نسخه چاپی

چرا عربستان، دولت عراق را مسئول اتفاقات اخیر می داند؟

اولین موضع عربستان در برابر اتفاقات اخیر عراق، ادعای تركی الفیصل مبنی بر شانه خالی كردن مسئولین عراقی از آرام كردن تنش های این كشور است؛ ادعایی كه با درنظرگرفتن نقش عربستان به عنوان حامی مالی داعش و یكی از سه ستون جبهه حامی تروریست های تكفیری، قابل توجه است.

سميه عظيمي - رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در سخنانی که رسانه ها، آن را نخستین موضع عربستان در قبال تحولات عراق تلقی کرده اند، مدعی شده که نوری مالکی مسئول رخدادهای به وجود آمده در عراق است.
ترکی الفیصل، برای این ادعا دلیلی هم آورده و ذکر کرده که اوضاع در الأنبار از مدت‌ها پیش دچار تنش شده بود و دولت عراق نه تنها از آرام کردن این تنش‌ها شانه خالی کرد، بلکه در برخی موارد به تشدید تنش‌ها پرداخت.
البته شاید این گفته ترکی الفیصل از منظری چندان هم نادرست نباشد چراکه امیر موسوی کارشناس مسائل جهان عرب و منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی تسلط داعش بر شهر موصل عراق گفته: این اتفاق دلایل متعددی داشته است، نخست اینکه دولت مرکزی عراق و سیاستمداران و احزاب عراقی درگیر تشکیل دولت جدید بودند و امور امنیتی و معیشتی کشور را تا حدودی رها کرده بودند؛ دوم اینکه باور و عقیده ارتش عراق در راستای مقابله قاطعانه با تروریسم نیست و در واقع بنای ارتش جدید بر اساس اندیشه ها و بنیان های فکری آمریکایی و در خدمت منافع آمریکا شکل گرفته و همین باعث شده که نتواند در وضعیت فعلی عراق مفید واقع شود.
وی البته در تشریح این مساله به این موضوع نیز اشاره کرده که نفوذ بعثی ها و دشمنان ملت عراق در داخل نهادهای دولتی و عدم توانایی رهبران عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در پاکسازی این نهادها از عناصر باقیمانده رژیم صدام حسین متاسفانه منجر به ایجاد رخنه های امنیتی در بغداد، الانبار و مناطق دیگر شده است.
اما نباید این مساله را نیز از نظر دور داشت که پیروزی اسد در انتخابات سوریه و ناکامی جبهه حامی تروریست های تکفیری در این کشور، سران این جبهه را بر آن داشت تا طبق برنامه از پیش طراحی شده "باید فلسطین و لبنان به عنوان پایگاه و جسم محور شر، سوریه و عراق به عنوان حلقه های وصل و ایران به عنوان راس آن نابود شوند" به سمت درگیری در عراق حرکت کنند.
طرحی که بنابه گفته الامین روزنامه نگار لبنانی، در فلسطین لاینحل مانده، در لبنان به عنوان محور مقاومت مسدود شده، در سوریه با پیروزی بشار اسد پس از سه سال درگیری و آتش و خون، شکست خورده و حالا در عراق تحت عنوان "تشکیل کشوری سنی برای ایجاد فاصله میان هلال شیعی" پیگیری می شود.
طرحی که اکنون با پرچم "داعش" سربلند کرده و قرار است القاعده جدیدی باشد برای اعلام یک امارت اسلامی جدید؛ امارتی که از سوریه تا عراق و اردن و عربستان ادامه داشته باشد.
این گروه که قطعا یک سر آن به عربستان سعودی به عنوان مرکز ایجاد گروه های تکفیری به ویژه علیه شیعیان وصل است، هر اقدامی از ایجاد فتنه مذهبی و طایفه ای گرفته تا کشتار مردم بی دفاع را در کارنامه دارد؛ اقداماتی که مبنای تفکر همه آنها تفکرات افراطی وهابیت بوده است.
از این منظر، شکستن سکوت مقامات عربستانی و متهم قرار دادن مقامات عراقی در برخورد با داعش قابل توجه است؛ اتهامی که البته رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان آن را متوجه همه قبایل عراقی، بعثی ها و گروه های منتسب به امریکا می داند.
البته سخنان رابرت فیسک، نویسنده مشهور انگلیسی نیز قابل تامل است؛ او که با انتقاد از ادامه همکاری دولت باراک اوباما با دولت سعودی گفته: عربستان سعودی حامی مالی گروه داعش به عنوان وحشی ترین گروه تاریخ جهان است؛ گروهی که از نظر فیسک، بزرگترین تحقیر برای باراک اوباما و سلف او جورج بوش است.
فیسک البته دولت های امریکا و انگلیس را هم دخیل در جریانات عراق می داند: کسی اکنون به صدها هزار عراقی که از سال ۲۰۰۳ میلادی به علت توهم های جورج بوش و تونی بلر نخست وزیر انگلیس کشته شدند، توجهی ندارد.

او همچنین اتهام اصلی را به دولت عربستان وارد می داند: ریاض میلیون ها دلار برای مسلح کردن جنگجویان در دمشق و بغداد تزریق می کند و در نتیجه این عربستان است که از یک سو به افزایش تهدید داعش در صحرای دو کشور عراق و سوریه کمک می کند و از سوی دیگر با کشورهای غربی که از ریاض محافظت می کنند، معاشرت و حشر و نشر می کند.
به هرحال عربستان به عنوان سرمنشا تکفیری های منطقه و حامی مالی آنها، که اکنون داعش مهمترینشان به شمار می رود در برابر اتفاقات منطقه ساکت نخواهد بود و سخنان ترکی الفیصل، در واقع نقطه آغاز اظهارنظرهای جدید است.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...