نسخه چاپی

سرنخ‌های دور زدن تحریم‌های صعنت هوایی لو می رود؟

سعید زیباكلام با بیان اینكه بازرسی هواپیماهای ‌ما توسط 'بوئینگ' موجب لو رفتن سرنخ‌های دور زدن تحریم‌های صعنت هوایی ما می‌شود و از لحاظ اطلاعاتی ضربه بزرگی خواهیم خورد گفت: صلاحیت فنی بازرسی از هواپیماها در اختیار كشورهاست و نیازی به ورود مهندسان آمریكایی به كشور نیست.

به گزارش نما ، به نقل از نسیم، مهم‌ترين محورهاي سخنان سعيد زيبا کلام، استاد دانشگاه تهران ، بدين شرح است:
- درخواست بازرسي از هواپيماي کشوري‌مان که از طرف شرکت بوئينگ مطرح شده است موجب مي‌شود برخي سرنخ‌هاي ما در حوزه صعنت هوايي لو برود.
- تمام قطعات بوئينگ، ايرباس و فوکر و غيره شناسنامه دارد و در صورتي که به کشورهاي غربي اجازه داده شود که از هواپيماهاي بازرسي صورت گيرد به طور حتم رابطان ما در خارج از کشور که به وسيله آنها قطعات جديد به ايران انتقال يافته است لو خواهند رفت.
- حدود 30 سال است که ما تحريم هستيم و زماني که قرار شود بازرسان بيايند و اين قطعات را بازرسي کنند، خواهند ديد اين قطعه با اين شماره و شناسنامه در هواپيما وجود دارد و از اين طريق رابط‌هاي ما که اين قطعات را به ايران آورده‌اند شناسايي خواهند شد.
- بنده ديده‌ام وقتي بعضي ايراني‌ها لو مي‌روند، چه برسر آنها آورده مي‌شود و اين کارها نه از طريق پليس آن کشور بلکه از طريق اف‌بي‌آي آمريکا که به آن کشور مي‌رود و آنها را بازجويي مي‌کند تحت شديدترين رفتارها اتفاق مي‌افتد.
- بنده پيش‌بيني اين امري که اکنون قرار است اتفاق بيفتد را کرده بودم که شرکت‌هاي آمريکايي به بهانه بازرسي و تعمير هواپيماهاي ايراني تقاضاي ورود به ايران راخواهند شد و اين در حالي است که مي‌گويند بازرسي‌هاي ايران در صنعت هوايي را اصلا قبول ندارند و بيان مي‌کنند که به هيچ وجه به بازرسي بازرس‌هاي ايراني اعتماد وجود ندارد.
- جاسوسان آمريکايي به بهانه بازرسي از هواپيماهاي ايراني وارد ايران خواهند شد و بازرسي‌هاي خود را انجام خواهند داد و در اين بازرسي‌ها بسياري از امور براي آنها آشکار خواهد شد. من در اينجا اعلام مي‌کنم ما با دادن مجوز ورود بازرسان بوئينگ به ايران از لحاظ اطلاعاتي ضربه بزرگي خواهيم خورد.
- آمريکا از طريق بازرسي به اطلاعات حياطي ما دست خواهد يافت و از اين طريق اطلاعات به دردبخوري به دست خواهد آورد که براي تصميم‌گيري‌هاي بعدي توسط وزارت خزانه‌داري يا خارجه آمريکا از آن استفاده خواهد شد. و در واقع مشکلات و نيازهاي ما از اين طريق کاملا آشکار مي‌شود.
- اعلام بازرسي از هواپيماهاي ايراني در حالي صورت مي‌گيرد که نيازي به بازرسي از هواپيماهاي ما وجود ندارد و بايد بنا بر بازرسي مهندسين ايراني باشد.
- بازرسان ايراني صلاحيت بازرسي از هواپيماهاي ايراني را دارند و اين مرسوم همه جاي دنياست که شرکت بوئينگ اين هواپيما را در اختيار هر کشوري که قرار مي‌دهد عموم آن کشورهايي که صلاحيت فني دارند خودشان بازرسي را انجام مي‌دهند و به شرکت بوئينگ اعلام نياز مي‌کنند و بعد هم قطعات مورد نياز را دريافت مي‌کنند در مورد ما نيز بايد همين روش اعمال گردد.
- نيازي نيست که مهندسان آمريکايي بيايند و هواپيماهاي ما را چک کنند، مهندسان ايراني واجد شرايط و دوره ديده در هواپيمايي کشوري وجود دارند که به خوبي مي‌توانند هواپيماهاي ايراني را بازرسي، عيب‌نمائي کنند.
- بايد از نظر فني و مهندسي بررسي گردد که آيا طول عمر هواپيماهايي که طرف غربي مدعي است براي بازرسي و تعمير آنها بايد وارد ايران گردد هنوز تمام نشده است و آيا اين هواپيماها هنوز توان تعميرات دارد و مي‌تواند با تعميرات کماکان مورد استفاده قرار گيرد يا از رده خارج شده محسوب مي‌گردند و تعميرات آنها نيز بي‌فايده است.

۱۳۹۳/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...