نسخه چاپی

وجود درب‌های سنگی منحصر به فرد در شهرستان تیران و كرون

عکس خبري -وجود درب‌هاي سنگي منحصر به فرد در شهرستان تيران و کرون

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران گفت: شهرستان تیران و كرون یكی از كهن‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود و به لحاظ وجود درب‌های سنگی منحصر به فرد به نام، به شهر درب‌های سنگی معروف شده است.

به گزارش نما ، به نقل از فارس، ابراهیم مرادیان ضمن تبریک سال نو اظهار داشت: شهرستان تیران و کرون یکی از کهن‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود و قدمت 6 هزار ساله دارد.
وی ادامه داد: سنگ نگاره‌های موجود در اطراف تیران و کرون این امر را ثابت می‌کند و همچنین این شهرستان دارای موقعیت جغرافیایی متنوع و مطلوب در استان اصفهان قرار دارد که در ایام فصل بهار و تابستان میزبان مسافران فراوانی از استان اصفهان و سایر استان‌های کشور است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران افزود: در حال حاضر چشمه مرغاب که از طبیعت خاص برخوردار است و همچنین چشمه احمدرضا و منطقه دالانکوه فرصت خوبی برای گردشگران و مسافران نوروزی است که از طبیعت این مناطق بهترین استفاده را ببرند.
وی اشاره‌ای به قلعه قمشلو کرد و گفت: شهر تیران به عنوان منطقه ییلاقی مورد توجه رجال و دولت مردان در دوره‌های تاریخی مختلف بوده است که می‌توان به مسعود میرزا ظل السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه حاکم اصفهان اشاره کرد که در 6 کیلومتری شمال تیران در منطقه قمشلو، ارگی و باغی با شکوه به مساحت تقریبی 12 هزار مترمربع جهت تفریح و شکار احداث کرد و ارگ را قمشلو نامید.
مرادیان افزود: مسجد امام حسن مجتبی، مسجد سید تیران، قلعه تاریخی قمشلو، حمام سلطان، قلعه تاریخی جاجا از مهم‌ترین آثار تاریخی ملی شهرستان است و در حال حاضر سه اثر به نام برج کبوتر تندران، خانه ملا احمد قاری، بافت باغات و درهای سنگی منحصر به فرد در حال ثبت آثار ملی است.
وی در ادامه در مورد درهای سنگی گفت: درهای سنگی باغ‌های تیران قبل از دوره اسلام بوده و تا هفتاد سال پیش مردم از این درها برای باغ‌های خود استفاده می‌کردند و با تلاش فراوان در حال ثبت این اثر هستیم و به لحاظ وجود تعداد زیادی درهای سنگی منحصر به فرد شهر تیران به نام شهر درهای سنگی معروف شده است و جا دارد از این اثر تاریخی و منحصر به فرد بیشتر نگهداری شود.
این مسئول به هنرهای سنتی و اختصاصی شهر تیران اشاره کرد و گفت: هنر ماشته بافی در تیران، مخصوص زنان قدیم بوده که نوعی کرباس و چادر شب را می‌بافتند و از آن استفاده می‌کردند، اما با تولید پارچه این هنر در حال نابودی بود که با تلاش فروان آن را احیا کردیم و دوباره مورد توجه جوانان شهر قرار گرفته است و همچنین ساخت زنگوله که قدمت آن در شهر تیران به نزدیک سیصد و هشتاد سال می‌رسد از دیگر هنرها محسوب می‌شود که در حال حاضر 30 نفر مشغول تولید زنگوله هستند که زنگوله سایزهای کوناگون از جمله ریزه، میشی، بزی، دو بری، شتری ساخته می‌شود و گاهی برای تزئین حیوانات اهلی کاربرد دارد.
وی در مورد اماکن مذهبی شهرستان گفت: امامزاده احمد بن حنفیه در تیران، امامزاده جواد بن موسی در روستای احمدرضا، امامزاده بابالنگرد جنوب عسگران، امامزاده عبدالهف بن موسی بن جعفر در روستای کوهان، امامزاده سید سراء الدین فضل از نوادگان امام رضا در نواحی عسگران و امامزاده بی بی فاطمه از نوادگان موسی بن جعفر در روستای محمدیه اشاره کرد و مسافران نوروزی می‌توانند از این اماکن مذهبی زیارت کنند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی تیران از سوغات این شهر گفت: انگور سوغات اصلی این شهر است و مسافران در تابستان از انگور و فرآورده‌های آن که شامل شیره، کشمش و غوره است، خریداری می‌کنند.
وی گفت: از مردم شهرستان تیران و کرون درخواست می‌کنیم تمام وسایل قدیمی کشاورزی و ظروف سفالی و همچنین درب‌های چوبی و هر چیز با ارزش قدیمی خود را تقدیم اداره میرات فرهنگی تیران کنند تا بتوانیم در موزه شهرستان برای عموم مردم به نمایش بگذاریم.
شهرستان تیران و کرون در 45 کیلومتری غرب اصفهان است و شهرهای نجف آباد، خمینی شهر، فریدن و فریدون شهر و شاهین شهر و میمه و استان چهارمحال و بختیاری در همسایگی این شهر قرار گرفته‌اند و این شهرستان دارای سه شهر به نام تیران، عسکران و رضوانشهر و همچنین دارای دو بخش کرون و مرکزی است و جمعیت این شهرستان حدود 70 هزار نفر است.

۱۳۹۳/۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...