نسخه چاپی

بهمنی ذخایر طلا و نرخ تورم را اعلام كرد

رئیس كل بانك مركزی از ورود 8 میلیون قطعه سكه پیش فروش شده این بانك پس از عید به بازار، رشد 5.5 درصدی اقتصادی در سال 89، افزایش نرخ تورم به 20 درصد و سه برابر شدن ذخایر طلای ایران خبر داد و گفت: حساب جاری بانكها تا 25 روز قبل بدهكار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بهمنی امروز سه‌شنبه در همایش "سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید" گفت: همه بانک‌های مرکزی در دنیا به چند نکته از جمله اشتغال بالا، رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، ثبات نرخ سود و بهره و ثبات بازارهای مالی و ارزی توجه دارند.

رئیس کل بانک مرکزی ثبات قیمت‌‌ها را به عنوان اصلی ترین سیاست پولی دانست و افزود: تورم باعث عدم اطمینان و مانع رشد اقتصادی کشور خواهد بود. در عین حال، نوسانات نرخ سود در اقتصاد باعث ایجاد نااطمینانی و ایجاد مشکلاتی در برنامه ریزی‌های تولیدی خواهد شد و برقراری یک سیستم مالی پایدار مانع بروز بحران مالی می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبات بازارهای مالی با ثبات نرخ سود تقویت می‌شود، تصریح کرد‌:‌ افزایش ارزش پول ملی باعث کاهش رقابت پذیری صنایع داخلی و خارجی خواهد شد. ممانعت از ایجاد تغییرات وسیع در ارزش پول ملی برنامه ریزی را برای بنگاه‌ها تسهیل می‌کند.

بهمنی با اعلام اینکه بانک مرکزی علاقه مند به افزایش نرخ سود به میزان بالایی نیست، گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌ها باعث افزایش نرخ سود تسهیلات خواهد شد و باید به فکر اصلاح نرخ سود در میان‌مدت باشیم.

نرخ تورم در دی ماه به 21 درصد رسید

به گفته وی، با نرخ تورم 20.6 درصد در پایان آذرماه و 21 درصد در پایان دی‌ماه پرداخت نرخ‌های سود کوتاه مدت 6 و یک ساله 12.5 درصد بی‌معنی خواهد بود و این پول به سمت سایر بازارها مثل سفته بازی، سوداگری و سکه و ارز سرازیر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ‌اگر بانک مرکزی به موقع وارد عمل شود بسیاری از افرادی که ریسک پذیر نیستند و نمی‌خواهند پول خود را در بازارهای پرریسک مثل سکه و ارز سرمایه گذاری کنند با پذیرفتن نرخ سود معقول آنها را به سمت بانک‌ها و سرمایه گذاری‌های متعارف سرازیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ سود سپرده‌ها در کشورمان همواره منفی بوده است، افزود: این امر با مبحث اصلی یعنی عدالت در تضاد است و با این روش نمی توان ارزش پول سپرده گذار را حفظ کرد. این در حالی است که مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند.

بهمنی با اشاره به ارایه خط اعتباری به بانک‌ها برای کمک به تولید و تامین منابع مسکن مهر در راستای ایجاد سیاست انقباضی و در عین حال فشاری که بر اقتصاد وارد می‌شود، گفت: اگر بانکی بیش از منابع خود حساب جاری‌اش بدهکار باشد این امر به منزله چاپ اسکناس است که ما با این پدیده مقابله می‌کنیم و کنترل خاصی بر نقدینگی خواهیم داشت.

حساب جاری بانکها تا 25 روز قبل بدهکار بود

وی گفت: حدود 20 الی 25 روز پیش بانک‌ها از لحاظ نقدینگی با مشکلات بسیاری مواجه بودند و حساب جاری آنها بدهکار بود اما در حال حاضر با جمع‌آوری نقدینگی گرچه هنوز آنها قدرت تسهیلات دهی ندارند اما نقدینگی که مثل قند خون عمل می‌کند و هر روز بخشی از بدن را دچار مشکل می‌کند، کنترل شد. ما معتقدیم نقدینگی در جامعه بی سر و سامان است و باید جمع‌آوری و کنترل و هدایت شود تا در مسیر خود حرکت کند و به بخش واقعی و تولید باز گردد زیرا به صورت سرگردان تقاضای خرید را در سایر کالاها همچون سکه و ارز افزایش می‌دهد.

افزایش نرخ ارز بر روی تولید تاثیرگذار است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش نرخ ارز تولیدات داخلی را تقویت و صادرات را بهبود می‌بخشد. در عین حال، 85 درصد وارداتی که به کشور صورت می گیرد شامل کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است که افزایش نرخ ارز بر روی قیمت تولید با این روند تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز یک شمشیر دو لبه است، افزود: از یک طرف زمینه افزایش هزینه را به دنبال دارد و از طرف دیگری زمینه رقابت پذیری تولید داخل را بهبود می بخشد.

بهمنی گفت: بانک مرکزی باید تلاش کند که نرخ ارز را به عنوان لنگر اسمی برای مهار تورم در کوتاه مدت مدنظر داشته باشد اما در بلند مدت باید نرخ ارز از شرایطی متاثر باشد که تولید را حمایت کند تا قابل رقابت با کالاهای خارجی باشند.

ایران از لحاظ ذخایر ارزی در شرایط مساعدی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه کشور از لحاظ منابع و ذخایر ارزی در شرایط مساعدی قرار دارد، افزود:‌ از نظر میزان ذخیره هیچ مشکلی نداریم و به واحدهای بانکی اعلام کرده‌ایم که چنانچه وارد کندگان مجوز ثبت سفارش داشته باشند ارز لازم را به آنها اختصاص دهند اما هر کالایی در شرایط فعلی نباید وارد کشور شود.

رئیس کل بانک مرکزی به تحریم کشور و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: نقل و انتقالات پولی و مالی با مشکلاتی مواجه است، بنابراین باید منابع مالی و نیازهای مالی تولید کنندگان را فراهم کنیم و برای نقل و انتقال پول‌هایی که در سایر کشورها داریم، برنامه ریزی نماییم.

ذخایر طلا ایران 3 برابر شد

وی گفت: از سه سال پیش برای تامین ذخایر طلای کشور وارد عمل شده‌ایم و چند صد تن طلا در خزانه بانک مرکزی قرار داده‌ایم. در عین حال، با افزایش نرخ طلای جهانی به یکهزار و 716 دلار در صبح روز جاری ذخایر طلای کشورمان سه برابر افزایش یافته است.

بهمنی اظهار داشت: بانک مرکزی با تغییر ترکیب سبد ارزی کشور 6.5 میلیارد دلار سود برد اما بانک مرکزی نمی تواند نیازهای مازاد بازار ارز و طلا و همچنین ارز قاچاق را تامین کند.

3 ساعته 7 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان را جمع کردیم

وی از جمع‌آوری بخشی از نقدینگی خبر داد و گفت: با فروش اوراق مشارکت نفت توانستیم در ظرف سه ساعت 7 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان را جمع‌آوری کنیم. نقدینگی در پایان دی‌ماه امسال رشد 11 درصدی را داشته است که ناشی از تزریق ارز و سکه و طلا به بازار بوده است.

500 تن ذخایر طلای بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی بر حفظ ذخایر کشور تاکید کرد و گفت: شاید طلا در خانه‌های مردم باشد و از کشور خارج نشده باشد اما باید این وضعیت تنظیم شود. در طی مدت کوتاهی در شرایط گذشته 8 میلیون قطعه سکه فروختیم. در این حال، فروش 60 تن طلا در مقابل 500 تن ذخایر بانک مرکزی رقم خاصی نیست و حتی 20 درصد آن را نیز شامل نمی‌شود.

وی گفت: توقف فروش سکه در مدت زمان تحویل 4 ماهه به معنای کاهش طلا نیست، این در حالی است که با اعلام نرخ‌‌های جدید سود روند بر عکس شده است. بانک مرکزی در همین مدت طی یک روز یک میلیون و 625 هزار قطعه سکه فروخت ولی با نرخ‌های فعلی این میزان فروش به 33 هزار قطعه سکه رسیده است که حتی در برخی موارد 50 هزار فیش آن نیز باز می‌گردد.

ورود 8 میلیون قطعه سکه پیش فروشی به بازار

بهمنی ادامه داد: بانک مرکزی پیش بینی کرده است که پس از ایام نوروز با ورود 8 میلیون قطعه پیش فروش شده به بازار قیمت سکه کاهش یابد.

وی گفت:‌ یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که افرادی که یکی دو ماه قبل سکه از بانک مرکزی به صورت پیش فروش خریداری کرده‌اند چگونه سودشان را تامین کنیم، بنابراین بانک مرکزی در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ضریب جینی در پایان سال 88 معادل 38.2 درصد بود که 3.2 درصد کاهش در پایان سال 89 به 38.13 درصد رسیده است.

رشد اقتصادی 89 اعلام شد

وی رشد اقتصادی ایران در پایان سال 89 را 5.5 درصد ذکر کرد و گفت: با توجه به رشد اقتصادی منطقه با شرایط خاص کشورمان این رشد بسیار مطلوب است. به گزارش مهر، رئیس جمهور پیش از این، رشد اقتصادی سال 89 را بدون نفت، 7.2 درصد اعلام کرده بود.

بهمنی اظهار داشت: در سال 89 بانک مرکزی تلاش کرد با انتقال 17 میلیارد دلار از منابع خود از اروپا به بانک‌های داخلی و سپرده‌گذاری در آنها پروژه‌های زیربنایی و به ویژه نفت را اجرایی نماید.

وی از صفر کردن ذخیره قانونی خبر داد و گفت: بانک‌های خصوصی و موسسات خصوصی و همچنین بانک‌های دولتی باید سرمایه‌های خود را افزایش دهند.

رئیس کل بانک مرکزی روند تورم کشور را کاهشی دانست و گفت: تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها حدود شش درصد بود که دیگر این تورم را نخواهیم داشت.

بهمنی اظهار داشت: ماندگاری سپرده‌ها در بانک‌ها از 19.1 درصد به 28.6 درصد رسیده است که این امر کاهش احتمال خروج منابع از بانک ها را نشان می‌دهد. وی از ایجاد شبکه الکترونیک پرداخت کارتی و همچنین راه اندازی سامانه پرتال ارزی خبر داد.

۱۳۹۰/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...