نسخه چاپی

وعده دولت برای توزیع برنج ۲۰۰۰ تومانی

توزیع برنج ایرانی با قیمت پایین‌تر از 2000‌تومان در حالی اعلام می‌شود كه پس از ایام عید به خاطر كاهش موجودی برنج در انبارها قیمت هر‌ كیلو برنج ایرانی حتی به 4000 تومان نیز رسیده است.

مديركل تامين و توزيع وزارت صنعت معدن و تجارت از توزيع 50 هزار تن برنج مرغوب و ايراني در روزهاي آينده با قيمت كمتر از 2000 تومان در هر كيلو خبر داد.

علي‌اكبر پوركاوه در گفت‌وگو با «جام‌جم» افزود: براي فراهم آوردن امكان دسترسي مردم به برنج مرغوب با قيمت مناسب، 50 هزار تن برنج در اختيار شبكه‌هاي توزيع از جمله فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، واحدهاي صنفي منتخب و اتحاديه‌هاي مصرف محلي در 31 استان قرار خواهد گرفت.

توزيع برنج ايراني با قيمت پايين‌تر از 2000‌تومان در حالي اعلام مي‌شود كه پس از ايام عيد به خاطر كاهش موجودي برنج در انبارها قيمت هر‌ كيلو برنج ايراني حتي به 4000 تومان نيز رسيده است.

مديركل تامين و توزيع وزارت صنايع، معدن و تجارت بر اين باور است كه با توزيع اين ميزان برنج قيمت در بازار تعديل مي‌شود، ضمن آن‌كه تا 45 روز ديگر برداشت برنج از شاليزارها و عرضه آن به بازار آغاز و همين مساله باعث كاهش قيمت‌ها مي‌شود. به گفته وي، نظارت‌هاي كافي بر كيفيت برنج‌هاي توزيعي انجام شده و در بسته‌هاي 5 و 10‌كيلويي توزيع خواهد شد.

افزايش قيمت گوشت گوسفندي و مرغ

گزارش اخيري كه بانك مركزي از قيمت اقلام خوراكي در هفته منتهي به 15 ارديبهشت اعلام كرده، نشان مي‌دهد كه قيمت برنج وارداتي افزايشي جزئي داشته و بهاي برنج داخلي درجه 2 اندكي كاهش يافته است، همچنين قيمت گوشت گوسفندي سه درصد و گوشت مرغ دو درصد افزايش داشته است، اما قيمت گوشت گوساله دو درصد و تخم‌مرغ 7.3 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

كارشناسان دليل گراني اين مواد خوراكي را در افزايش نرخ ارز، گران شدن نهاده‌هاي توليد و تاثيرگذاري آن بر ميزان عرضه و توليد مي‌دانند.

حالا دولت تصميم گرفته است با عرضه نهاده‌هاي ارزان به دامداران آنها را در كاهش هزينه‌ها ياري رساند. افزايش قيمت علوفه و نهاده‌ها باعث شده بود دامداران شير را با قيمت بالاتري از قيمت مصوب 630 تومان به كارخانه‌هاي لبني تحويل دهند و همين مساله باعث افزايش قيمت برخي محصولات لبني شده است، اما با توزيع علوفه ارزان، مديرعامل اتحاديه فرآورده‌هاي لبني اعلام كرد، به محض عرضه شير خام 630 توماني قيمت لبنيات نيز به قيمت اسفند 90 بر مي‌گردد.

عرضه مناسب اقلام مورد نياز در ماه رمضان

از سوي ديگر با نزديك شدن به ايام ماه مبارك رمضان، مديرکل تامين و توزيع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تامين اقلام مورد نياز اين ايام با توجه به افزايش تقاضا خبر داد.

پوركاوه گفت: طبق برنامه هرساله، برنامه‌هاي تنظيم بازار ماه مبارك رمضان اجرا مي‌شود و امسال هم پيش‌بيني نياز ايام ماه مبارك رمضان از ابتداي سال انجام شده و از فردا بحث اعتبارات و تسهيلات، نيازها و شبكه توزيع در ستاد تنظيم بازار عملياتي مي‌شود.

وي افزود: پيش از اين، نهاده‌هاي مورد نياز واحدهاي توليدي به صورت گسترده تدارك ديده شده تا كالاهاي پرتقاضا در اين ايام مثل شكر، روغن، برنج، خرما و اقلام پروتئيني بدون هيچ مشكلي در شبكه توزيع قرار گيرد.

اين مقام مسوول با اشاره به طرح ضيافت در ماه رمضان گفت: در 300 شهرستان كه امكانات نمايشگاهي وجود دارد، عرضه مستقيم كالا صورت خواهد گرفت و جاهايي كه امكانات نمايشگاهي وجود ندارد برنامه‌ريزي خوبي با همكاري اتحاديه‌ها و مجامع امور صنفي صورت گرفته تا فروش ويژه اين ايام را داشته باشند.

به گفته وي، اختلاف قيمت كالاهايي چون شكر و مواد پروتئيني در اين فروش‌هاي ويژه با بازار قابل توجه خواهد بود و در مورد باقي كالاها اين اختلاف قيمت 15 تا 20 درصد است.

كدام مقصر است؛ وزارت صنعت يا كشاورزي!

در هفته‌هاي اخير گراني مواد غذايي در بازار باعث شده است كه متوليان توليد محصولات كشاورزي يعني وزارت جهاد كشاورزي و بخش تجارت و تنظيم بازار يعني وزارت صنعت، معدن و تجارت هر كدام طرف مقابل را زير سوال ببرد. نبود اطلاعات و آمار دقيق از بخش توليد و مشكلات پيش روي بخش توليد همواره باعث شده كه پيش‌بيني‌ها براي تنظيم بازار بدرستي انجام نشود.

پورکاوه که از مديران وزارت صنعت و تجارت است، در اين باره گفت: اخيرا وزير جهاد کشاورزي با رفع هرگونه نقصان و کم‌کاري از خود تمامي تقصيرها را به گردن تنظيم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت انداخته است.

هرچند دوستان ما در جهاد کشاورزي زحمت مي‌کشند، ولي کاش اين کارها را با برنامه انجام دهند. مثلا ما براي تنظيم مرغ بازار شب عيد تناژ مورد نياز بازار را از چندي قبل به آنها گفته بوديم، ولي متاسفانه وقتي به زمان مصرف رسيديم، متوجه شديم توليد اسفند ماه آنان حتي از توليد بهمن ماه هم کمتر است، يعني با برنامه کار نشده بود.

وي افزود: ما از شش ماه قبل به معاونان جهاد مي‌گفتيم بزودي دچار کمبود گوشت قرمز مي‌شويم و قيمت‌ها بالا مي‌رود، اما آنان اظهار مي‌کردند که ما الان نگران نيستيم و وقتي گران شد چاره‌اي مي‌انديشيم، خب چه شد؟ درست مطابق با پيش‌بيني ما بازار با کمبود مواجه شد و قيمت‌ها بالا رفت و آنها هم کاري نکردند، بلکه تنها به چند مصاحبه بسنده کردند که تنظيم بازار کارش را انجام نداده است.

به عقيده پورکاوه، اگر ذخاير شرکت پشتيباني امور دام به فرياد بازار نمي‌رسيد مشکلات زيادي پيش مي‌آمد و الان قيمت‌ها وضع بدتري داشت.

اما آنچه مسلم است هر دو وزارتخانه نقش مهمي در توليد و تامين مواد غذايي دارند و اين دو دستگاه بايد به دور از هرگونه كشمكش و تعصب زمينه‌اي را فراهم كنند تا ضمن دسترسي به يك بانك اطلاعاتي دقيق از ميزان ظرفيت ‌‌ها، محصولات توليد واقعي فراهم كنند و با وصل شدن حلقه‌هاي توليد و توزيع هزينه‌هاي نهايي براي مصرف‌كننده كاهش يابد.

۱۳۹۱/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...