نسخه چاپی

سناریو جدید آمریكا در توافق نهایی ژنو

عکس خبري -سناريو جديد آمريکا در توافق نهايي ژنو

به نظر می‌رسد غربی‌ها بویژه‌ آمریكایی‌ها سناریوهای خاصی را برای هر دوره از مذاكرات هسته‌ای در نظر گرفته‌اند، در برهه‌ای از زمان آمریكایی‌ها ادامه تحریم‌ها را با بهانه‌های واهی "حقوق بشر" و "حمایت از تروریست‌ها" پی می‌گیرند و در حال حاضر نیز بهانه‌هایی مانند راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران كه چند ده سال طول خواهد كشید دستمایه واژه سازی آمریكایی‌ها شده است.

به گزارش نما؛ به تازگی مقامات آمریکایی و برخی از غربی‌ها به نظر می‌رسد سناریوی جدیدی را در رابطه با توافق نهایی هسته‌ای با ایران با کلید واژه "راستی‌آزمایی" به اجرا گذاشته‌اند.
وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هیئت آمریکایی در مذاکرات ایران و ۱+۵ که روز گذشته جهت ارائه توضیحاتی در خصوص مذاکرات وین به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود با تاکید بسیار بر کلیدواژه راستی‌آزمایی گفت: در واقع همه چیز بر اساس اقدامات عینی است که به ما و جامعه بین المللی اطمینان کافی را درباره کاملا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بدهد و مطمئن شویم که آنها سلاح اتمی به دست نخواهند آورد. بنابراین همه چیز مبتنی بر راستی آزمایی و راستی آزمایی و راستی آزمایی و همچنین درباره اقدامات عینی و گام‌هایی است که به ما نشان دهد ما می‌توانیم به این اهداف برسیم.
شرمن در بخش دیگری از ادعاهای خود با اشاره به برنامه غنی‌سازی محدود ایران گفت: اما این مسئله بستگی به این دارد که ماهیت آن(غنی سازی محدود) چه باشد و اینکه باید راستی آزمایی و نظارتی که اطمینان حاصل کند هرگز این برنامه جنبه نظامی پیدا نمی‌کند و صرفا و فقط برای مقاصد صلح آمیز است، وجود داشته باشد.
البته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در آخرین گزارش خود از راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با تایید عملکرد ایران اعلام کرد: ایران در چارچوب زمانی سه ماهه، شش اقدام عملی که در مورد آنها با آژانس توافق شده بود انجام داد و آژانس عدم انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند.
در این گزارش تاکید شده است: اقدامات انجام شده از سوی ایران و تعهدات آن کشور یک گام مثبت تلقی می‌شود.
اما به نظر می‌رسد مقامات غربی و آمریکایی سناریوی جدیدی را در رابطه با توافق هسته‌ای و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در نظر گرفته‌اند و آن استفاده از کلید واژه راستی‌ آزمایی است.
راستی‌آزمایی ده‌ها سال به طول می‌انجامد!
در همین راستا؛ اولی هاینونن، رئیس پیشین بازرسان تسلیحاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو ارشد "موسسه بلفر" ادعا کرده است: روند راستی‌آزمایی وقت‌گیر خواهد بود و سال‌ها طول خواهد کشید، به ویژه برای یک برنامه هسته‌ای ایران که گسترده و پیچیده است.
مشاور اوباما و عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا ادعا کرده است: کاخ‌سفید و هم‌پیمانانش به دنبال تمدید توافق ژنو تا ۲۵ سال برای حصول اطمینان حداقلی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.
"گری سیمور" در مصاحبه با روزنامه "تایمز‌ آو اسرائيل" توافق موقت ژنو را آتش‌بسی که مسیری دشوار را پیش‌رو دارد توصیف کرده و گفت: ایرانی‌ها برای حفظ ۲۰ هزار سانتریفیوژ خود تاکید خواهند کرد. بحث بر سر غنی‌سازی یکی از موضوعات دشوار در دور جدید مذاکرات خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود پیشرفت اندکی تا پایان سال جاری میلادی به دست آید.
سیمور در ادامه گفت: بر اساس توافق موقت، ایران به عنوان عضو معاهده ان‌پی‌تی در صورتی که به تعهداتش در توافق نهایی پایبند باشد، همچون هر کشور دیگر عضو ان‌پی‌تی که مجهز به سلاح هسته‌ای نیست، قلمداد خواهد شد. اما مسئله مهم این است که این اتفاق چه موقع رخ خواهد داد و پس از آن چه خواهد شد؟ آمریکا و هم‌پیمانانش احتمالا به دنبال تمدید توافق موقت تا ۲۵ سال هستند تا به اطمینان حداقلی درباره تعهد ایران در قبال کنار گذاشتن هرگونه جاه‌طلبی هسته‌ای‌اش دست یابند.
رویترز نیز در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: تنها در صورت توافق نهایی، همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.
وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با VOA و در پاسخ این سوال که به نظر شما برای رسیدن به توافق همه جانبه به چه مدت زمان نیاز است؟ ۵ سال؟ ۱۰ سال؟ یا ۲۵ سال؟ گفت: طول مدت رسیدن به چنان توافقی از موضوع‌های مورد گفت‌وگو است. من در این باره چیزی نمی‌گویم چون بناست درباره‌اش گفت‌وگو صورت بگیرد. بدیهی‌ست جامعه بین‌المللی مدتهاست نگران است و اعتمادسازی، زمان‌بر است.
شرمن در مصاحبه با BBC نیز گفت: تحریم‌ها زمانی به طور کامل لغو می‌شود که توافق جامع، حاصل شود و ما کاملا اطمینان پیدا کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.
ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران ایرانی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای وین تاکید کرد باید در کوتاه‌ترین فرصت به نتیجه برسیم.
وی تصریح کرد: طبق توافق تا یکسال فرصت هست، البته ما قصدمان این است که در کوتاه‌ترین فرصت به نتیجه برسیم و این کوتاه‌ترین تا ۶ ماه اول است که تا تیرماه به پایان برسد.
به نظر می‌رسد غربی‌ها بویژه‌ آمریکایی‌ها سناریوهای خاصی را برای هر دوره از مذاکرات هسته‌ای در نظر گرفته‌اند، در برهه‌ای از زمان آمریکایی‌ها ادامه تحریم‌ها را با بهانه‌های واهی "حقوق بشر" و "حمایت از تروریست‌ها" پی می‌گیرند و در حال حاضر نیز بهانه‌هایی مانند راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران که چند ده سال طول خواهد کشید، دستمایه واژه سازی آمریکایی‌ها شده است.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...