نسخه چاپی

با وجود توافقات جدید ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی؛

اصرار آمریكا بر «بی اعتمادی» به ایران !

اگر چه ایران تا به حال به همه توافقات امضاء شده پابیند بوده و طبق قول ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی، بدون هرگونه كم و كاستی آنها را اجرا كرده و حتی در پاره ای از موضوعات فراتر از آن هم عمل كرده، اما مقامات امریكایی و غربی همچنان بر بی اعتماد بودن ایران و اینكه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است اصرار می ورزند.به موازات نشست جدید نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه در روز سه شنبه برگزار شد، یك سری اقدامات جدید دیگر برای اجرا، بر عهده ایران قرار گرفت.

به گزارش نما به نقل از بولتن، این نشست به ریاست «ترو واریورانتا» معاون یوکیو آمانو مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار و تا ساعت 23 نیمه شب (سه‌شنبه) به طول انجامید.

در پایان نشست، توافق شد تا ایران، 5 اقدام عملی دیگر را تا 25 اوت (سوم شهریور ماه) اجرا کند. بر اساس اظهارات رضا نجفی نماینده ایران در آژانس از این 5 گام سه اقدام مربوط به موضوعات جاری و 2 اقدام عملی درباره مسایل گذشته است.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کردند که ایران تا تاریخ 25 اوت 2014 (3 شهریور) اقدامات عملی زیر را بر اساس «چارچوب همکاری‌ها»، اجرایی کند:

1) تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده در خصوص مبادرت به انفجارات قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.

2) ارائه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت‌گرفته و/یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدلسازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده.

3) ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.

4) ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی.

5) جمع‌بندی رهیافت پادمانی در مورد رآکتور IR-40.

اگر چه همه توافقات انجام شده و وظایف سپرده شده به ایران فراتر از چارچوب قوانین و مقررات NPT است اما به نظر می رسد که ایران در راستای شفاف سازی و اعتمادسازی، این توافقات را نیز به صورت داوطلبانه پذیرفته است. البته پیش نیز ایران ۱۳ اقدام عملی دیگر را که در مذاکرات با آژانس بر سر آن توافق شده بود اجرا کرده است.

از سویی دیگر، برخی معتقدند که آژانس درصدد آن بود که موضوعات مربوط به بخش نظامی ایران را نیز در توافق خود بگنجاند که با هوشیاری تیم ایران چنین اقدامی صورت نپذیرفت. اساسا موضوعات دفاعی و نظامی، ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد و از آن مهم تر آنکه هیچ ارتباطی با وظایف محوله به سازمان بین المللی انرژی اتمی نیز ندارد. بنابراین طبیعی است نه تنها ایران که هیچ کشور دیگری نیز چنین حق دخالتی را به کشور یا سازمان دیگر نخواهد داد.

پیش از این نیز، سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بر این نکته تاکید کرد و گفت: «مسائل دفاعی به هیچ عنوان مورد مصالحه که هیچ، قابل مذاکره هم نیست... تصور می‌کنیم طرف مقابل بیشتر بر اساس توهمات خودش مذاکره می‌کند نه براساس واقعیات در صحنه. تا زمانی این دیدگاه‌ها اصلاح نشود و مبتنی بر واقعیات نباشد، امکان رسیدن به تفاهم بسیار مشکل خواهد بود.»

اگر چه ایران تا به حال به همه توافقات امضاء شده پابیند بوده و طبق قول ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی، بدون هرگونه کم و کاستی آنها را اجرا کرده و حتی در پاره ای از موضوعات فراتر از آن هم عمل کرده، اما مقامات امریکایی و غربی همچنان بر بی اعتماد بودن ایران و اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است اصرار می ورزند.

از این روی، به نظر می رسد هدف امریکا و تروئیکای اروپایی از مذاکرات هسته ای با ایران، مسائلی فراتر از موضوع هسته ای باشد. در طی ده سال گذشته که پرونده هسته ای ایران در جریان بوده، در مقاطع مختلفی ایران حاضر شد درب همه تاسیسات هسته ای خود را پلمب کند اما با این حال باز هم طرف مقابل می گفت همچنان به ایران اعتماد ندارد.

بر همین اساس به نظر می رسد هدف غرب از مذاکرات هسته ای، فرسایشی کردن این پرونده از سویی، و از سوی دیگر ادامه دادن تحریم ها علیه ایران به منظور عدول از آرمان ها و اهداف خود است. موضوعی که البته راه به جایی نخواهد برد.

۱۳۹۳/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...