نسخه چاپی

خودرو های داخلی چقدر گران می شوند؟

افزایش قیمت خودرو و بی‌سامانی در قیمت‌گذاری موجب شد كه در طول یكی دو سال گذشته قیمت خودرو به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از خبرپو، جلسات بهارستان نشین ها با خودروسازان و همچنین جلسات قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت هم نتوانست به نتیجه‌ای مطلوب برسد و وضعیت بازار خودرو با وجود این جلسات حتی از گذشته هم بی‌سامان‌تر شد تا وضعیت بازار خودرو به امروز در سال 93 رسید.

امروزی که قرار است بنزین تک نرخی شود و برای ان قیمت بالای 1000 تومان پیشبینی می شود و به نظر می رسد دوباره خودروسازان بنای گرانی داشته باشند.

این در حالی است که پس از افزایش قیمت شدید خودرو در دو سال اخیر ، پس از گرانی برق در اواخر سال گذشته ، دوباره خودروسازان زمزمه افزایش قیمت سر دادند.

اگر دلیل افزایش قیمت خودرو در دو سال اخیر افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه قطعات وارداتی عنوان شده بود، اینک افزایش 25 درصدی قیمت برق علت افزایش دوباره قیمت خودرو عنوان می شود.

ماجرا هم از این قرار است که با اجرای پنهانی فاز دوم هدفمندی قیمت برق 25 درصد افزایش یافته و به همین دلیل خودروسازان عنوان می کنند از محل این افزایش قیمت، هزینه های آنها هم افزایش یافته است.

این در حالی است که طبق تصمیم دولت، هزینه مالیات بر ارزش افزوده از شش درصد در سال 92 به هشت درصد در سال جدید رسیده و از آنجاکه این بار هزینه بر دوش مشتریان است، تولیدکنندگان و واردکنندگان آن را روی قیمت محصولات خود می‌کشند که خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و با این حساب، قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی از ابتدای امسال به میزان 2درصد افزایش پیدا کرده که برای خودروهای داخلی حداکثر 2 میلیون و 560 هزار تومان آب خورده است.

در این میان ، با توجه به آنکه خودروهای وارداتی قیمت بالاتری نسبت به داخلی‌ها دارند، طبعا هزینه ناشی از اعمال مالیات بر ارزش افزوده روی آنها نیز بیشتر خواهد بود.

به‌عنوان مثال، برای خودرویی که قیمت آن در نمایندگی 200 میلیون تومان است، اعمال مالیات بر ارزش افزوده، چهار میلیون تومان به قیمت این خودرو می‌افزاید.

همه این ها اما در حالی است که هنوز فاز دوم هدفمندی یارانه ها رسما اجرایی نشده و نرخ بنزین هم افزایش نیافته است.

بنا بر پیشبینی کارشناسان بازار خودرو ، در صورت افزایش نرخ بنزین به تبع نرخ خودرو نیز افزایش خواهد یافت و به این ترتیب به نظر می رسد روزهای گرانی برای خودرو های داخلی نزدیک است هر چند امروز هم خودرو در کشور ارزان نیست و بسیاری قدرت خرید یک پراید را هم ندارند.

۱۳۹۳/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...