نسخه چاپی

شعار امسال راهیان نور

دبیر ستاد مركزی راهیان نور كشور در نشست خبری گفت: امسال یادمان شرهانی، نقطه ایثار قلاویزان و نقطه ایثار مهران را هم به مجموعه یادمان‌های راهیان نور اضافه كرده‌ایم و سعی شده فعالیت‌های راهیان نور یادمان محور باشد.

به گزارش نما؛ به نقل از تسنیم، نشست خبری راهیان نور کشور با حضور سرهنگ نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور صبح امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۲ برگزار شد. نادر ادیبی در این نشست با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و کینه دشمنان نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: بزرگ‌ترین واکنش جهانی دشمنان به ما جنگ بوده است. هر ملتی که برای به پا داشتن اهداف مقدسش تلاش می‌کند استکبار جنگ را به آن تحمیل می‌کند. براساس استراتژی درست ملت ایران که در دوران انقلاب شکل پیدا کرد کاری خارج از قاعده استکبار در کشور به سر انجام رسید. ملت ایران با ایستادگی و مقاومت خود در دوران دفاع مقدس با بیش از ۲۵ تا ۴۰ کشور جنگید تا قدرت نهضت خود را مستحکمتر کند تکیه بر اندیشه‌های درونی و معنوی دلیل این پیروزی بود در مقاطع مختلف دفاع مقدس با داشتن نیروهای بی‌شمار از جوانان که بزرگ‌ترین صحنه‌های حماسی را خلق کرده‌اند دفاع مقدس اداره شد. دفاع مقدس انگیزشی جهانی برای ملت‌های آزاد دنیا شد.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس همه گزینه‌های استکبار روی میز بود تحریم، جنگ شهر‌ها، جنگ شیمیایی و جنگ رودر روی همه برای شکست دادن نهضت ملت ایران جمع شده بودند در واقع دشمنان همه گزینه‌های خودشان را در دفاع مقدس به مرحله عمل آوردند و اینکه امروز می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است حرف جدیدی نیست. نهضت بیداری اسلامی درواقع برخاسته از دفاع مقدس بود و مقاومت ملت ما باعث شد که عقاید ملت‌های آزاده دنیا تغییر کند و مقابل مستکبرین بایستد ما در این هشت سال بیش از ۲۲۰ هزار شهید تقدیم نظام کردیم.

«ما ایستاده‌ایم» شعار امسال راهیان نور

ادیبی با اشاره به اینکه در هر زمانی باید با ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان استقامت نشان دهیم گفت: بر همین اساس شعار امسال راهیان نور کشور: «ما ایستاده‌ایم» است. فکر این شعار براساس نگاه مقاومت ملت ایران در دوران دفاع مقدس پیش‌بینی شده است. امیدواریم همه مردم و خصوصا زائرین راهیان نور با نگاه به ثمرات دفاع مقدس این درس ایستادگی را بار دیگر مرور کنند امسال با نگاهی که به راهیان نور داریم و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد راهیان نور را از یک اقدام فصلی به اقدام سالیانه تبدیل کرده‌ایم. دفاع مقدس در جنوب، غرب و شمال غرب و در واقع ۵ استان مرکزی زمینی اتفاق افتاد که در همه آن‌ها راهیان نور برگزار می‌شود ودر هر مقطع دوران اوجی را برای راهیان نور ترسیم کرده‌ایم. راهیان نور محلی برای آشنایی جوانان با حماسه‌ها و شخصیت‌های بی‌نظیر دفاع مقدس است ما امسال برای فعالیت‌های دفاع مقدس سیاست‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری که باید کاری برای ترویج سبک زندگی انجام شود در راهیان نور هم سعی کردیم با نگاه به سبک زندگی شهیدان این نگاه را منتقل کنیم و دستاوردهای دفاع مقدس را معرفی کنیم. همچنین مروری بر عملیات‌های مختلف ۸ سال جنگ تحمیلی داشته باشیم.
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به اینکه راهیان نور استان خوزستان در اسفند و فروردین ماه برگزار می‌شود گفت: تمام تلاش‌ها در این ایام در راهیان نور خوزستان متمرکز می‌شود. تلاش موثر صورت گرفته به آن جهت است تا بتوانیم پذیرای مردم در این ایام باشیم در گذشته برای اسکان زائران راهیان نور زیرساخت کمی در نظر گرفته شده بود اما موفق شدیم به کمک نیروهای مسلح و مردم در این حوزه هم موفق عمل کنیم. و هم اکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر شب‌مانی در خوزستان داریم که این آمار در حال گسترش نیز می‌باشد. گرچه هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. اما هم اسکان‌های متمرکز استانی و هم اسکان‌های که توسط دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود در نظر گرفته شده و سعی شده خلا‌ها برطرف شود.

هم اکنون بیش از ۲۰ هزار راوی در ارتش و بیش از ۱۶ هزار راوی در سپاه داریم

وی افزود: یکی از موضوعات مهم راهیان نور بحث راویان دفاع مقدس است ما فاصله زیادی از هشت سال دفاع مقدس داریم به همین دلیل برای موضوع راویان نیازمند دقت زیادی بوده است. ساماندهی جدیدی برای راویان صورت گرتفه تا بتوانیم از ظرفیت روایت‌گری به خوبی استفاده کنیم. هم اکنون بیش از ۲۰ هزار راوی در ارتش، بیش از ۱۶ هزار راوی در سپاه و بیش از ۵ هزار راوی در نیروی انتظامی بنیاد شهید و موسسات دیگر در نظر گرفته شده تا در موضوع روایت‌گری ظرفیت کاملی را ارائه دهیم. برای این راویان آموزشهای مفصلی در طول سال برگزار شده و راویان جوان در کنار راویان دفاع مقدس آموزش دیده‌اند همچنین سعی شده برای استان خوزستان از راویان مقیم نیز استفاده شود.

اولین یادواره شهدای خادم راهیان نور برگزار می‌شود

نادر ادیبی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی ستاد راهیان نور گفت: در اوایل سال ۹۲ روز ملی راهیان نور در تقویم کشور ثبت شد و ۲۰ اسفندماه به این نام نامگذاری شد به همین دلیل همایش ملی راهیان نور در ۲۰ اسفندماه در خرمشهر و خوزستان برگزار خواهد شد. جشنواره ره‌آورد سرزمین نور به مدت ۱۰ شب توسط سپاه پاسداران در استان خوزستان برگزار می‌شود که برنامه‌های بسیاری برای آن تدارک دیده شده است. برای اولین بار یادواره شهدای خادم راهیان نور در معراج شهدای شهید محمودوند برگزار خواهد شد. و در این یادواره از خادمینی که در جریان اردوه‌های راهیان نور صدمه دیده‌اند تقدیر خواهد شد. هم اکنون شبکه مرکزی خادمین بیش از ۲۰ هزار خادم راهیان نور را ثبت نام کرده‌اند که بیشترشان دارای تحصیلات کار‌شناسی ارشد و بالا‌تر هستند و همگی برای رسیدگی به زائران داوطلبانه ثبت نام کرده‌اند.

مجموعه اقدامات "امداد یاور" از ۱۰ اسفند ماه فعال می‌شود

وی در ادامه تصریح کرد: عناصر اصلی راهیان نور می‌توانند فرهگ راهیان را به شهرهای خودشان نیز منتقل کنند استفاده از آن‌ها در بازده زمانی ۱۰ روزه در یادمان‌ها با قوت بهتر و بیشتری امسال همراه خواهد بود. مجموعه اقدامات امداد یاور برای ساماندهی و شکل گیری حوادث و سوانح پیش‌بینی شده که با خط تلفن ۳۱۳۰ از ۱۰ اسفندماه در استان خوزستان فعال می‌شود. برای کاروان‌های خودجوش و سازماندهی نشده که خودشان تمایل دارند به مناطق عملیاتی سفر کنند سامانه‌ای در نظر گرفته شده این سامانه برای خودروهای شخصی در دو سال گذشته انجام شد که امسال نیز تقویت شده است. طرح این سامانه شهید باقری نام گذاری شده و مردم می‌توانند با ثبت نام در این سایت از امکانات اسکان، تغذیه و حوزه روایت‌گری در رهیان نور استفاده کنند. این کار در مقرهای مختلف در حال راه اندازی است.
طرح «هما» با عنوان طرح هدایت، مشاوره و اطلاع رسانی اجرا می‌شود/سه یادمان به مجموعه یادمان‌ها اضافه شده است
نادر ادیبی با اشاره به اینکه بیش از ۱۷ یادمان در استان خوزستان داریم گفت: امسال یادمان شرهانی، نقطه ایثار قلاویزان و نقطه ایثار مهران را هم به مجموعه یادمان‌های راهیان نور اضافه کرده‌ایم. امسال سعی شده فعالیت‌های راهیان نور یادمان محور باشد تا با تقویت این یادمان‌ها بتوانیم پاسخ نیازمندی زائرین را در حوزه دفاع مقدس می‌زنیم امسال با توجه به اینکه ایام فاطمیه در ایام برگزاری اردوه‌های راهیان نور قرار گرفته است طرح پیاده روی خادمین افتخاری شهدا در روز شهادت حضرت فاطمه (س) از مسجد خرمشهر برگزار خواهد شد. طرح «هما» با عنوان طرح هدایت، مشاوره و اطلاع رسانی در نظر گرفته شده که طبق آن خادمین با نقشه‌ها و اطلاعاتی که در دست دارند مردم را راهنمایی می‌کنند.

احیای بیمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: امسال نمایشگاه رزمی پنجگانه‌ای در استان خوزستان داریم که اقدامات رزمی آن توسط سپاه و ارتش انجام می‌شود این نمایشگاه کار هنری بی‌نظیری است که وقایع دفاع مقدس را با استفاده از ابزار نمایشی به مردم نشان می‌دهد در حال تقویت کردن ظرفیت‌های موسسات مردم نهاد هستیم براساس آمار در سال گذشته قریب ۵۰ درصد زائرین با خودروهای شخصی بوده‌اند به همین دلیل می‌خواهیم اقداماتی برای مردمی کردن هرچه بیشتر ظرفیت راهیان نور انجام دهیم. سال گذشته مجموعه سازمان صدا و سیما برای پوشش رسانه‌ای راهیان نور تلاش خوبی داشته است امیدواریم امسال هم اینگونه باشد و رسانه‌ها اخبار مختلف راهیان نور را به خوبی مخابره کنند. در یادمان‌ها و برخی از اماکن کارهای نمایشگاهی خوبی در معرض نمایش برای زائرین قرار گرفته است از جمله برنامه تقدیر از ارتش را در این ایام برگزار می‌کنیم همچنین نمایشگاه نیروی دریایی در شهرهای آبادان و خرمشهر برپا خواهد بود. برای کودکان نمایشگاهی در شلمچه برپا است نمایشگاههایی در مجموعه پادگان دوکوه و برخی اماکن دیگر برگزار می‌شود سعی شده بیمارستان صحرایی دفاع مقدس احیا شود تا به مجموعه اقدامات نمایشگاهی اضافه شود و کار موثری در حوزه مهندسی جنگ محسوب شود.

۵ میلیون زائر تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

ادیبی با اشاره به امنیت حمل و نقل و تردد راهیان نور گفت: خوشبختانه در بیش از یکسال گذشته هیچ گونه حادثه‌ای که منجر به فوت شود در ایام راهیان نور نداشتیم این نشان می‌دهد در حوزه ایمنی و حمل و نقل کنترل خوبی صورت گرفته است. تمهیدات مناسبی برای این حوزه پیش‌بینی شده است ۵ میلیون نفر زائر برای کل سال و مناطق مختلف عملیاتی پیش بینی شده تا تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد. در دستور کار ستاد مرکزی راهیان نور مطالعه و طراحی جامع راهیان نور خلیج فارس قرار گرفته است و قرار است مطالعات جامعی در این زمینه در آینده نزدیک انجام گیرد تا بتوانیم حضور مردم و بخصوص کاروان‌های خاص در این مناطق داشته باشیم تا نحوه مدیریت کشور درصحنه‌های جنگ خلیج فارس را به مردم معرفی کنیم.
وی افزود: برای بخش مبلغین و تبلیغ حوزه‌های دینی راهیان نور مجموعه شکل گرفته است و در نقاط اسکان و یادمان‌ها مبلغین راهیان نور که از حوزه‌های علمیه اعزام میش ود حضور پیدا کرده و این بخش را با قوت اداره خواهند کرد. تعدادی از شهدای گمنام و پیکر شهدای تازه تفحص شده در پادگان شهید محمودوند جهت زیارت زائرین قرار گرفته است که همگی می‌توانند برای زیارت آن‌ها اقدام کند. اثرات راهیان نور بی‌نظیر است و مردم نگرش جدیدی را به کشور و معنویت با نگاه به راهیان نور خواهند داشت. مقام معظم رهبری فرموده بودند که چند موضوع می‌تواند در معنویت مردم تاثیرگذار باشد یکی تدفین و تشییع شهدا و دیگری راهیان نور امیدوارم که بتوانیم به همین منظور راهیان نور را تقویت کنیم.

تاکنون بیش از ۱۰هزار زائر خارجی راهیان نور داشته‌ایم

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به تاریخ اعزام کاروان‌های راهیان نور گفت از ۵ اسفندماه سال ۹۲ تا ۱۵ فروردین سال ۹۳ دوران اوج راهیان نور استان خوزستان محسوب می‌شود اردوهای راهیان نور از مرزهای جغرافیایی کشورمان عبور کرده و زائرین مختلفی را از قاره‌های افریقا، ‌اسیا و اروپا به اینجا کشانده است در چند سال گذشته هم درخواست‌های مختلفی برای اعزام کاروان زائرین خارجی داشته‌ایم بیش از ۱۰ هزار زائر خارجی تاکنون از این مناطق بازدید کرده‌اند و پیش بینی ما این است که تعداد امسال رو به افزایش می‌باشد. امسال پیش‌بینی بیش از یک و نیم میلیون نفر زائر برای اردوهای راهیان نور را داریم که در مناطق مختلف عملیاتی از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم . یادمانی را امسال در هور داریم به نام یادمان شهدای هور که چندین عملیات مثل بدر و خیبر و... را که در این منطقه صورت گرفته معرفی می کند و در محل شهادت علی هاشمی قرار است با این عنوان یادمانی ساخته شود.

جای خالی نماینده دولت در راهیان نور

ادیبی در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به اینکه هنوز نماینده دولت در راهیان نور انتخاب نشده است گفت: ما درخواست بنیاد حفظ آثار را تقدیم دولت محترم کردیم و امیدواریم به زودی نماینده دولت هم انتخاب شود تا ما محوریت نماینده دولت را برای پای کار آوردن همه دستگاه‌ها داشته باشیم. عموماً از دستگاه‌های دولتی وظایف ذاتی خودشان را می‌خواهیم و همکاری مناسبی در سال‌های گذشته و امسال از سوی دستگاه‌های دولتی داشته‌ایم ولی همچنان خلا نماینده دولت در راهیان نور احساس می‌شود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...