نسخه چاپی

الگوی منسوخ توسعه در بخش‌هایی از دولت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: الگوی منسوخ برخی صاحب‌نفوذان در دولت برای توسعه كه در گذشته نیز ناكارآمدی‌اش اثبات شده، مانع حماسه اقتصادی است.

به گزارش نما؛ به نقل از تسنیم، حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص نفوذ برخی تفکرات انحرافی در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر دولتی و القای برخی تفکرات مبنی بر اینکه تنها راه توسعه کشور پیروی و الگوبرداری از غرب است، اظهار داشت: برخی افرادی که در دولت هستند معتقد به الگوی توسعه غربی هستند و آن نسخه را برای کشور دارند ولی این نسخه یک بار در کشور تجربه شده و شکست خورده است و ما اساساً از این مرحله عبور کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در مورد الگوی توسعه در دنیا تمام نظریه‌پردازان می‌دانند که آثار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد؛ به‌لحاظ اینکه برای غربی‌ها مسائل مادی مطرح است، الگوهای توسعه غربی بیشتر به مسائل اقتصادی می‌پردازند و هدف خود را رفاه قرار می‌دهند. این الگوها در دنیا تجربه شده و تقریباً به بن‌بست رسیده است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بن‌بست این الگوها در غرب در نبود عدالت اجتماعی، فقدان مسائل اخلاقی و انسانی و رفتن به‌دنبال رفاه که نه آرامش و نه آسایشی به‌همراه دارد، مشاهده می‌شود. البته الگوی توسعه غربی تحرک اقتصادی ایجاد می‌کند ولی این الگوها را ما نمی‌توانیم در کشور خودمان مدل قرار دهیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ در ۴ دولت آقایان هاشمی و خاتمی این الگوها تجربه شده است و هم‌اکنون گرایش به داخل و درون از ۲ جهت اهمیت دارد.
نجابت ادامه داد: یک جهت اینکه ما باید به نیروهای خود تکیه کنیم و دوم اینکه ابتدا یک الگوی اسلامی ــ ایرانی در داخل کشور تولید کرده و بر اساس آن الگوی توسعه خود تدوین کنیم. البته می‌توان از تجربیات کشورهای دیگر به‌عنوان پیش‌زمینه استفاده کرد اما نباید یادمان برود که الگوهای توسعه یک مبانی دارند و مبانی‌شان نوعاً ایدئولوژیک است یعنی الگوهای توسعه‌ای که در غرب به کار گرفته می‌شود، مبنایش لیبرال دموکراسی یا سرمایه‌داری لیبرال است و این الگوها هم در آخر اگر به‌خوبی اجرا شود، هدف‌های سرمایه‌داری لیبرال را در کشور محقق می‌کند.
وی گفت: بنابراین از این جهات نباید الگوهای توسعه غربی را به کار گیریم و ثانیاً توجه به نیروها و پتانسیل داخلی از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است؛ این مسئله در فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تحرک اقتصادی و اقتصاد مقاومتی بارها تأکید شده است و دلیل روشنی دارد چرا که هم باید به توسعه نیروهای خود بها دهیم و هم تفکر ما می‌تواند این موضوع را نهادینه کند و اگر نخواهیم این کار را انجام دهیم، الگوهای اقتصادمحور یا کالامحور که در تئوری‌های بین‌المللی وجود دارد ما را به جایی نمی‌رساند.

**در برخی بخش‌های دولت جدید گاهی عقب‌گرد‌ی‌های به دهه‌های ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ دیده می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در دولت جدید گاهی عقب‌گرد‌ی‌های به دهه‌ها ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ دیده می‌شود، تأکید کرد: به نظر من این موضوع یک نوع واپس‌گرایی است و ما باید مسیری را که در تولید علم و رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی شروع کرده‌ایم، ادامه دهیم. حالا ما هنوز به این مسیر نرسیده‌ایم ولی نرسیدن ما نباید موجب شود که در این زمینه عقب‌گرد داشته باشیم بلکه باید همین مسیری را که آغاز کرده‌ایم، ادامه دهیم و در بحث توسعه به الگوی ویژه خود برسیم.
نجابت تأکید کرد: به هر حال ما جلودار یک تفکر و تمدن جدید در دنیا هستیم و این ادعا را داریم لذا باید همه الگوهایی که در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کار می‌گیریم، کاملاً اسلامی و بومی باشد تا بتوانیم تمدن رو به پیش را که احیای مجدد تفکر دینی مبتنی بر اسلام است، راهبری کنیم و پیش‌قراول باشیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خود غربی‌ها از این الگوها در حال دور شدن هستند و کسی دنبال الگوهای توسعه اقتصادی نیست، آنها توسعه‌ انسانی را مدنظر دارند البته آنها از اجرای این الگو ناتوان هستند چرا که الگوهای توسعه انسانی باید براساس نگاه به یک انسان کامل و با توجه به جمیع ابعاد باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: غربی‌ها توسعه را از مقولات نرم می‌دانند نه سخت، یعنی توسعه را نرم‌افزاری می‌دانند و اینجا توسعه انسانی مدنظر قرار گرفته ولی آنها نمی‌توانند پاسخگوی این الگو باشند چرا که نگاهشان به انسان اومانیستی و محدود به همین دنیا است و باز هم به ویژگی‌های مادی انسان باز می‌گردد لذا ما می‌توانیم با نگاه جامع خود یک الگوی کامل توسعه ارائه دهیم.

**بازگشتن به مدل غربی‌ها صددرصد عقب‌گرد است

نجابت با بیان اینکه بازگشتن به این مدل صددرصد عقب‌گرد است، گفت: این نگاه‌ها واپس‌گرایانه است و ما مقولاتی را در دنیا پشت سر گذاشته‌ایم و این مسئله که علم در جوامع سرمایه‌داری، سوسیالیستی سابق یا اسلامی مشترک است و همه باید یک مدل را به کار گیرند، فصلش گذشته است و برای دهه ۶۰ و ۷۰ ایران است.
وی افزود: هم‌اکنون مقولات جدیدی میان دانشگاهیان و حوزویان مطرح شده است و مسئله الگوی اسلامی ــ ایرانی به‌طور جد طرح شده و به‌تدریج ادبیات آن در حال جا افتادن است. باید صددرصد به‌هوش باشیم که اگر قرار باشد نگاه اسلامی، مادی، سوسیالیستی و سرمایه‌داری به توسعه مشترک باشد مبنای سکولاریزم است، این مبنا می‌گوید عقیده ما و نحوه اداره جامعه جدا باشد؛ اگر کسی از این موضوع دفاع کند در واقع در حال دفاع از سکولاریزم است.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: سکولاریزم در دنیا از اوج خود عبور کرده و متعلق به اواخر قرن ۲۰ است؛ هم‌اکنون تنگناهایی که اروپایی‌ها و اقمار آنها دچار شده‌اند، از این نوع است البته ممکن است که توسعه اقتصادی پیدا کنند ولی با این روند بن‌بست‌های اخلاقی، هویتی و معنادار بودن رفتار شکل می‌گیرد و به پوچی دچار می‌شوند.

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...