نسخه چاپی

آنچه عسگرپور گفت و ایوبی رد كرد

با نگاهی به اظهارات اخیر ایوبی و عسگرپور می‌توان فهمید كه با دو دیدگاه كاملا متفاوت نسبت به صنوف و وظیفه اصناف از سوی رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما مواجه هستیم.

اخیرا حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با روزنامه صبا و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما با روزنامه اعتماد مصاحبه‌هایی را انجام داده‌اند که نکته مشترک هر دو مصاحبه نگاه کلان و البته متفاوت آنها به صنوف و ساختار صنوف در چرخه مدیریت سینمای کشور است.

عسگرپور در این مصاحبه عنوان کرده که دولت باید از از حوزه تولید خارج شود و تنها سیاست گذاری کند و حتی می گوید که کمک دولت به «خانه سینما» بعنوان یک نهاد صنفی بهتر از دادن پول به «افراد» است:

«وضعیت اقتصادی در حوزه سینما در جهتی پیش رفته که اساسا زمینه دشمنی و از هم پاشیدگی را بسیار فراهم می کند چون سیستم اقتصادی سینما متکی به افراد است. امکان دریافت کمک برای فعالیت های شخصی فرد بسیار بیشتر از دریافت کمک برای خانه سینما فراهم است. همین زمینه دعوا را ایجاد می کند.»

مدیرعامل خانه سینما که در این مصاحبه به صراحت درباره سازمان سینمایی سخن گفته و از عملکرد مسئولان انتقاد کرده می‌گوید: «اگر مطالبات سینماگران را همراهی و همزبانی بیشترمدیران بدانیم (که همین هم گاهی گوهر نایاب است) دولت جدید در پاسخ به این درخواست ناموفق نبوده ولی اگر مطالبات را فراتر بدانیم مثلا طراحی و اجرای اشکال جدید حضور دولت در حوزه های سرمایه گذاری و نظارت، پاسخ مثبت نیست.»

عسگرپور باز با طرح این سوال که در این دوره جدید اداره کردن سینما و ارتباط دولت با صنف و پلان تولید و اکران قرار است به چه شکل تعریف شود؟ ... دوره بعد چطور؟ با چه پشتوانه و ترکیبی قرار است ادامه دهید؟ و اینکه توقع ما از دولت جدید این است که بتواند در حوزه سازوکارها وارد شود گفت: آنچه از تغییر مدنظر ما است خارج شدن دولت از عرصه تولید فیلم به شکل فعلی و حضور در حد سیاستگذاری است. این طور نباشد که دولت سیاستگذاری، اجرا، نظارت و همه امور را خود انجام می دهد. در حال حاضر دولت با همان ساز و کار قبل در حال اداره سینماست البته اندکی خوش سلیقه تر و همچنان تفکرش این است که برای جشنواره سال بعد باید خودش وارد عمل شده و با تهیه کنندگان مذاکره کند.

و اینجاست که عسگرپور صریح تر منظور خود را از «تغییر» سازو کارها بیان داشته و عنوان کرده که کار تولید باید به بخش خصوصی واگذار شود که دریافت مخاطب از این جای خصوصی همان «خانه سینما» است چراکه پیش از این شورای صنفی نمایش بعنوان تصمیم گیرنده اصلی اکران در خانه سینما مستقر بود و کانون کارگردانان متعلق به خانه سینما نیز مجوز ورود کارگردانان به سینما را صادر می کرد. به این شکل این طور استنباط می شود که منظور مدیرعامل خانه سینما سپردن اداره سینما اعم از تولید، نظارت و اکران به خانه سینما است.

با این حال به نظر می‌رسد حجت‌الله رئیس سازمان دیدگاه متفاوتی نسبت به این مجموعه دارد و بر وجه صنفی فعالیت‌های خانه سینما بیش از هر چیز تاکید می‌کند.

ایوبی در جدیدترین مصاحبه خود که با روزنامه صبا انجام داده در تعریف خانه سینما گفته است:«از نظر بنده خانه سینما یعنی صنوف زیر مجموعه آن. کار خانه سینما هم رسیدگی به امور صنوف سینمایی است و هدف‌مان هم همین است که خانه سینما تمرکز خود را صرفاً روی مسائل و مشکلات صنفی بگذارد و نماینده خوبی ‌برای اهالی صنوف سینمایی باشد. »

وی افزود: «اما در این چند سال اخیر اتفاق‌هایی رخ داد که یک مقدار عملکرد خانه سینما را تحت‌الشعاع قرار داد و به دلیل این‌که مناسباتش با سازمان سینمایی خوب نبود عملاً در زمینه رسیدگی به صنوف موفق عمل نکرد و در چنین شرایطی سیاست خود را بر صنف تحمیل می‌کند. خانه سینما به عنوان یک بازوی قدرتمند به ما مشورت و نظر می‌دهد اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین کار آن رسیدگی به امور صنفی سینماگران است».

با خواندن این دو مصاحبه که به طور اتفاقی و در یک روز منتشر شده اند می‌توان فهمید که با دیدگاه کاملا متفاوت نسبت به صنوف و وظیفه اصناف از سوی رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما مواجه هستیم.

دیدگاه‌های متفاوتی که شاید در آینده در تعینن ماهیت خانه سینما نیز تاثیرگذار باشد.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...