نسخه چاپی

تحلیلی بر هشدار مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی

سیاست زده نشوید!

جهاددانشگاهی در بیان مقام معظم رهبری، مجموعه ای انقلابی است كه باید اصل كار خود را تربیت جوانان مومن و انقلابی همچون دكتر كاظمی آشتیانی بنا نهد و از سیاست زدگی و چپ گرایی و راست گرایی بپرهیزد.

سميه عظيمي- سال 1363، هنگامی که دانشجوی دانشکده توانبخشی بود وارد جهاد دانشگاهی شد؛ نابغه بود و روحیه جهادی داشت، پس بعد از مدتی انجام فعالیت های فرهنگی و دانشجویی به عنوان مسئول بخش طرح ها و تحقیقات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران منصوب شد.
توان علمی و مدیریتی اش راه هر حرف و شائبه ای را می بست و این چنین هم بود که سال 1371 حکم اولین رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران را از آن خود کرد؛ دکتر سعید کاظمی آشتیانی.
به اذعان هم قطاران و همراهانش، بنده خوب و پاک خدا بود و قلب خود را به مردم و وطن، و مغزش را به بهترین دانش ها سپرد. کسی که انقلابی بودن و جهادی بودنش ویژگی اصلی او محسوب می شد و حالا نامش در ایران و جهان، با پژوهشکده رویان، درمان ناباروری و تولید سلول های بنیادی گره خورده است.
مجوز رسمی تاسیس پژوهشگاه رویان را پس از مدت ها تلاش در سال 77 از وزارت بهداشت گرفت؛ پژوهشگاهی که حاصل تلاش شبانه روزی و سه ماهه دکتر آشتیانی بود.
این مساله برای برخی غیرقابل باور بود؛ دکتر احمد وثوق معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان نقل می کند که حتی مقام معظم رهبری افرادی را مامور کردند که این بحث را بررسی کنند. ایشان عنوان کرده بودند که "من یقین دارم این طرح به دست پژوهشگران جوان رویان انجام شده اما اگر شما شکی دارید برای بررسی بروید." عده ای برای بررسی آمدند و وقتی خدمت مقام معظم رهبری مراجعه کرده بودند، ایشان به بازرسان در حضور دکتر کاظمی گفته بودند: "من که گفته بودم این کار انجام شده اما شما باورتان نمی شد."
همین زحمات و تلاش ها و البته امید به فضل الهی هم بود که یاد و نام او را همچنان زنده نگه داشته است و هر زمان که صحبت از جوان و تلاش و علم به میان می آید نام کاظمی آشتیانی هم برده می شود.
همچنانکه مقام معظم رهبری در دیدار روز جوان خود با رئیس، مدیران، پژوهشگران و محققان جهاد دانشگاهی، از دکتر آشتیانی به عنوان یک نمونه از عناصر مومن، انقلابی و تاثیرگذار در حرکت علمی کشور نام بردند و خاطرنشان کردند که مرحوم دکتر کاظمی با ایمان و اخلاص خود، توفیقات زیادی را در مؤسسه رویان به دست آورد و دانشمندان برجسته ای را نیز تربیت کرد.
ایشان همچنین لازمه ادامه صحیح و پرشتاب حرکت علمی کشور را، «کار و مدیریت جهادی» و تقویت روحیه «ما می توانیم» با حفظ جهت گیریهای انقلابی و اسلامی و ترسیم دقیق جایگاه و وظایف، در چارچوب نقشه جامع علمی دانستند و تأکید کردند که هدف گذاری حرکت علمی کشور باید افزایش دانش جهانی از طریق تولید فرآورده های جدید و ناشناخته دانش بشری در چارچوب ارزشهای انسانی، باشد.
روی اصلی صحبت ایشان در این زمینه که با عنوان مهمترین کارها در جهاد دانشگاهی از آن یاد کردند تربیت شخصیت های مومن و برجسته علمی با جهت گیری های انقلابی و دلبسته به آرمان های انقلاب بود؛ کسانی همچون دکتر کاظمی.
اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به آسیب های پیش روی نهادی انقلابی مثل جهاد دانشگاهی همچون «چپ روی ها» و «راست روی های» غلطِ عرصه سیاسی اشاره می کنند قابل تامل است؛ پیچ و خم های سیاسی ای که نهادهای انقلابی و افراد حاضر در آنها را دچار دگردیسی می کند.
تغییر مواضع 180 درجه ای افرادی که روزی انقلابی بودند و حالا مفاهیم اصلی این انقلاب برای آنها نامفهوم شده زنگ خطری است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده اند، مساله ای که به نظر می رسد در مجموعه جهاد دانشگاهی چندان رخنه کرده و عناصر اصلی آن همچنان با حفظ روحیه جهادی خود به تولیدات علمی مشغول هستند.
منویات و خواسته های مقام معظم رهبری البته در درون مجموعه جهاد دانشگاهی همواره مورد تاکید قرار گرفته است همچنانکه دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در گفتگویی پس از دیدار با مقام معظم رهبری، به تشریح برنامه های این نهاد برای تحقق خواسته های مطرح شده معظم له پرداخته و گفته که وجود مدیران و محققان دانش بنیان و خودباور با فرهنگ جهادی از جمله الزامات تحقق این خواسته ها است که البته جهاد دانشگاهی از این منظر در شرایط مطلوبی به سر می برد.
ولی البته یکی از مسائل اصلی پیش رو را کمبود منابع مالی جهاد دانشگاهی به دلیل عدم حمایت ها از این نهاد دانست و گفت که بجز پژوهشگاه رویان که با درایت دکتر کاظمی در این خصوص موفق بوده، موفقیت‌های این نهاد حاصل تلاش و برنامه‌ریزی خودش با حمایت فردی برخی مدیران اجرایی صورت گرفته و بودجه بسیار کم جهاد دانشگاهی مبین صحت این ادعاست.
وی به این نکته هم اشاره کرد که البته پژوهشگاه رویان نیز در تکمیل فعالیت های علمی شاخص خود و بالینی کردن آنها با مشکلاتی مواجه است که همکاری لازم در مورد رفع آنها صورت نمی‌گیرد.
ناگفته نماند که هشدارهای مقام معظم رهبری در این خصوص برخاسته از برخی رفتارها و عملکردها در این مجموعه باشد؛ آنچنانکه به گفته طیبی جزیره‌ای عمل کردن در دولت های مختلف درباره برنامه پیشرفت کشور و جزیره‌ای و متفاوت عمل کردن یک وزارتخانه در دو دولت مختلف و یا حتی در زمان تغییر دو وزیر در همان وزارتخانه از مصادیق عدم توسعه یافتگی و باور به ضرورت وجود برنامه جامع برای پیشرفت کشور است.
مساله ای که نیازمند توجه و دقت مسئولین امر است تا بدنه علمی کشور دستخوش فضای سیاسی و سیاسی کاری نشود.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...