نسخه چاپی

درآمد 1000 میلیارد تومانی بانك‌ها از شتاب

بررسی پیش بینی‌های درآمدی و بیلان فعالیت چند بانك مهم كشور نشان می‌دهد بانك‌های خصوصی و دولتی كشورمان حدودا هزار میلیارد تومان از طریق مانده گرفتن از حساب و هزینه انتقال شتابی كسب كرده‌اند.

بررسی پیش بینی‌های درآمدی و بیلان فعالیت چند بانک مهم کشور نشان می‌دهد بانک‌های خصوصی و دولتی کشورمان حدودا هزار میلیارد تومان از طریق مانده گرفتن از حساب و هزینه انتقال شتابی کسب کرده‌اند.
انتشار خبری مبنی بر دستور بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها برای اینکه بانکداران باید از 20 خرداد ماه بابت مانده گیری دستگاه‌های خودپرداز شتاب از مشتریانشان کارمزد بگیرند، بار دیگر ماجراهای مربوط به شبکه شتاب را برجسته کرده است.
بر اساس بخشنامه مذکور، مشخص شده است که در سه ماهه پایانی سال گذشته تعداد 1.673.571.982 تراکنش یعنی بیش از 1 میلیارد و 600 میلیون، در سه نوع خرید، مانده گیری، خرید شارژ و پرداخت قبض در سیستم شاپرک ثبت شده است که مانده گیری، بخش قابل توجهی از این تراکنش ها را شامل می شود. البته این موضوع مربوط به پایانه های مشهور به POS است اما حدودا نشان می دهد آمار شبکه شتاب نیز چیزی کمتر از این تعداد نخواهد بود.
شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب) از سال 1381 با هدف یکپارچه کردن و به هم پیوستن سامانه های کارت تمامی بانک های کشور و در جهت خدمت مطلوب تر بانکداری الکترونیک به مردم کشور آغاز به کار کرد. با گذشت زمان تمام بانک های کشور در این شبکه عضو شدند و حالا این عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات از قبیل برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده گیری را دربرمی گیرد و مردم به استفاده از این شبکه خو گرفته اند.
اما بد نیست بدانید که بانک ها در ازای ارائه این خدمت مناسب به مردم، سود قابل توجهی نیز می کنند که از جمع شدن 100 تومان های مربوط به مانده گرفتن از حساب در بانکی غیر از بانک صاحب حساب و انتقال مبلغی در حدود 500 تومان برای هر انتقال شتابی یا اصطلاحا کارت به کارت تشکیل می شود.
با بررسی پیش بینی های درآمدی و بیلان فعالیت چند بانک مهم کشور ارقام قابل توجهی به دست آمده که نشان می دهد بانک های خصوصی و دولتی کشورمان حدودا هزار میلیارد تومان از این راه درآمد کسب کرده اند، بدون آنکه این موضوع مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.

۱۳۹۳/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...