نسخه چاپی

معترضان اوكراینی به سفارت كانادا در كیف پناه بردند

شماری از معترضان اوكراینی در كیف به سفارت خانه كانادا در پایتخت این كشور پناه برده‌اند.

به گزارش نما به نقل از شبکه پنج تلویزیون فرانسه، شماری از معترضان اوکراینی در کی یف به سفارت خانه کانادا در پایتخت اوکراین پناه برده اند.

"استیفن هارپر "نخست وزیر کانادا ضمن تایید حضور معترضان کانادایی در سفارتخانه کشورش گفت از اوضاع ایجاد شده در اوکراین نگران شده است. وی گفت:« ما انتظار داریم این افراد بتوانند به شیوه‌ای آزاد، و در امنیت کامل ، بدون خشونت و ارعاب بتوانند از سفارت کانادا خارج شوند. »

همچنینتظاهرکنندگانِ مخالف دولت اوکراین، یکی از ساختمان های وابسته به وزارت کشور را در شهر لِویو اشغال کردند.

تظاهرکنندگان ضد دولتی اوکراین، شامگاه سه شنبه یکی از ساختمان‌های وابسته به وزارت کشور را در شهر لوِیو در غرب این کشور اشغال کردند. اوکراین، سه شنبه یکی از خونین ترین روزهای خود را در 22 سال گذشته و از زمان استقلال از شوروی سابق پشت سر گذاشت.

ده‌ها تظاهرکننده که اغلب آنها صورت خود را پوشانده بودند به ساختمان وزارت کشور در لوِیو حمله و شیشه پنجره ها را خرد کردند.
معترضان همچنین مقابل پنجره ها مبلمان قرار داده و آنها را مسدود کردند. این در حالی است که تظاهرکنندگانِ مخالف دولت اوکراین روز یکشنبه، در پاسخ به پیشنهاد عفو دولتی برای معترضان بازداشت شده، اغلب ساختمان های اشغال شده را تخلیه کرده بودند.

بر اثر درگیری های روز سه شنبه بین نیروهای امنیتی و مخالفان ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین، هجده تن از جمله هفت مأمور پلیس کشته شدند. تظاهرات علیه یانوکوویچ از ماه نوامبر پارسال و به دنبال خودداری وی از امضای پیمان همکاری با اتحادیه اروپا آغاز شد. بنا به اعلام نمایندگان پلیس و جناح مخالف دولت اوکراین، دیروز همچنین عده ای بر اثر تیراندازی پلیس کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

به رغم مطالبات غرب برای خویشتنداری و گفتگو بین طرفین درگیر در اوکراین، دستگاه امنیتی این کشور با تعیین ضرب الاجلی به تظاهرکنندگان هشدار داد در صورت پایان ندادن به بی نظمی با «تدابیر شدید» مواجه خواهند شد. بعد از آن نیز پلیس اوکراین به سمت میدان استقلال در شهر کیف، مرکز اصلی تظاهرکنندگان پیشروی کرد.

تظاهرکنندگان به سمت نیروهای امنیتی بمب آتش زا، سنگ و ترقه پرتاب کردند. پلیس نیز به سمت تظاهرکنندگان که آنسوی لاستیک خودرو، چوب و چادرهای آتش گرفته قرار داشتند، نارنجک صوتی پرتاب کرد.

شهر لِویو اوکراین نزدیک مرزهای این کشور با لهستان واقع شده است. تظاهرات اخیر بار دیگر اختلافات تاریخی داخل اوکراین را برجسته کرد. بسیاری از مردم شرق اوکراین که تا قرن ها تحت سلطه امپراطوری تزارهای روسیه بوده است، به زبان روسی سخن گفته و مسکو را سرچشمه ثبات می دانند. در حالیکه، اوکراینی‌ها در غرب، مقامات روسیه را امپریالیست‌هایی می دانند که در زمان شوروی سابق به کشورشان ظلم کرده اند.

۱۳۹۲/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...