نسخه چاپی

تغییر شكل مداری ماهواره فجر از بیضوی شكل بودن به دایره

عکس خبري -تغيير شكل مداري ماهواره فجر از بيضوي شكل بودن به دايره

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: یكی از توانایی های مهم ماهواره فجر تغییر شكل مداری آن از بیضوی به دایره است.

محمد فاضلی رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ماهواره فجر توسط موشک حامل در مدار اولیه خود در ارتفاع 250 کیلومتری سطح زمین قرار خواهد گرفت و پس از حذف چرخش های ناخواسته ناشی از جدایش ماهواره و ارزیابی عملکرد ماهواره با توجه به محاسبات دقیق و جهت گیری مناسب آن فرآیند انتقال مداری توسط ماهواره آغاز خواهد شد.

وی افزود: این فرآیند ممکن است در حدود یک هفته زمان لازم داشته باشد که طی آن به کمک زیرسامانه پیشرانه ماهواره ارتفاع حضیض مدار ماهواره از حدود 250 کیلومتر به 450 کیلومتر افزایش می یابد.

فاضلی اظهار داشت: شکل مداری این ماهواره از بیضی به دایره تغییر می کند و جهت صحت این فرآیند هماهنگی بخش تخمین گر مدار با بخش کنترل وضعیت ماهواره بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: برای کنترل وضعیت ماهواره و ایجاد شرایط مطلوبی برای عملیات انتقال مداری پایداری چرخان قابل کنترل برای ماهواره پیش بینی شده است.

**در زمان انجام مأموریت محور دوران ماهواره تا 90 درجه تغییر می کند.

فاضلی تصریح کرد: سرعت دوران وضعی ماهواره حول محور رانش تا 20 دور در دقیقه افزایش داده خواهد شد تا به رسیدن پایداری ماهواره در لحظات انتقال به اندازه مناسب صورت پذیرد.

وی یادآور شد: علاوه بر سرعت چرخش ماهمواره جهت صحیح محور رانش حسگرها و عملکردهای زیرسامانه کنترل وضعیت اندازه گیری و نیز تصحیح می شوند.

فاضلی اظهار داشت: تأمین و توزیع انرژی الکترونیکی به کمک آرایه های خورشیدی، باتری های ثانویه و روش هوشمند مدیریت توان از جمله دیگر فن آوری های این ماهواره است که آرایه های خورشیدی در این زیرسامانه به کمک زیرساخت های داخلی و تحقیقاتی تکمیلی، قابلیت و کاربردفضایی پیدا نموده است.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام مأموریت تصویررداری به کمک زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت سرعت دوران وضعی ماهواره تا 6 دور در دقیقه کاهش و محور دوران نیز 90 درجه تغییر داده خواهد شد.

۱۳۹۱/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...