نسخه چاپی

تحقیر خبرنگاران برای یك سفر

اكنون این سوال باقی می ماند این همه تحقیر خبرنگاران برای اعزام به مهم ترین رویداد ورزشی جهان شایسته است؟ خبرنگاری كه به این شكل اعزام شد چه كارایی خواهد داشت؟ و ...

به گزارش نما ، تیم ملی فوتبال ایران پس از کسب مجوز برای حضور در جام جهانی فوتبال برزیل خود را آماده می کند تا با انجام مراسم بدرقه راهی این رویداد مهم شود.

صعود تیم ملی فوتبال از چنان اهمیتی برخوردار بود که مردم ایران را به خیابان ها کشاند تا آنها در این خصوص چون سنوات گذشته شادی خود را ابراز کنند. همین نکته خود به خود از اهمیت فراوان این حضور سخن می گوید.

به این ترتیب همه منتظرند تا با حضور شایسته تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل شاهد بروز غرور ملی باشند. در راه اطلاع رسانی از آنچه در پی این حضور رخ می ددهد بی گمان نقش بزرگ را رسانه های گروهی برعهده دارند. این رسانه ها هستند که با حضور در مجامع مختلف و انعکاس اخبار گوناگون یک گام جلوتر از مخاطب عام می توانند در این باره به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

برای حضور در جام جهانی و انعکاس اخبار آن؛ چنان استقبالی از سوی رسانه های جهان صورت می گیرد که فیفا و کمیته برگزاری این مسابقات ناچارند برای کشورهای مختلف سهمیه تعیین کنند. البته در این میان قدرت تعاملات بین المللی حتما تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال ایران که در جمع تیم های حاضر در جام جهانی است دارای سهمیه ای زیر 50 عدد است و کشوری مثل چین و البته بسیاری از کشورهای غایب در جام جهانی سهمیه هایی بالای صد دارند!

این نخستین اجحافی است که در باره خبرنگاران ایرانی صورت می گیرد و کسی هم به دنبال احقاق حق آنان نیست. در بخش دوم ماجرا ما شاهد تحقیر خبرنگاران ایرانی برای رفتن به این سفر هستیم. از مدت ها پیش پروژه حضور خبرنگاران در برزیل کلید خورد. ابتدا از رسانه های متقاضی خواسته شد تا درخواست رسمی خود برای اعزام خبرنگار با تاکید بر این نکته که کل هزینه های آن را تقبل خواهند کرد ارائه دهند! این در حالی بود که هزینه اعزام بین سی تا پنجاه میلیون تومان برآورد شده است.

در همان نگاه اول مشخص بود که هیچ رسانه ای در ایران قدرت پرداخت این مبلغ را ندارد و دلسردی ها از همین جا آغاز شد. اما خبرنگاران برای رسیدن به این عشق بزرگ خود دست بردار نبودند. آنها برای این که در این چرخه بمانند تا شاید دری به تخته بخورد قبول کردند که به شکل " فرمالیته" یک درخواست از رسانه خود بگیرند و ...

پس از آن رایزنی ها برای پیدا کردن حامی مالی آغاز شد. ارگان های ذیربط مورد سوال قرار گرفتند. فدراسیون فوتبال، وزارت ارشاد و ... اکنون و در آخرین روزهای اعزام خبر می رسد که برای این اعزام هزینه به سه قسمت تقسیم شده است. یک سوم وزارت ارشاد، یک سوم فدراسیون فوتبال و یک سوم هم رسانه یا خود خبرنگار باید پرداخت کنند.

این یک سوم چیزی معادل 12 و نیم میلیون تومان برآورد شده است. سابقه نشان می دهد وزارت ارشاد با وجود اعلام رضایت تا آخرین ثانیه ها کار را به تاخیر می اندازد تا جان خبرنگار گرفته شود. فدراسیون فوتبال پرداخت این هزینه را منوط به تهاتر کرده (یعنی رسانه ای که این یارانه را دریافت می کند باید به همان اندازه آگهی حامی مالی فدراسیون را انعکاس دهد!) تازه پس از این دو خوان بزرگ ماجرای 12 و نیم میلیون تومان اصلی فرا می رسد.

اغلب مسافران این سفر باید دست در جیب خود کنند و کل یا بخشی از این پول را شخصا بپردازند!(بگذریم که برخی افراد به دلیل ارتباطات خاص این هزینه را تامین می کنند)

اکنون این سوال باقی می ماند این همه تحقیر خبرنگاران برای اعزام به مهم ترین رویداد ورزشی جهان شایسته است؟ خبرنگاری که به این شکل اعزام شد چه کارایی خواهد داشت؟ این خبرنگار حتی اگر اعزام شود وقتی از ابتدایی ترین امکانات محروم است چه کار می تواند بکند؟ سهمیه های مهمی که برای آنها تسهیلات ویژه در نظر گرفته به این شکل به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در جام جهانی آلمان حدود 50 خبرنگار ایرانی به همین شکل اعزام شدند. 90 درصد آنها فقط شاهد سه بازی ایران بودند و از محل هتل دورافتاده خود تکان نخوردند! از ده درصد بقیه تنها دو خبرنگار تا روز آخر در آلمان ماندند و بقیه با دیدن همان سه بازی (جالب این که تعدادی حتی برای بازی سوم به لایپزیک نرفتند) به ایران برگشتند.

در مسابقاتی که برای استفاده از اینترنت در ورزشگاه محل بازی باید هزینه ای گزاف داد و خبرنگار ایرانی این توانایی را ندارد اعزام خبرنگار جز تحقیر معنی دیگری دارد؟ این واقعیات تلخ پیرامون اعزام خبرنگار ایرانی را چه ارگانی باید پیگیری کند؟ چه کسی مسئول ساماندهی این ماجراست؟ آخرین خبر صادر شده از سوی فدراسیون فوتبال در خصوص اعزام خبرنگاران به جام جهانی گویای همه این اتفاقات تلخ است. با هم آنرا مرور می کنیم.

پس از رایزنی نهایی مسئولان فدراسیون با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین شرایط برای اعزام خبرنگاران و عکاسان ورزشی به جام جهانی اعلام شد.

به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، پیرو اعلام قبلی فدراسیون فوتبال مبنی بر تعامل دوجانبه بین حامی مالی فدراسیون و رسانه‌ها به منظور تهاتر و پوشش یک سوم از هزینه‌های اعزام خبرنگاران و عکاسان ایرانی که به این مسابقات اعزام می‌شوند، گروهی از رسانه‌ها تاییدیه خود را به فدراسیون اعلام کرده‌اند. همچنین با توجه به اعلام حمایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پوشش یک سوم از هزینه‌های دیگر به قید پرداخت یک سوم هزینه مربوط به رسانه، فدراسیون فوتبال در پی هماهنگی‌های انجام شده با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست رسانه‌هایی که حاضر به تهاتر تبلیغات تجاری با حامی مالی تیم ملی هستند را اعلام کرد تا نسبت به پرداخت یارانه مورد نظر اقدام لازم صورت گیرد.

لذا سایر رسانه‌هایی که شرایط فوق را نپذیرفته‌اند می‌توانند با پرداخت هزینه مربوطه (هر نفر 125 میلیون ریال) از یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شوند. فهرست رسانه‌هایی که تاکنون موافقت خود را با درج آگهی تبلیغات حامی مالی فدراسیون اعلام کرده و موافقت معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرده‌اند به ترتیب زیر است:

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری برنا، سایت آی‌اسپورت، روزنامه ابرار ورزشی، روزنامه گل، روزنامه وطن امروز، روزنامه شرق و روزنامه تهران تایمز.

گفتنی است طی آخرین نامه رسمی فدراسیون فوتبال و حامی مالی تیم ملی منطبق بر مفاد قرارداد دوجانبه، رسانه‌های فوق می‌بایست مطابق با نامه امضاء شده نسبت به درج آگهی تبلیغات تا تاریخ تعیین شده اقدام کنند و نیز قادر خواهند بود از یارانه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد بهره‌مند شوند.

* بهمن اسدی (سردبیر بخش ورزشی تبیان)

۱۳۹۳/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...