نسخه چاپی

از اظهارنظرهای سیاسی و احساسی درباره توافق ژنو پرهیز شود

عکس خبري -از اظهارنظرهاي سياسي و احساسي درباره توافق ژنو پرهيز شود

برخی افراد حقوقدان دعوت دكتر روحانی از حقوقدانان برای اظهار نظر در زمینه توافق هسته ای را دال بر توجه دولت به جنبه های تخصصی امور می دانند و تاكید دارند كه از اظهار نظرهای سیاسی و احساسی در این باره باید خودداری شود.

به گزارش نما؛ به نقل از شبکه ایران، رییس جمهوری هفته گذشته در جلسه هیات دولت با تاکید بر ضرورت خبررسانی دقیق و کامل، حقوقدانان کشور را به بررسی دقیق محتوای توافقات و اطلاع رسانی به جامعه دعوت کرد. در همین حال وی چند روز پیش در جمع اساتید دانشگاه از سکوت آنها در مقابل توافق ژنو گله کرد.
به نظر می رسد دکتر روحانی قصد دارد فضای نقد و انتقاد کارشناسی و تخصصی را که سال ها از فضای دانشگاه و فضاهای تخصصی دور شده بود ، به دانشگاه بازگرداند و دانشگاهیان و کارشناسان بتوانند در زمینه مسایل مهم و تخصصی اظهارنظر کنند.هر چند که این موضوع از نظر اساتید دارای پیش زمینه هایی از جمله ایجاد فضای امن برای آنهاست.
در همین ارتباط بهمن کشاورز ،حقوقدان با بیان اینکه بی گمان جنبه حقوقی مطالب طرح شده در مذاکرات به جنبه سیاسی آن غلبه دارد ،گفت: مسایل سیاسی را می توان از هر زاویه ای مورد بررسی قرر داد و به نوعی تفسیر به رای کرد و حال آنکه جنبه های حقوقی مسایل معمولا مشخص و و قابلیت تفسیر آن محدود است.
وی تصریح کرد: آنچه دکتر روحانی خواسته ،این است که حقوقدانان یعنی کسانی که با حقوق و رشته های مختلف آن آشنایی دارند در خصوص مذاکرات اظهارنظر کنند.بدیهی است که این اظهارنظرها به ناچار مقدمات، حواشی ومسایل مرتبط با این مذاکرات را نیز در بر خواهد گرفت.
این حقوقدان هدف از فراخوان رییس جمهوری را روشن شدن نظر کلی حقوقدانان و متخصصان در خصوص توافق هسته ای دانست و افزود: این فراخوان بیش ازهر چیزی به توجه دولت و ریاست جمهوری به جنبه های تخصصی امور دلالت دارد که امری کاملا مثبت ارزیابی می شود.
کشاورز در عین حال تاکید کرد: بهتر است متن توافق در اختیار علاقمندان گذاشته شود البته تا جایی که به روند مذاکرات و نتایج مطلوب آن لطمه ای وارد نکند، در این صورت اظهارنظرهای اهل فن درسطوح مختلف نسبت به امور موضوعی ممکن خواهد بود.
وی گفت: تکرار این موضوع را لازم می دانم که وقتی دولت و وزارت خارجه در حد اختیارات خود به انجام مذاکرات مشغول هستند و شورای عالی امنیت ملی نیز از ابتدا در جریان امور بوده و و مذاکرات نیز با تاییدات رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است ،انتقاد صرفا به عنوان کاری نظری و در راستای ارایه طریق و راهگشایی قابل قبول است.
او با اشاره به اینکه انتقاد می تواند با هر شدتی مطرح شود همچنان که در سایر امور و نسبت به همه افراد و اشخاص همگان حق اعتراض و انتقاد با هر شدتی دارند، در عین حال خاطر نشان کرد:‌ هر حرکت تخریبی و اظهارنظرهای غیر تخصصی صرفا سیاسی بوده که مبتنی بر استدلال دقیق و روشن نیست.
از اظهارنظرهای سیاسی و احساسی درباره توافق ژنو پرهیز شود
رضا اسلامی حقوقدان نیز امروز در گفت و گو با شبکه ایران ضمن تقدیر ازاظهارات رییس جمهوری در مورد لزوم همفکری و اظهارنظر دانشگاهیان و کارشناسان در مورد موضوعات مختلف گفت: در واقع مراجعه به کارشناسان در هر زمینه ای امری پسندیده است.
وی در ادامه مشارکت دانشگاهیان را در مسایل جاری نیازمند مقدماتی دانست و افزود: باید در محیط های دانشگاهی آزادی آکادمیک وجود داشته باشد و در فضای مستقل و آزاد اظهارنظر شود و نگاه امنیتی نیز وجود نداشته باشد.
اسلامی با اشاره به اینکه توافق هسته ای هم بعد حقوقی دارد و هم سیاسی، تصریح کرد: بهتر است در رابطه با موضوع هسته ای ظرفیت حقوقی کشور در خدمت دولت باشد.
این حقوقدان در عین حال خاطر نشان کرد: حقوقدانان برای بررسی توافق ژنو باید به متن توافق دسترسی داشته باشند درغیر این صورت اظهارنظرهای آنها کلی و سیاسی خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید از اظهارنظرهای صرفا سیاسی،باندی و احساسی درباره توافق ژنو خودداری شود و اجازه بررسی کارشناسانه توافق ژنو فراهم شود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...