نسخه چاپی

سابقه‌ تاریخی در نقض حقوق بین‌الملل

یك حقوقدان گفت: مطابق حقوق دیپلماتیك آمریكا موظف به ارائه ویزا و تدابیر امنیتی جهت حفاظت از نمایندگان و دیپلمات‌ها است، لذا عدم ارائه مجوز لازم و كارشكنی در این خصوص به علت سابقه تاریخی بدون شك نقض آشكار حقوق بین‏‌المللی محسوب می‌شود.

به گزارش نما ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، "محمدجعفر نعناکار" با اشاره به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی دولت این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، اظهار داشت: در زمان تشکیل سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا مطابق با یک سند رسمی و معاهده بین‏‌المللی تضمین کرده بود که به تمامی نمایندگان کشورها مجوزهای لازم را جهت حضور در خاک این کشور برای شرکت در کنفرانس‌های بین‏‌المللی سازمان ملل یا استقرار در دفاتر نمایندگی خود در سازمان را اعطا کند و این در حالی است که از همان سال‌های آغازین تشکیل این سازمان تا به امروز شاهد عهد شکنی‌های بسیاری در خصوص عدم ارائه مجوازهای لازم جهت حضور نمایندگان در سازمان ملل بوده‌ایم.
وی ادامه داد: حمید ابوطالبی در اوایل انقلاب به عنوان مترجم جریان تسخیر لانه جاسوسی با انقلابیون همکاری داشته و این امر موجب موضع‌گیری‌های غیرقانونی و حقوقی از جانب آنها شده است.
نعناکار با بیان اینکه مطابق با قوانین بین‏‌المللی و منشور ملل متحد هر ملت آزاده و مستقلی می‌تواند در این سازمان عضو و نماینده معرفی کند، تصریح کرد: مطابق حقوق دیپلماتیک آمریکا موظف به ارائه ویزا و تدابیر امنیتی جهت حفاظت از نمایندگان و دیپلمات‌ها است، لذا عدم ارائه مجوزات لازم و کارشکنی در این خصوص به علت سابقه تاریخی بدون شک نقض آشکار حقوق بین‏‌المللی محسوب و نشان دهنده زیاده‌خواهی و آزادی‌ستیزی ایالات متحده است.
وی تاکید کرد: تدابیر ایالات متحده غیر قابل پیش‌بینی نبوده و برای ملت‌های مستقل امری طبیعی است، که بی‌تردید دولت و حاکمیت ایران همچون پیش با حفظ اصول خود راهکاری برای آن خواهد اندیشید.
گفتنی است: پس از جنگ جهانی دوم به علت خسارت‌های مالی، جانی و فرهنگی بسیاری که پدید آمده بود، پیروز شدگان در جنگ تصمیم به ایجاد سازمانی جهانی جهت همگرایی بین‏‌المللی کرده‌اند، این سازمان که به جای جامعه ملل ایجاد شد به نام سازمان ملل متحد نام گذاری شد.
سازمان ملل متحد هم اکنون بزرگترین سازمانی است که تقریبا تمامی ملل مستقل در آن نمایندگانی رسمی جهت هم‍‌فکری و مدیریت بین‏‌ا‌لمللی مسائل دارند، مقر اصلی این سازمان هم اکنون در آمریکا است، هرچند که دفاتر منطقه‌ای سازمان در جای جای جهان به چشم می‌خورد.

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...