه و گرایش این کشور به جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: قرار است رجب طیب اردوغان طی دو هفته آینده به تهران سفر کند. در عین حال، وزرای خارجه دو کشور طی دوره زمانی کوتاه، دیدارهایی با هم داشته‌اند. در سطوحی دیگر نیز دیدارهایی میان مقامات ایرانی و ترک صورت گرفته است. این دیدارها نشان‌دهنده سطح بالایی از هماهنگی میان ایران و ترکیه است. با وجود این، اختلاف‌های میان ایران و ترکیه بر سر ایران همچنان جای سؤال دارد. بی‌تردید بحران سوریه هماهنگی میان ایران، ترکیه، قطر و سوریه را از بین برد، اما این مسئله بر هماهنگی و همکاری ایران و ترکیه در جبهه‌ای دیگر تأثیر نگذاشت. یک منبع در تهران به المانیتور گفت که مقامات امنیتی دو کشور، اغلب با یکدیگر دیدار می‌کنند و اطلاعات حیاتی برای امنیت ملی را مبادله می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: این منبع تشریح کرد: «حتی در مورد سوریه همکاری وجود داشت. در مواقع مختلف، تلاش‌های متقابل ایران و ترکیه به آزادی افراد ربوده شده در دو کشور کمک کرد. ممکن است در مورد اهداف سیاسی اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ اما در جبهه امنیتی، دو کشور اهداف مشابهی دارند و اقداماتی که به منافع دو طرف آسیب بزند، صورت نمی‌دهند.» این موارد تنها به‌دلیل دیدگاه‌های سیاسی و امنیتی نیست، بلکه اقتصاد نیز نقش مهمی در روابط دوجانبه ایفا می‌کند. در سال 2012 سطح تبادل تجاری میان دو کشور حداقل 20 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود با کاهش برخی تحریم‌ها علیه ایران، این میزان مبادلات به سطح بالاتری برسد. با وجود این، پرسش این است که ایرانی‌ها و ترک‌ها در سطح سیاسی چه برنامه‌هایی را تدوین کرده‌اند؟

در پایان مقاله آمده است: در مورد سوریه تقریباً قطعی است که مواضع دو کشور به یکدیگر نزدیک می‌شود. ترکیه حال متقاعد شده است که راه‌حل سیاسی تنها راه خروج سوریه از خونریزی‌های کنونی است. به‌علاوه، ترکیه شدت بحران و تهدید را به‌ویژه به‌دلیل تسلط گروه‌های اسلام‌گرای تندرو در مرزهای مشترک سوریه- ترکیه احساس می‌کند که این مسئله، امنیت ترکیه و احتمالاً ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور را به‌طور جدی تهدید می‌کند. حتی متحدان این کشور در جبهه مخالفان سوریه مانند گذشته بانفوذ نیستند و گروه‌های ستیزه‌جوی مهم در سوریه از جمله دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به عربستان سعودی نزدیک هستند. در نتیجه، نقش ترکیه در سوریه رو به افول است. ایران همچنان برای حفظ بشار اسد در قدرت بهای سنگینی می‌پردازد. بر کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی از دل بحران سوریه توانست منابع قدرت و نقش‌آفرینی منطقه‌ای کسب کند. روابط ایران با منطقه نیازمند عادی‌سازی است. ایران و ترکیه به یکدیگر نیاز دارند. هر کدام متحدان خود را دارند و به‌علاوه آن‌ها رقبای منطقه‌ای مشابهی نیز دارند.

تحلیل‌: سه سال مقاومت جانانه دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌های وارداتی به این کشور و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان، نه‌تنها ترکیه، که دیگر حامیان غربی‌شان را نیز به بازنگری در سیاست حمایت از این تروریست‌های وحشی واداشته است. تروریست‌هایی که با وجود جنایات بی‌شمارشان، هیچ دستاوردی برای اربابانشان ندارند و حتی هزینه جنایاتشان به پای آنان نوشته می‌شود؛ در عین حالی که حامیان آنان از اقدامات تروریستی این جنایتکاران در کشورهایشان نیز می‌هراسند! همین مسائل، سبب عقب‌نشینی امروز تمام حامیان تروریستی از آنان شده است، چرا که دیگر نمی‌خواهند جایی هزینه کنند که سودی برایشان ندارد.

۱۳۹۲/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...