نسخه چاپی

صدور قطع‌نامه تاكتیكی برای سایه‌افكنی بر مذاكرات هسته‌ای

عکس خبري -صدور قطع‌نامه تاکتيکي براي سايه‌افکني بر مذاکرات هسته‌اي

یك استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركز گفت: صدور قطع‌نامه اروپا را می‌توانیم تاكتیكی بدانیم كه آن‌ها می‌خواهند بر مسئله مذاكرات سایه بیندازند و مذاكرات را آن‌گونه كه می‌خواهند پیش ببرند.

به گزارش نما ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، "علی مرتضویان" با بیان اینکه تفسیر واحدی از حقوق بشر وجود ندارد، گفت: پارلمان اروپا تفسیر خودش را از مسئله حقوق بشر به عنوان تفسیر مرجع مطرح می‌کند و این مسئله جای اشکال دارد، چراکه سیاست‌های این اتحادیه یک بام و دو هواست و تمامی منتقدان دنیا به تناقض در رفتار آن‌ها اشاره کردند.
وی با اشاره به اینکه مسئله حقوق بشر بحث فرهنگی و اعتقادی است، افزود: بحث حقوق بشر مسئله تازه‌ای نیست و پس از انقلاب اسلامی غربی‌ها ایرادهایی را مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران مطرح می‌کردند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با بیان این سوال که چرا پارلمان اروپا در شروع مرحله نهایی مذاکرات مسئله حقوق بشر را مطرح می‌کند، اظهار داشت: رفتار پارلمان اروپا عادی است، چراکه اصولا قبل از هر مذاکره جدی، طرفین مذاکره‌کننده سعی می‌کنند که وزنه مطالبات خود را سنگین‌تر کرده تا طرف مقابل از خواسته‌هایش کوتاه بیاید.
مرتضویان تاکید کرد: صدور قطع‌نامه اروپا را می‌توانیم تاکتیکی بدانیم که آن‌ها می‌خواهند بر مسئله مذاکرات سایه بیندازند و مذاکرات را آن‌گونه که می‌خواهند پیش ببرند.
وی اظهار داشت: قطع‌نامه صادر شده تعیین‌‌کننده روند مذاکرات هسته‌ای نیست، بلکه امکان تاثیر دارد، چرا که توافق هسته‌ای در سطح بالایی از مذاکرات صورت گرفته و توافقات مشکلی ندارد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز افزود: کسانی که در دستگاه دیپلماسی ایران تلاش می‌کنند، تجربه لازم را دارند و باید توجه داشته باشند که اتحادیه اروپا هرکجا منافع خود را دنبال می‌کرده، مسئله حقوق بشر را به طور جدی مورد بحث قرار می‌داده است.
مرتضویان ابراز داشت: در هیچ‌یک از کشورهای خاورمیانه استانداردهای منافع اروپا رعایت نمی‌شود، اما آن‌ها تنها در برابر ایران حساسیت سیاسی دارند و در برابر جمهوری اسلامی مواضع خصمانه اتخاذ می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه قطع‌نامه اروپا قطعنامه‌ای سیاسی برای استفاده تبلیغاتی در بحبوحه مذاکرات است، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از مصوبات قطع‌نامه از کلمات دوپهلو استفاده شده که اختلافاتی در مصداق‌های طرفین مذاکره کننده دارد و باید درباره آن‌ها مذاکره صورت بگیرد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا نمی‌تواند حقوق بشری مدنظر خود را حقیقت عام جامعه بشری تلقی کند، اظهار داشت: این رفتار آن‌ها نوعی قوم‌محوری است که می‌خواهند ارزش‌های فرهنگی و جغرافیایی خود را به تمام دنیا تحمیل کنند.
مرتضویان با بیان اینکه ایران کشوری انقلابی بوده که برای بدست آوردن ارزش‌هایش بهای سنگینی پرداخته است، گفت: طبیعی است که ایران از موضع یک کشور انقلابی از ارزش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خودش دفاع می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مصوبات قطع‌نامه پارلمان اروپا منعکس‌کننده ارزش‌های جامعه اروپا بوده که طی چند سال گذشته اتخاذ کرده است، بیان داشت: جایگاه مسئله حقوق بشر در مذاکرات هسته‌ای نیست و بیان این مسئله از سوی هیچ شخصی در ایران جدی گرفته نمی‌شود.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تصریح کرد: ارتباط گسترده با اروپا و کشورهای دیگر از سوی مسئولان به عنوان یک راهبرد اتخاذ شده است، چرا که ایران از نظر حاکمیت استوار بوده و نگرانی از روابط با دیگر کشور‌ها ندارد.
مرتضویان افزود: دستگاه دیپلماسی باید مواظب باشد که تحت تاثیر تبلیغات قرار نگرفته و مواضع خود را حفظ کند و در رویارویی با چنین مصوباتی با منطق پیش برود.
وی با بیان اینکه مسئولان باید با تدبیر از این مسئله عبور کنند، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی باید توجه داشته باشند که هرگامی بر می‌دارند سابقه‌ای برای تصمیم‌گیری‌های آینده است، چرا که گذشته و حال و آینده از یک‌دیگر جدا نیستند.

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...