نسخه چاپی

بازتاب اعدام "مه آفرید" در سایت های فارسی زبان غرب

علت اعدام متهم ردیف اول اختلاس سه هزار میلیاردی: "افساد فی‌الارض از طریق شركت در اخلال در نظام اقتصادی كشور با تبانی و فساد در شبكه بانكی و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شركت در پولشویی و پرداخت رشوه"

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مه آفرید خسروی یکی از متهمان پرونده فساد بانکی موسوم به پرونده سه هزار میلیارد تومانی، سحرگاه شنبه اعدام شد.

اعدام متهم اختلاس 3000 میلیاردی به سرعت در سایت های بی بی سی فارسی انگلستان، رادیو فردای آمریکا و دویچه وله آلمان بازتاب یافت. سایت های فارسی زبان غربی نوشتند:

مه آفرید خسروی متولد سال ۱۳۴۸ در روستای ناش در گیلان بود و کار خود را با تاسیس کارخانه آب معدنی داماش شروع کرده بود. سه برادر او توانسته‌اند به خارج از کشور بگریزند.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدامِ زندانی مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه 1393 در محل زندان اوین اجرا شد.

بنا بر این گزارش مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور، به اتهام «افساد فی الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پولشویی و پرداخت رشوه» به اعدام محکوم شده بود.

مه‌آفرید خسروی مدیریت شرکت «توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» را با بیش از ۳۰ زیر مجموعه برعهده داشت.

آقای خسروی شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده بود و در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از او به عنوان متهم ردیف اول یاد می شد.

این پرونده به گفته مقام های قضایی، بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران است.

ماجرای موسوم به "اختلاس سه هزار میلیارد تومانی" به پرونده اتهام‌های صاحب چند شرکت ارتباط دارد که گفته می‌شود از طریق تبانی با رئیس شعبه بانک صادرات در کارخانه فولاد خوزستان، اسناد اعتباری به مبلغ چند میلیارد تومان گشوده‌، بی آنکه تمام یا دست‌کم بخش عمده ای از وجه این اعتبارنامه‌ها را پرداخته باشد.

او سپس این اسناد اعتباری (ال‌سی ها) را با قیمتی پایین‌تر از قیمت رسمی به بانک‌های دولتی و خصوصی دیگر می‌فروخته است.




چهارشنبه گذشته سخنگوی قوه قضائیه با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی در مورد روند کار این پرونده ارائه داد.





به گفته غلامحسین محسنی اژه ای، در پرونده فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی، برای ۴ نفر حکم اعدام، دو نفر حبس ابد و بسیاری انفصال از خدمت و حبس های درازمدت تعیین شده است.




محمودرضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی ایران نیز که از متهمان ردیف اول این پرونده است، توانست چند روز پس از افشای اختلاس بزرگ، به بهانه بیماری از ایران خارج شود و به کانادا برود.




دستگاه قضایی ایران از پلیس بین‌الملل برای جلب خاوری کمک خواسته است. خاوری تابعیت ایرانی کانادایی دارد.




در اطلاعیه دادستانی آمده که مه آفرید از "بابت افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پولشویی و پرداخت رشوه" به اعدام محکوم شد.




حکم اعدام سه متهم دیگر این پرونده نیز به تایید دیوان‌عالی کشور رسیده است. احکام اعدام بهداد بهزادی، معاون حقوقی شرکت آریا، ایرج شجاعی، معاون منابع مالی گروه امیرمنصور آریا و سعید کیانی رضا زاده، رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز از بهمن ۱۳۹۱ صادر شده است.

۱۳۹۳/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...