نسخه چاپی

وعده عبدالله عبدالله به آشتی با كرزای

«عبدالله عبدالله» كاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفت كه حامد كرزای همچنان می‌بایست در عرصه سیاسی افغانستان به ایفای نقش پرداخته و همین طور اگر خود وی به قدرت برسد درصدد انتقام‌گیری از وی به دلیل تقلب در انتخابات قبلی برنخواهد آمد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: عبدالله عبدالله، چشم‌پزشک سابق و همچنین یکی از مبارزان سابق جنبش مقاومت در دهه 1980 علیه نیروهای شوروی است. وی پیش از این از اواخر سال 2001 تا 2005 وزیر خارجه دولت حامد کرزای، رئیس جمهوری کنونی افغانستان بوده است.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 که جامعه بین‌المللی آن را همراه با تقلب و بی‌اعتبار خواند، عبدالله عبدالله، حامد کرزای را متهم به تقلب و دزدیدن آراء کرد.

وی به همراه اشرف غنی، اقتصاد‌دان سابق بانک جهانی، دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری چند روز پیش افغانستان هستند.

ناظران از مدت‌ها پیش گمان کرده‌اند که حامد کرزای به دنبال رسیدن به یک نقش مهم در عرصه سیاست کشورش پس از ترک ریاست‌جمهوری است. این سوءظن‌ها توسط ساخت یک خانه مجلل جدید برای کرزای در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و همچنین معرفی قیوم کرزای، برادر وی به عنوان کاندیدای انتخاباتی هر چه بیشتر تقویت شدند.

اگرچه قیوم از رقابت‌های انتخاباتی کنار کشید و زلمای رسول، جانشین وی گمان برده می‌شود که جایگاه سوم را در دور اول انتخابات به دست خواهد آورد، اما کرزای برای تلاش‌های عبدالله عبدالله به منظور جلب نظر پایگاه پشتون‌ها در جنوب افغانستان اهمیت زیادی دارد.

عبدالله عبدالله از یک پدر پشتون و یک مادر تاجیک متولد شده و به تاجیک‌ها در شمال افغانستان نزدیک‌تر است. وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در شهر کابل عنوان کرد که کرزای در بطن امور سیاسی کشور باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان (کرزای) در آینده به ایفای نقش خواهد پرداخت. منظور من یک نقش اداری نیست. من درباره ایفای نقش در عرصه سیاست کشور و در سطحی ملی صحبت می‌کنم. او 13 سال به کشور خدمت کرده است. بنابراین این مساله‌ای طبیعی است که این نقش در آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت. این مساله به تصمیم وی بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درصدد تعقیب قضایی حامد کرزای یا برادرش که سال‌ها متهم به فساد شده‌اند، خواهد بود گفت: من از رویکرد سیاست انتقام و تلافی پیروی نخواهم کرد. اولویت ما در دولت آینده تعامل با اولویت‌های ملت خواهد بود.

قرار است امروز یکشنبه نخستین بخش از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان منتشر شود. همچنین به گفته عبدالله عبدالله یکی از راه‌حل‌ها برای مساله پشتون‌ها تغییر نظام افغانستان به نظام پارلمانی دموکراسی خواهد بود و وی قصد دارد با تغییر قانون اساسی کشور این کار را انجام دهد.

وی گفت: این فرصت بیشتری برای پاسخگویی بهتر فراهم آورده و برای مشارکت مردم مناسب خواهد بود. بنابراین بخشی از دستور کار من ایجاد یک فضای بهتر و بزرگتر برای احزاب سیاسی است. چنین اقدامی سبب گسترش قدرت پارلمان افغانستان شده و نقش‌های جدیدی را برای تعامل با هم‌پیمانان احتمالی فراهم می‌آورد.

عبدالله عبدالله اظهار داشت که تا به حال نسبت به گزارش مربوط به وجود تقلب در انتخابات نگرانی پیدا نکرده است. وی تاکید کرد: ما نظاره‌گر انتخابات بوده و فرآیند آن را مشاهده کرده‌ایم. اکنون در انتخابات سیستمی وجود دارد و امیدوار هستیم تا همه تلاش کنند تا این سیستم کار خود را انجام دهد.

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...