نسخه چاپی

دلیل" برند نشدن" نان ایرانی در جهان

رییس كمیسیون كشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران گفت: صنعت غذا در هر كشوری ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد كه باید با شرایط همان كشور سنجیده شود.

به گزارش نما، شاهرخ ظهیری با بیان این مطلب اظهار داشت: شرایط کشور به ویژه در هشت سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که امکان برقراری ارتباط و تبادل تجاری با سایرکشورها را سخت کرد و این موضوع سبب شد تا در رقابت با صنایع غذایی جهانی با مشکل مواجه شویم.

وی تصریح کرد: امروزه خشکباری مانند پسته، خرما، زعفران و همچنین میوه‌های خشک ما تبدیل به برندهای معروفی شده‌اند.

ظهیری عنوان کرد: با وجود شناخته شدن ایران با موادغذایی، باید گفت که صنعت غذای کشور همچنان باید در مسیر پیشرفت حرکت کند.

وی درباره علل مطرح نشدن نان ایران در برندهای معروف غذایی جهان توضح داد: شاید یکی از دلایلی که به جهانی شدن صنعت غذای ایران کمک نکرده است را بتوان مربوط به نبود حمایت از سوی دولت دانست.

ظهیری ادامه داد: اقتصاد ناسالم و نبود ثبات در اقتصاد هم در مبهم بودن صنعت غذای ایرانی از دیدگاه مشتریان خارجی موثر بوده است و در شرایط کنونی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های داخلی نیز به صنعت غذای ایران لطمه وارد می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: عامل دیگر کمرنگ شدن ایران در بازارهای جهانی را می‌توان شامل محدودیت‌های صادراتی خلاصه کرد؛ اگر روابط ایران با سایر کشورها برقرار شده و مشکلات انتقال پول برداشته شود، بسیاری از این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

وی درباره نقاط ضعف این صنعت گفت: متاسفانه در صنعت غذای کشور از فرصت‌های ایجاد شده به نحو شایسته استفاده نمی‌شود و شاهد کاهش شدید صادرات مواد غذایی ایران هستیم؛ این در حالی است که طعم و مزه غذاها و محصولات ایرانی همواره مورد توجه مشتریان خاص بوده، اما متاسفانه محصولاتی نظیر رب گوجه‌فرنگی و آبمیوه‌های ایرانی به شکل محدودی صادر و در کشور واسطه با تغییر بسته‌بندی به نام کشورهای دیگر به فروش می‌رسیده است.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی برای حل این وضعیت در نظر دارد تا عقب‌ماندگی‌های این صنعت به حداقل برسد و برای این کار با اعزام هیات‌های اختصاصی صنایع غذایی به سایر کشورها، بستر را برای حضور ایران دربازارهای جهانی فراهم خواهیم کرد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...