نسخه چاپی

كارشناس فوتبال در گفت و گو با نما:

تیم توان صعود ندارد انتظار معقول داشته باشیم

بیژن ذوالفقارنسب، مجید جلالی و حسین فركی در گفت وگو با «نما» به ارزیابی توان و نتیجه تیم ملی در بازی های پیش رو پرداخته اند.

بالاخره انتظار در حال پایان است و بعد از گذشت نزدیک به یک سالی که حکم حضور ما در جام جهانی برزیل صادر شد می توانیم دوشنبه همین هفته ساعت یازده و نیم شاهد عملکرد شاگردان کی‌روش باشیم. دوشنبه ای که میتواند دوشنبه بزرگ و سرنوشت ساز فوتبال ایران نام بگیرد. چشم 70 میلیون ایرانی به ساق‌های 11 بازیکن داخل زمین است تا بتوانند با برد در بازی اول مقابل نیجریه قهرمان آفریقا ما را برای صعود به مرحله حذفی و جمع 16 تیم برتر دنیا امیدوار نگه دارد. اما در این یکسال کی روش ناملایمات زیادی را تحمل کرد. از لغو اردوی پرتغال تا برگزاری اردوی 9 نفره در آفریقای جنوبی!
چهارمین حضور فوتبال ایران در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی چگونه خواهد بود؟ این سوال درست از فردای روز صعود مردان کرش به برزیل مطرح شد و به رغم گذشت نزدیک به یک سال از طرح این سوال هنوز نمی‌توان پیش بینی دقیقی ازعملکرد مردان پارسی در سرزمین قهوه داشت.
این موضوع البته برمی گردد به نوع تدارکات و نحوه آماده سازی تیم ملی که طی یک سال گذشته به دلیل بی پولی فدراسیون فوتبال تنها نظاره‌گر بازی‌های دوستانه سایر تیم‌های صعود کننده به مسابقت جام جهانی بود واگرفشارهای کرش نبود شاید تیم ملی بدون برگزاری اردوی آماده سازی درآفریقای جنوبی و اتریش و انجام چند بازی دوستانه مقابل تیم‌های دسته چندم در مراسم بدرقه به مسابقات جهانی برزیل شر کت می کرد. هرچه که بود و با وجود تمام مشکلات مردان پارسی چند روزی است که کمپ «کورینتیانس» شهر «سائوپائولو» مستقرشده‌اند و خود را برای اولین بازی خود در جام بیستم مقابل نیجریه آماده کنند. در این میان اما سوالی که یک سال پیش پرسیده شد این روزها زیاد پرسیده می شود، سوالی که مربوط به عملکرد تیم ملی دربرزیل است.
بیژن ذوالفقارنسب، مجید جلالی و حسین فرکی در گفت وگو با «نما» نقطه نظرات خود را درباره این سوال اینگونه مطرح کردند.

بیژن ذوالفقارنسب: انتظار نتایج ماورایی نداشته باشیم
بیژن ذوالفقارنسب مربی تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه که اولین برد ایران در ادوار جام جهانی در این دوره از رقابت‌ها آن هم مقابل تیم ملی آمریکا به دست آمد. او که خود را جای کی روش می گذارد و چندان از شرایط آماده سازی تیم ملی ایران رضایت ندارد .

ایران از گروه خود صعود می کند؟
باید انتظارما از تیم ملی، معقول باشد. هر چند نمی شود چیزی را در فوتبال پیش بینی کرد اما نباید انتظار خلق نتایج دور از انتظار و ماورای تصور از تیم ملی را داشت.
نظرتان درباره گروه ایران چیست؟
باید قبول کنیم گروه تیم ملی نه تنها آسان نیست بلکه خیلی هم دشوار است. بازی با سه سبک مختلف فوتبال نیاز به آمادگی بالایی دارد.
یعنی باید به سه سبک مختلف بازی کنیم؟
بله همینطور است. بازی مقابل نیجریه قدرتی یک روش می خواهد. روشی که به طور حتم نه جلوی آرژانتین جواب می دهد و نه بوسنی. به همین دلیل هم است که معتقدم آمادگی تیم ملی برای جام جهانی باید بالای 100 در صد باشد تا بتواندبازی‌های آبرومندانه‌ای را به نمایش بگذارد.
با توجه به بر گزاری اردوی های تیم ملی و انجام چند بازی دوستانه بازیکنان به این سطح از آمادگی رسیده اند یا نه ؟
متاسفانه تیم ملی ماه‌ها به دلیل بی پولی و دیگر مشکلات به خواب خرگوشی رفت.بعد از سپری کردن این روزها بالاخره تیم ملی به اردوی آفریقای جنوبی و اتریش رفت که با توجه به زمانی که بازیکنان در این اردوها پیش هم بودند نباید انتظار داشته باشیم که آنان همانطور آماده شده اند که کرش خواسته است.

مجید جلالی: مردم امیدوار نباشند
شاید یکی از با فکرترین مربیان داخلی ایران کسی نباشد جزء مجید جلالی. این آقا معلم را به واسطه فکر بالا و به روزی که در دنیای فوتبال دارد به نام مجید کامپیوتر هم می شناسند. مجید جلالی سرمربی سایپا که همواره نگاهی مثبت به تیم ملی دارد و به طور معمول سعی می‌کند انتقاداتش را هم در خصوص مسائل جاری فوتبال را با ادبیات فوتبالی مطرح کند، زیاد به کسب نتیجه تیم کی روش امیدوار نیست .
پیش بینی تان از عملکرد تیم ملی در برزیل چیست ؟
به طور معمول پیش از آغاز هر تورنمنتی بازار پیش بینی داغ داغ است و هر کس با تجزیه و تحلیل شرایط وارد این بازار مکاره و البته جذاب می شود.اما ما مربیان باید بر اساس اطلاعات فوتبالی و برداشت‌هایمان از نحوه آماده سازی تیم ملی صحبت می کنیم.»
بالاخره مردم و هواداران باید دلخوش باشند یا خیر؟
مردم چندان نباید به نتایج تیم ملی دربرزیل دلخوش کنند.
یعنی جام برای ما شروع نشده آب پاکی را روی دست هوادران می ریزید؟
نه این طور نیست این موضوع البته دلیل نمی شود که به پیروزی تیم ملی امیدوار نباشم.
و دلیل این صراحت لهجه شما در چیست؟
واقعیت این است که نحوه آماده سازی و روند حرکت تیم ملی به گونه‌ای نبود که امروز بتوانم با قاطعیت ازموفقیت آن در برزیل سخن بگویم.
کجای کار مشکل داشت؟
ای کاش‌برنامه‌های تیم ملی آنگونه که کرش خواسته بود پیش می رفت تا امروز حداقل با تیمی در جام جهانی شر کت می کردیم که تمامی ویژگی های یک تیم موفق را در کنارهم داشت که اگر این اتفاق می افتاد امیدهای ما برای کسب موفقیت تیم ملی بالا بود.

حسین فرکی: تیم ملی هندوانه دربسته است
حسین فرکی مربی سابق فولاد و مربی تیم ملی در جام جهانی 2006 بود . فردی که خیلی ها او را جایگزین کی روش بعد از جام جهانی برزیل می دانند، وی آن قدر متین است که نه نظر مثبت روی نتایج ایران داشت و نه نظر منفی.
می توانیم در برزیل نتایج خوبی بگیریم؟
تیم ملی هندوانه دربسته است و نمی توان گفت که در برزیل چه نتایجی را کسب می کند.
یعنی پیش بینی هم نمی شود کرد؟
همه ما دوست داریم که تیم ملی در برزیل بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. با این حال باید براساس واقعیت‌ها صحبت کنیم و صحبت‌هایی را مطرح نکنیم که باعث شود که سطح توقع از تیم ملی بالا برود.اتفاقی که در جام جهانی 2006 آلمان افتاد و متاسفانه به دلیل فشار زیادی که روی بچه های تیم بود نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم
با این اوصاف به نظر شما نمی توانیم امتیازی در این گروه بگیریم؟
معتقدم تیم ملی مثل هندوانه سر بسته است.نمی توان گفت مقابل نیجریه و آرژانتین حتما بازنده است و یا مقابل بوسنی حتما با سه امتیاز زمین مسابقه را ترک می کند.باید امیدوار باشیم تا تیم ملی به رغم تمام کاستی هایی که در روند آماده سازی اش به وجود آمد عملکردش در برزیل به گونه‌ای باشد که آبروی فوتبال ایران حفظ شود.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...