نسخه چاپی

آخرین جزئیات و اطلاعات از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

ساعاتی پیش دور دوم سومین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در میان تدابیر امنیتی به پایان رسید.

به گزارش نما، در این دور از انتخابات، دو نامزد پیشتاز دور اول انتخابات یعنی دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی با یکدیگر رقابت کردند.
برای بررسی آخرین جزئیات از روند برگزاری این انتخابات از محمد عزیز بختیاری، عضو ارشد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دعوت کردیم تا در یک گفتگوی مستقیم تلفنی به سوالات تسنیم پاسخ بدهد. در ادامه می توانید ماحصل این گفتگو را بصورت متنی و در صورت تمایل، جزئیات بیشتر را در نسخه پادکست دنبال کنید.

1. بطور کلی، آیا برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با موفقیت همراه بود؟
بله الحمد الله دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز برگزار شد اما نکته حائز اهمیت این است که این دور از انتخابات نسبت به دور اول، با موفقیت بیشتری همراه بود. باید بگویم که تنش در این دور از انتخابات نسبتاً کمتر بود و مشکلاتی جدی را در زمان برگزاری انتخابات مشاهده نکردیم.
2. گویا برخی مراکز اخذ رأی با کمبود تعرفه های رأی مواجه شده بودند؛ آیا به موقع این مشکلات برطرف شد؟
در اکثر موارد خیلی سریع تعرفه های رأی به مراکزی که اعلام نیاز کرده بودند، رسانده شد اما متأسفانه چون در افغانستان ، جامعه آماری دقیقی وجود ندارد ، در مواردی احتمالاً پیش بینی های کمیسیون مستقل انتخابات نیز خیلی دقیق نبود و تا حدودی با کمبود تعرفه های رأی مواجه شدیم. با این حال، خوشبختانه مشکل آنقدر جدی نبود که نگران کننده باشد.
3. با توجه به اعلام قبلی طالبان در مورد ایجاد اختلال در روند انتخابات، آیا این گروه توانست مشکلی ایجاد کند؟
متأسفانه کم و بیش در برخی شهرها و ولایت های افغانستان اخلال ایجاد کردند اما به هر حال نتواستند مشکلی جدی در روند برگزاری انتخابات به وجود بیاورند.
4. نتایج اولیه و یا نهایی انتخابات چه زمانی اعلام می شود؟
نتایج در افغانستان ، متأسفانه خیلی زود اعلام نمی شود. امروز کار شمارش آرا در مراکز اخذ رأی شروع می شود و تا شب ادامه خواهد داشت. سپس این نتایج به کابل اعلام می شود و در تاریخ یازدهم تیرماه 1393 ، نتایج ابتدایی اعلام می شود. پس از آن و در انتهای تیرماه، نتایج نهایی، مشخص خواهد شد.
5. احتمال دارد در این دور از انتخابات نیز مثل دور قبل، تخلفات و یا بطور دقیق تر، تقلب صورت گرفته باشد؟
با توجه به سیستم اخذ رأی و از طرف دیگر امنیت ضعیف در افغانستان، امکان تقلب در انتخابات وجود دارد اما این تقلب به آن صورت نخواهد بود که بتواند مسیر انتخابات را دچار چالشی جدی کند. انشاالله تقلبی جدی وجود نخواهد داشت.
6. با توجه به خبر برخی رسانه ها، احتمال دخالت همکاران شما در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در روند انتخابات و تأثیر گذاری در این انتخابات به نفع یک کاندیدا وجود دارد. کمیسیون چه راهبردی برای برخورد با کارکنان متخلف کمیسیون انتخابات در پیش گرفته است؟
ما برای برگزاری انتخابات افغانستان ، حدود یکصد هزار کارمند موقت را دعوت به کار کرده ایم، طبیعی است که در میان آنها کسانی وجود داشته باشند که به یکی از کاندیداها تمایل داشته باشند و حتی با وعده پول ، تطمیع شده باشد تا به نفع یکی از کاندیداها، اصطلاحاً کار کند؛ اما در سطح هیأت رییسه کمیسیون مستقل انتخابات، همچین تمایلی هیچ وقت وجود نداشته است. کمیسیون مستقل انتخابات، سعی داشته ضمن حفظ استقلال در عمل و اجرا، انتخاباتی شفاف برگزار کند.
7. با توجه با اینکه شما از نزدیک در جریان برگزاری انتخابات بودید، فکر می کنید که کدام یک از کاندیداها شانس بیشتری برای بدست آوردن صندلی شماره یک ارگ ریاست جمهوری کابل را داشته باشد؟
بهتر است که من به عنوان یکی از مدیران کمیسیون مستقل انتخابات ، هیچ گونه پیش بینی ای در این خصوص نداشته باشم. انشاالله منتظر می شویم تا نتایج بیرون بیاید و ببینیم چه کسی پیروز خواهد شد.
8. همکاران شما در کمیسیون انتخابات اعلام کرده اند، دلیل عدم تشکیل صف های طولانی حین مراحل اخذ رأی در این دور از انتخابات، افزایش شعبه های رأی گیری بوده است؛ در این خصوص توضیح می دهید؟
بله، این که در این دور از انتخابات ، شاهد صفهای طولانی نبودیم، چند دلیل داشت. یکی اینکه ما نسبت به دور اول که 8 کاندیدا داشتیم، در این دور، کلاً دو کاندیدا حضور داشتند. این به آن معناست که در دور اول به دلیل اینکه برخی از مردم سواد ندارند برای انتخاب بین 8 نفر بایستی زمان بیشتری صرف می کردند. از طرف دیگر، در دور اول شاهد برگزاری هم زمان انتخابات شوراهای استانی و ولایتی بودیم و این باعث می شد که صف ها طولانی می شد. همچنین در این دور از انتخابات با تمهدیداتی که اندیشیده شد، همکارانم تعداد شعب اخذ رأی را افزایش دادند که این مسأله نیز در خلوت شدن مراکز اخذ رأی، موثر بود.
9. بنابراین و بصورت کلی، روند برگزاری انتخابات، موفقیت آمیز بود؟
بله، تا جایی که به برگزاری انتخابات مربوط می شود، شاهد یک روند موفقیت آمیز بودیم.
10. اگر نکته ناگفته ای باقی مانده، بفرمایید.
من، عرض دیگری ندارم، موفق باشید.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...