نسخه چاپی

گزارشی از رشد قارچ گونه كتاب های كمك آموزشی

دنیای فست فودی آموزش

عکس خبري -دنياي فست فودي آموزش

دانش آموزان باید مطالب مختلف با حجم بالایی را بخوانند و در واقع این كتاب ها مانند فست فود عمل می كنند كه ارزش غذایی مطلوبی ندارند ولی مصرف آن ها بسیار زیاد شده است.

به گزارش نما ،درس خواندن این روزها خیلی سخت نیست، با وجود کتابهای رنگارنگ و جور واجور آموزشی و کمک آموزشی درس خواندن به مراتب نسبت به گذشته آسانتر شده است. کتابهای کمک آموزشی با داشتن راه حل ها و کلیدهای سوالات کتابهای درسی امکان تفکر را از دانش آموزان گرفته و درس خواندن را برای خیلی ها آسان کرده است. همین امر صدای مسئولان آموزشی کشور را نیز در آورده است به طوری که از غیر مجاز بودن کتابهای کمک درسی که در صدا و سیما تبلیغ میشود صحبت میکنند و معتقدند مجوزهای لازم در این زمینه از سوی نهادهای مرتبط کسب نشده است. اما نکته مهم در این خصوص این است که مجوزهای لازم برای کتابهای کمک آموزشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر میشود و این وزارتخانه فقط به نپرداختن به خط قرمزها در این کتابها توجه میکند در حالی که به گفته مسئولان آموزشی کشور باید متخصصان آموزشی بر عملکرد و تالیف و تدوین این نوع کتابها نظارت داشته باشند.

محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در یک نشست خبری به نهادهای مختلف یادآوری کرد که آموزش و پرورش جایی برای تجارت نیست که افراد برای سود بیشتر روی آن سرمایهگذاری کنند چون با این کار آینده علمی کشور رو به تباهی میرود بنابراین باید نسبت به این نهاد حساسیت ویژهای داشت.
ناصری در قسمت دیگری از سخنان خود نگاهی هم به تعداد کتابهای غیراستاندارد کمک آموزشی از 10 سال گذشته انداخت و گفت: در سالهای گذشته 80 درصد کتابهای کمک آموزشی غیراستاندارد و فاقد مجوزهای لازم بوده است، این در حالی است که با پیگیریهای صورت گرفته 50 درصد این کتابها مجاز اعلام می شود.

ناصری درباره اینکه معلم نباید استفاده از کتاب کمک درسی را به دانشآموزان اجبار کند، خاطرنشان کرد: استفاده از کتابهای کمک درسی به معنای وجود ضعف در کتابهای درسی و نظام آموزشی کشور است بر این اساس معلم نباید باری بر روی دوش والدین مبنی بر خرید کتابهای کمک آموزشی بگذارد. اجبار معلم بویژه در مقطع ابتدایی ضروری نیست و در پایه دبستان ما هیچ تجویزی برای استفاده از کتابهای کمک آموزشی نداریم. البته بعضی وقتها شاهدیم که معلم یا والدین برای آنکه فرزندان خود را به مدارس تیزهوشان بفرستند از انواع کتابهای کمک آموزشی استفاده میکنند در حالی که در دنیا دانش آموز تیزهوش استاندارد دارد و قرار نیست منابع مختلف یادگیری در اختیارش گذاشته شود.

دکتر اصغري روان شناس نیز با انتقاد از نحوه استفاده از کتاب هاي کمک آموزشي مي گويد: متاسفانه اين کتاب ها دوره هاي پيش دبستاني و دبستاني را که آسيب پذيرترين دوره هاي آموزشي است دربر مي گيرد و تا دوره راهنمايي و دبيرستان نيز ادامه پيدا مي کند. اين کتاب ها بانکي از سوال، تست، تکرار و تمرين است که کاملا با اهداف آموزشي و تربيتي آموزش و پرورش در تعارض قرار دارد. هدف، حفظ کردن مطالب و مهارت تست زني و پاسخ دادن به سوالات نيست، اهداف تعليم و تربيت اين است که دانش آموزان تا حدي نسبت به دانش مسلط شوند و بيشتر فکر کنند ولي در حال حاضر شرايط به گونه اي است که بچه ها زمان بسيار زيادي را صرف پاسخ دادن به سوال و تست زدن مي کنند. اگر به انجام چنين تمرين هاي فشرده اي نياز بود آموزش و پرورش، خودش اقدام لازم را انجام مي داد.
وي همچنین از قوت کتاب هاي درسي ياد می کند و می افزاید: با وجود نقدهايي که به عملکرد آموزش و پرورش مي شود بايد منصفانه گفت که کتاب هاي درسي يکي از قوي ترين نقاط قوت آموزش و پرورش کشورمان است که با نظر گروه کارشناسي و با اهداف چند بعدي و در نظر گرفتن اهداف طولي و عرضي طراحي شده است و در آن به تفاوت هاي فردي دانش آموزان توجه شده است. در حال حاضر بچه ها به جاي اين که تمام تمرکز خود را روي تعمق بخشيدن به مطالب درسي بگذارند بايد مطالب مختلف با حجم بالايي را بخوانند و در واقع اين کتاب ها مانند فست فود عمل مي کنند که ارزش غذايي مطلوبي ندارند ولي مصرف آن ها بسيار زياد شده است.
گزارش :سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...