نسخه چاپی

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی

دلیل فروش نرفتن نفت در بازار روز گذشته بورس

باتوجه به اینكه ۱۰ درصد از ارزش تقریبی معامله باید به‌عنوان پیش پرداخت واریز شود؛ به علت عدم نقدینگی خریدار امكان فروش نفت فراهم نشد.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی با بیان اینکه باتوجه به نحوه عرضه و تقاضا و سیگنال‌ها امکان تغییر قیمت نفت در بورس انرژی وجود دارد، گفت: در صورت افزایش تقاضا میزان عرضه نفت خام در بورس به 10 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بابک باقری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص نحوه تعیین قیمت نفت در بورس انرژی اظهار داشت: نرخ نفت بطور هفتگی براساس قیمت پایه میانگین جهانی اعلام می‌شود و این قیمت‌گذاری آزاد بوده و هیچ سوبسید و رانتی نیز در آن وجود ندارد.

وی درخصوص مناسب بودن قیمت‌ها برای بازار داخلی تصریح کرد: با توجه به اینکه فعلا عرضه‌های اولیه انجام می‌شود با توجه به عرضه و تقاضا و اظهارنظرهای خریدار و فروشندگان و سیگنال‌هایی که بازار ارائه می‌دهد در خصوص قیمت‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

باقری عرضه نفت خام را در بورس منجر به تنوع در فروش، شفافیت معاملات، تحت پوشش قرار گرفتن بازار داخلی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در فرآورده‌ها دانست.

وی بابیان اینکه خریدار اصلی نفت در بورس پالایشگاه‌های کوچک هستند، گفت: با توجه به اینکه این پالایشگاه‌ها به خطوط لوله دسترسی ندارند تهیه نفت از بورس کار را برای این بخش تسهیل می‌کند که درحال حاضر این امکان از طریق انتقال از طریق تانکر فراهم شده است.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی خاطرنشان کرد: اگر میزان تقاضا افزایش یابد میزان عرضه تا 10 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: خریداران بالقوه چنانچه مجوز لازم را اخذ کنند به این بازار اضافه خواهند شد.

باقری همچنین درخصوص عدم فروش نفت در بازار روز گذشته بورس تصریح کرد: با توجه به اینکه 10 درصد از ارزش تقریبی معامله باید بعنوان پیش پرداخت واریز شود بعلت عدم نقدینگی خریدار این امکان فراهم نشد که در معاملات امروز علاوه بر 3هزار بشکه امروز 3هزار بشکه دیروز نیز فروخته می‌شود.

۱۳۹۳/۱/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...